• Erikanfors

Hur mycket pengar behövs för att flytta till New York?

I sommras gick jag ut gymnasiet och direkt efter så börja jag jobba på McDonalds och efter skatt har jag ungefär 13 000 i månaden. Jag hade väldigt bra slutbetyg och anledningen till att jag inte börja på högskola var för att jag ville spara ihop pengar för att sedan kunna plugga fashion i NY. Jag ska plugga i 2 år och jag kommer ta ett csn lån för skola och boende. Plus ska bo med 2 andra tjejer så hyran inte kostar lika mycket som en stor svensk villa:P. Men jag kommer ju så klart behöva egna pengar och leva på där. Enligt minna beräkningar skulle jag ha lite mer än 100 000 i typ juni-juli då jag skulle vilja flytta. Tror ni att de är möjligt att leva på 100 000+ i 2 år i new york eller tror ni att jag behöver spara ett år till?

• Svar på tråden Hur mycket pengar behövs för att flytta till New York?
  • Aniiee

Inte en chans. Du får räkna med minst 10 000 i månaden utöver CSN, och inte bli förvånad om det går åt det dubbla.  Så du behöver nästan 3 gånger mer pengar än du har. Alternativet är naturligtvis att jobba vid sidan av studierna. 

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Natishas

Tänk att en 1 $ där är ca 7 kr här.. Det är mat nöjen resa även om du ska bo där antar att du vill göra saker !! Och så som jag fattat är hyror dyra där även om man delar.. :) men fan va kul !!! Ville själv flytta men det krockade med jobbet för mycket :( lycka till och ha det så kul !! :)

• Aniiee
    Natishas skrev 2014-12-20 18:01:49 följande:

Tänk att en 1 $ där är ca 7 kr här.. Det är mat nöjen resa även om du ska bo där antar att du vill göra saker !! Och så som jag fattat är hyror dyra där även om man delar.. :) men fan va kul !!! Ville själv flytta men det krockade med jobbet för mycket :( lycka till och ha det så kul !! :)

Riktigt så enkelspårigt kan man inte tänka. Det är sant att 1$ är ungefär 7 kr, men det är dyrare att leva i New York än till exempel Stockholm. Priset på mat i mataffärer är ungefär 20% dyrare och hyran för en lägenhet är i snitt 150% dyrare. Å andra sidan så är kläder i snitt 20% billigare, enstaka resor på tunnelbanan 10% billigare och taxi ungefär 30% billigare. Å andra sidan är ett månadskort på tunnelbanan 10% dyrare, och priset för att ringa i mobiltelefon och kostnaden för ADSL är ungefär 70% högre i NY än i STHLM.

All in all, så hamnar snittet, inklusive hyra, på ungefär 52% högre än i Stockholm. 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Emmask

Jag hade 30 000 när jag flyttade till London. Visst var pundet högt men det räckte bara i 6 v och då bodde jag sjukt billigt den perioden. Mat, tunnelbana (!), boende, depositioner, underliga skatter etc. Det drar snabbt iväg.

• studentska

Kommer CSN-lånet att täcka hyran? Du kan ju säkert ta extrajobb i NY  med tanke på att du har kassaerfarenhet nu (utgår jag ifrån när du jobbat på McDonalds). Även på enklare ställen i NY kan man få rätt hyfsat med dricks även om grundlönen inte är så hög.

Kolla bara upp hur det är med det visum du har så att det är tillåtet att jobba extra och du inte hamnar i trubbel p.g.a. det. Men sen kan ju det vara en ekonomisk trygghet för dig att jobba ett extra år här hemma med och spara mer pengar. Kanske kan du hitta nåt mer välbetalt jobb än Mc Donalds här hemma för sista året i så fall? Härligt med unga människor som kämpar för sin dröm stort lycka till!

Svar på tråden Hur mycket pengar behövs för att flytta till New York?