• Swek

Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år

Anonym (Mamma till en prinsessa) skrev 2014-12-19 15:26:56 följande:
    soc har redan vart inblandad o dem gjorde en kort utredning, men hittade inga brister hos mig som föräldrer för att jag tog mig ett par glas vin i veckan, dem ansåg att barnet inte tog någon skada.....

Så dem är redan inblandade snälla rara söta lilla duuu...
    Fast nu är det ju inte några glas vin i veckan, utan snarare några flaskor vin i veckan... 

Egentligen så är det väll inget problem i sig att du dricker lite alkohol, men barnet märker av skillnaden i beteenden hos föräldern som ena dagen är alkoholpåverkad och andra dagen inte. 

Kan tillägga att min pappa är alkoholist och det har skadat mig rejält under uppväxten och jag har än idag (23 år gammal) en hel hög problem med mig själv som jag behöver ta itu med. 

Jag började bland annat röka cannabis som 14 åring då jag inte direkt såg något större problem med att vara lite påverkad. Undra vart jag fick det ifrån.
  • Swek
    Lord Hans skrev 2014-12-20 08:23:16 följande:

Fortsätt du att dricka som du gör. Det är bara hälsosamt. Rekommendationen i Central och Sydeuropa är 14-21 portioner alkohol i veckan (14-21 1,25dl glas vin eller 0,33l öl).

Detta är en rekommendation ifrån myndigheterna, men här i norden har vi en mera strikt syn på alkohol. Därför finns det också monopol på alkoholförsäljningen, någonting som är nästan helt unikt för norden och Kambodja. Faktum är att denna rekommendation grundar sig i alkoholens hälsofrämjande effekter.

Måttligt alkoholbruk motverkar hjärt- och kärlsjukdomar, typ2-diabetes, reumatism, alzheimers och stress. Dessa effekter har alla stöd i forskningen.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15831343

www.eukn.se/ebiblioteket/social_inkludering__integration_och_folkhalsa/forskning/alkohol_och_halsa__en_kunskapsoversikt_om_alkoholens_positi.aspx

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Sen är ju dom där rekommendationerna i allmänhet och tror inte att dom rekommenderar att alla ensamstående mammor med barn på 2 år ska dricka så mycket... 
  • Swek

Det är lite tråkigt att TS lämnat tråden när hon insåg att folk inte höll med henne om att det var ok att dricka så pass mycket med ett litet barn, istället för att ta diskussionen och faktiskt lägga fram lite konkreta argument om varför det skulle vara okej.

• Swek
    Anonym (Ganja) skrev 2014-12-21 13:34:34 följande:

Jag röker cannabis några dagar i veckan som avkoppling efter jobb o ser inga problem med det. Det är exakt samma sak bara det att vinet har en skadligare inverkan på kroppen

Ja fast inte sitter du hemma i soffan och röker på med ditt 2 åriga barn i lägenheten. Och sen antar jag att du inte gör det för att "du blir roligare förälder och orkar leka med ditt barn".

Hade TS i fråga EFTER barnet somnat tagit ett glas vin eller 2 någon gång i veckan så hade jag inte sett det som ett större problem!

Ser du skillnaden?
  • Swek
    Anonym (Ganja) skrev 2014-12-21 18:40:14 följande:
    nej jag gör det för att klara av smärtor utan att vilja dö. CBD är det bästa som hänt mig. Känner en epileptiker som fick ca 7 anfall om dagen. Och nu med hjälp av CBD extrakt så får denne anfall ca 2 gånger i månaden. Om det gör mig till en livsfarlig knarklangare som hjälper en människa leva ett lättare liv SO BE IT. Om mer forskning kunde föras till det positiva i detta land

ja men tråden är en diskussion om hurvida det är okej att syssla med detta när man har ett barn på 2 år. Jag har inte någonstans påstått att du är en livsfarlig knarkare eller ens knarkare för den delen. Jag röker själv cannabis och har inga som helst problem att du också röker, dricker varje dag eller knarkar ihjäl dig på annat, det är ditt val.

Men man ska inte utsätt sina barn för det. Det var min enda poäng, att det är 2 helt skilda saker. Inte ens om du hade haft ett litet barn hade jag tyckt att det var speciellt farligt om du rökte holk eller tog några glas vin efter att barnet sover.
    För barn har en oerhörd förmåga i låg ålder att kopiera föräldrars beteende, utan att reflektera hurvida det skulle vara rätt eller fel.

Det är inte ett sammanträffande att t.ex. fler barn som har föräldrar som röker cigaretter själv börjar röka gentemot föräldrar som inte röker.

• Swek
    Anonym (20) skrev 2014-12-21 19:40:45 följande:
    Fortfarande inte ok, droger har aldrig varit ok någonsin oavsett man har barn eller  ej !!!!
    Fast du ser ju t.ex. cannabis som världens jävla drog bara för att det är narkotikaklassat. Finns så otroligt många tabletter man kan få utskrivet av läkaren, som är många gånger farligare och som så många blir beroende av och hamnar i träsket av.

Sen kan jag ju tillägga att enda anledningen till att alkohol är lagligt är på grund av att det funnits i vår kultur så länge. Jag har många vänner vars föräldrar är alkoholister, där inkluderat min pappa och det var ingen vacker syn när jag växte upp och det är ingen vacker syn idag när han börjar bli till åren och man ser hur mycket det skadat honom. 

Tack vare hans alkoholproblem har jag fått växa upp utan en pappa och har extremt lite kontakt med honom idag när jag är vuxen. 
  • Swek
    Anonym (J) skrev 2014-12-23 02:47:02 följande:

Alkoholister brukar vara de sista att se att de hamnat i ett missbruk.

Bryr du dig det minsta om din dotter så slutar du dricka på en gång. Du får hitta andra sätt att lugna ner dig på.

Mina föräldrar drack. Varje dag. Direkt efter jobbet. Det var HEMSKT att växa upp med det! Alltid dölja för alla varför jag var tvungen att gå en mil hem i mörkret ensam, varför jag inte fick skjuts till fritidsaktiviteter. Hemskt att alltid leva med ångesten att fundera på om föräldrarna kommer ihåg vad de sagt och lovat en annan dag.

Lär inte din dotter att det är ok att använda alkohol som "lösning" på sina problem och stress.

Visst är det. Min pappa var likadan och nu när jag är 23 år så har jag ännu inte en enda vän som ens vet vad min pappa heter för jag känt sådan skam för honom att jag aldrig berättat för någon.
Svar på tråden Jag dricker alkohol varann dag, o har en dotter på 2,5 år