Inlägg från: Anonym (Maggie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maggie)

Jag orkar inte mer...(missbrukande man)

Jag träffade min man för 10 år sen. Efter 1,5 år får jag reda på att han knarkar (kokain och amfetamin). Han går en behandling och vi går i terapi tillsammans. Efter det så trodde jag att han var drogfri.... Fram tills för 2 dagar sedan då jag får reda på att han knarkar igen. Han har aldrig slutat helt men det har endast varit 1-3 ggr per år men sen i våras har han knarkat flera ggr i veckan. Vi har 2 småbarn och hade jag vetat så hade jag aldrig skaffat barn med honom.

Man kan säkert tro att jag är naiv men när vi träffades så jobbade han som säljare och tjänade 40 000/mån och han skötte jobbet. Efter 1 år började vi prata om att börja försöka få barn om några månader. Sedan så fick jag reda på att han missbrukade och vill e vänta. Fick vårt första barn när jag trodde han hade varit drogfri i 3 år. Nu jobbar han som säljchef på ett globalt IT bolag och sköter jobbet.

För några dagar sedan ser jag att det fattas en massa pengar på ett konto. Och det kommer fram att han missbrukar igen.

Vet inte vad jag ska göra. Jag bara gråter och gråter hela kvällarna.

• Svar på tråden Jag orkar inte mer...(missbrukande man)
  • Anonym (Maggie)

Det jag menar att jag inte vet vad jag ska göra är om jag ska lämna el inte. Det är så mycket svårare när man har barn.

Nej, jag tog inte honom för pengarna. Jag är jurist och tjänar inte dåligt. Var iofs i slutet av utbildningen när vi träffades men inte visste vi att han 7 år senare skulle få ett toppjobb som säljchef.

• Anonym (Maggie)

Jag vet att det låter konstigt men han är världens bästa pappa. Han gör alltmer barnen och han tar barnen mer än mig.

Det är inte så lätt att lämna när man har barn ihop. Sedan så har jag ingen annan. Min mamma är död, min pappa stack när jag var 3 år och jag har inga syskon. Har en morbror och kusiner i USA. Om jag lämnar så kommer jag va helt själv. Och han kommer ha barnen varannan vecka ändå så då spelar det eg ingen roll.

• Anonym (Maggie)
    Anonym (svarta katten) skrev 2014-12-21 01:24:38 följande:
    o du är jurist??

Då är jag rättens ordförande.
    Varför skulle jag inte kunna va utb. Jurist? För att jag växte upp med en ensamstående mamma?
  • Anonym (Maggie)
    Tow2Mater skrev 2014-12-21 03:54:44 följande:

Nej, du ska inte lämna om han vill söka hjälp. Du ska stanna och stötta honom om han vill bli fri drogerna.

Tack. Han vill bli drogfri. Han har gått kbt de sista 2 mån. Han vill att jag ska följa med nästa gång.
  • Anonym (Maggie)
    Anonym (Ex missbrukare) skrev 2014-12-21 08:26:03 följande:

För mig låter det som om han vill äta kakan och ha den kvar. Som missbrukare kan man inte knarka lite. Det är nolltolerans som gäller. Du är medberoende så det skriker om det. Har du gått på något NA möte för just medberoende? Du behöver hjälp för att inte gå under själv. Ställ ultimatum, du kan inte stanna hos honom för barnens skull. 

www.anhorigjouren.se/anhorig/medberoende.html

medberoendeinfo.blogspot.com/.../kannetecken-for-medberoendebeteen

Förra gången så var jag med på några samtal med honom.

Jag vet att det är nolltolerans som gäller. Han tar bara droger när han dricker starksprit. Och pga hans jobb så blir det en del middagar med kunder osv. Han dricker aldrig starksprit hemma. Max nån öl el nått glas vin hemma.
  • Anonym (Maggie)
    Anonym (Tänk efter) skrev 2014-12-21 08:40:08 följande:

Du har ditt ansvar som förälder.. Du tillåter barn växa upp i missbruk man kanske kan ifråga sätta din föräldraroll som soc skulle göra om dom visste att barnen är med en missbrukare och att du viste allt

Jag har inte vetat om det. Fickreda på det i ons. Han hade varit drogfri 3 år när vi fick barn.

Sen är det inte så lätt att bli av med barnen om man vill bli drogfri. Min mans kompis är fd heroinmissbrukare och har alltid haft sina barn varannan vecka. Han har varit drogfri sedan äldsta föddes och soc vet allt. Han har gått behandling i flera år.
  • Anonym (Maggie)
    Anonym (?) skrev 2014-12-21 10:35:38 följande:

Hur menar du att han missbrukar?

Jag får en motsatt bild när jag läser det du skriver, att kämpa sig upp till en hög position på jobb, vara som du beskriver en underbar pappa går dåligt ihop med missbruk.

Glädjens tårar?

Förstår inte vaddu menar. Alla som missbrukar är inte uteliggare, socfall och hänger på plattan. Finns många med högre positioner som missbrukar kokain och amfetamin.
  • Anonym (Maggie)
    Anonym (svarta katten) skrev 2014-12-21 11:56:33 följande:

Därför att du redogjorde för familjerätt som var helt upp åt väggarna. Så även om din inriktning är exempelvis något helt annat. Så brukar inte jurister vara så ute och cykla i vardagsjuridik.
    Snarare kan din uppväxt med en ensamstående mamma vara en liten pusselbit till att du föll för just din man en gång och stått ut med din man. Helst om din pappa har varit en frånvarande pappa.
    Anonym (Maggie) skrev 2014-12-21 09:58:42 följande:Tack. Han vill bli drogfri. Han har gått kbt de sista 2 mån. Han vill att jag ska följa med nästa gång.
    Tycker jag också att du ska göra.. Syna varje kort han lägger upp.
    Såvida det inte är en klassiker. Där du ställer krav på honom.
    Där du ställer kravet. Välj mellan drogerna eller familjen. Då kommer han med stor sannolikhet att välja drogerna men leverera en lögn till dig. Jag kommer till det senare!

Anonym (Maggie) skrev 2014-12-21 10:08:54 följande:Jag har inte vetat om det. Fickreda på det i ons. Han hade varit drogfri 3 år när vi fick barn.

Sen är det inte så lätt att bli av med barnen om man vill bli drogfri. Min mans kompis är fd heroinmissbrukare och har alltid haft sina barn varannan vecka. Han har varit drogfri sedan äldsta föddes och soc vet allt. Han har gått behandling i flera år.
    Tycker du själv att detta går hand i hand
    Lite fakta från dig!
    De sista två månaderna har han gått KBT (hoppas det är KBT inom något avvänjningsprogram.)
    Förra gången var du med på några samtal

Men du fick reda på det i onsdags.. Förvånad

Sen hänvisar du till nån kompis till din man.. Jämför inte han och hans situation med eran. 
    Snarare ligger det i att modern tillåter detta.

2006 ändrade man vårdnadslagarna och ingen kan få VV i tingsrätten på papper. I familjerätten eller kommer man överens om det mellan föräldrarna så JA. Men inte Tingsrätten. Däremot gemensam vårdnad i Tingsrätten. Men vårdnad och varannan vecka har inte med varandra att göra. Det vet du som jurist!

AV missbrukarens FEM meningar så är FYRA av dessa en LÖGN. Den FEMTE är en SANNING för att täcka de FYRA LÖGNERNA. Men de är skickliga att dupera och manipulera!!

Gång på gång så försvarar du din man och hans beroende. Du vägrar ta till dig.
    Det kan man både tolka och tyda att du är medberoende.

Det kan också vara så illa att du gör det möjligt för honom att dölja och att han kan fortsätta med allt. Bara genom att du stannar kvar med honom. Han har en fasad att visa upp och dölja sitt missbruk för omvärlden. Samt han vet att hans naiva fru ger honom chans på chans hela tiden. Hon är så lätt att lura.

Du må vara gift med honom. Men han är inte gift med dig. Han är gift med drogerna.

Du och dina barn är viktigare än en man som är gift med drogerna.
    Jag har inte redogjort för familjerätten. Jag vet skillnad på vv och vårdnad. Har en del vänner/bekanta på familjeliv så jag kanske avslöjar mig själv men jag har läst EU-rätt och jobbar med juridiska frågor/utredningar på en myndighet. Men tråden handlar inte om att du ska tro mig.
  • Anonym (Maggie)
    Anonym (svarta katten) skrev 2014-12-21 11:56:33 följande:

Därför att du redogjorde för familjerätt som var helt upp åt väggarna. Så även om din inriktning är exempelvis något helt annat. Så brukar inte jurister vara så ute och cykla i vardagsjuridik.
    Snarare kan din uppväxt med en ensamstående mamma vara en liten pusselbit till att du föll för just din man en gång och stått ut med din man. Helst om din pappa har varit en frånvarande pappa.
    Anonym (Maggie) skrev 2014-12-21 09:58:42 följande:Tack. Han vill bli drogfri. Han har gått kbt de sista 2 mån. Han vill att jag ska följa med nästa gång.
    Tycker jag också att du ska göra.. Syna varje kort han lägger upp.
    Såvida det inte är en klassiker. Där du ställer krav på honom.
    Där du ställer kravet. Välj mellan drogerna eller familjen. Då kommer han med stor sannolikhet att välja drogerna men leverera en lögn till dig. Jag kommer till det senare!

Anonym (Maggie) skrev 2014-12-21 10:08:54 följande:Jag har inte vetat om det. Fickreda på det i ons. Han hade varit drogfri 3 år när vi fick barn.

Tycker du själv att detta går hand i hand
    Lite fakta från dig!
    De sista två månaderna har han gått KBT (hoppas det är KBT inom något avvänjningsprogram.)
    Förra gången var du med på några samtal

Men du fick reda på det i onsdags.. Förvånad

Sen hänvisar du till nån kompis till din man.. Jämför inte han och hans situation med eran. 
    Snarare ligger det i att modern tillåter detta.

2006 ändrade man vårdnadslagarna och ingen kan få VV i tingsrätten på papper. I familjerätten eller kommer man överens om det mellan föräldrarna så JA. Men inte Tingsrätten. Däremot gemensam vårdnad i Tingsrätten. Men vårdnad och varannan vecka har inte med varandra att göra. Det vet du som jurist!

AV missbrukarens FEM meningar så är FYRA av dessa en LÖGN. Den FEMTE är en SANNING för att täcka de FYRA LÖGNERNA. Men de är skickliga att dupera och manipulera!!

Gång på gång så försvarar du din man och hans beroende. Du vägrar ta till dig.
    Det kan man både tolka och tyda att du är medberoende.

Det kan också vara så illa att du gör det möjligt för honom att dölja och att han kan fortsätta med allt. Bara genom att du stannar kvar med honom. Han har en fasad att visa upp och dölja sitt missbruk för omvärlden. Samt han vet att hans naiva fru ger honom chans på chans hela tiden. Hon är så lätt att lura.

Du må vara gift med honom. Men han är inte gift med dig. Han är gift med drogerna.

Du och dina barn är viktigare än en man som är gift med drogerna.
    Självklart kommer jag följa med och ställa krav på honom. Han vill ju sluta och han säger att han och terapeuten har pratat en del om att berätta för mig.

Vad är det som du inte får ihop? Han gick behandling för 8 år sen och jag trodde han var helt drogfri sedan dess. Och nu i ons fick jag reda på att så inte var fallet.

Och jag är inte naiv. Fram tills i våras så var det endast 1-3 ggr/ år och det var när han var ute med sina kompisar. Vi har väldigt bra sammanhållning med ett 10-tal dagisföräldrar som vi umgås med jättemycket. Alla de skulle bli chockade om de skulle få reda på detta. Är helt övertygad att de skulle aldrig tro det om min man.
  • Anonym (Maggie)
    Anonym (Soc) skrev 2014-12-21 12:55:08 följande:
    Du kan givetvis inte låta honom ha ensamt ansvar för barnen om han befinner sig i aktivt missbruk och varannan vecka blir det givetvis inte tal om vid en separation innan han kan lämna rena UP.
    Skulle aldrig lämna honom med barnen när han e påverkad.

Jag vet att man inte får barnen vv om man inte lämnar rena urinprov. Men det var nån som skrev att jag skulle lämna honom och ta barnen med mig. Han vill ju bli drogfri och lyckas han så kommer han ha barnen vv.
  • Anonym (Maggie)
    Carnitas skrev 2014-12-21 19:41:14 följande:
    Finns även de som inte missbrukar, och de är mer vanligt förekommande.
    Självklart är det så men det var inte det jag svarade på.
Svar på tråden Jag orkar inte mer...(missbrukande man)