• Anonym (Löjligt..)

Tycker du att vuxna med ADHD ska få gå före i kön till Liseberg?

Var inne på Lisebergs hemsida nu och kollade runt lite inför vårat besök.
    Såg då att en vuxen med ADHD undrade om hon fick gå före hela kön pga att hon har diagnosen ADHD.
    Vad tycker du?
    Har det inte gått lite för långt det här med att skylla på sin ADHDdiagnos för att kunna bete sig hur som helst i samhället?
    Kan tänka mig många andra sjukdomar, diagnoser och handikapp som borde ha företräde istället. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-21 13:54
    Obs. Gäller vuxna med ADHD.
    Barn som har ADHD har jag ingen åsikt om. Där tar föräldrarna ansvar och vet vad som fungerar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-21 16:10
    Visst är det en funktionsnedsättning. Men jag utgår med min trådstart ifrån att vuxna generellt som har ADHD klarar av att stå i en kö. Men om man är gravt funktionshandikappad med tex multipla diagnoser så är det en annan sak. Då har man väl fått ett intyg och information ifrån sin läkare att man behöver en ledsagare. Och behöver inte ställa den allmänna frågan på Lisebergs hemsida om vuxna med ADHD får gå före i kö på Liseberg.
    Då skulle många gå före i kön eftersom det är en väldigt vanlig diagos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-21 16:23
    Har själv en svår funktionsnedsättande neurologisk sjukdom men har aldrig kommit på tanken att kräva företräde i kö pga den. Utan anpassat mig efter situationen och väntat på min tur. God jul.

• Svar på tråden Tycker du att vuxna med ADHD ska få gå före i kön till Liseberg?
  • Alisa

Jag tycker att Lisebergs funktionshinderpolicy är otroligt bra!

Jag går en gång om året till Liseberg som ledsagare till en kompis lillasyster. 
    Hennes mamma har uttryckt att det är så mycket man får kämpa för i dotterns liv för att hon ska få en tillvaro som närmar sig vad en icke-funktionshindrad får. Och att i den tillvaron få komma till Liseberg och bli positivt bemött är guld värt! 
    Tjejen i fråga klarar inte långa köer, så när de är kortare står vi som "alla andra". 

Eftersom personer med diagnoser är färre än oss utan borde detta inte vara ett problem. Om man nu inte alltid är privilegierad och för en gångs skull får känna hur det är att vara på andra sidan = stå i kö  ;)

• Froststar

Svar på TS: Nej.

Sverige är det förlovade landet där hur många som helst verkar allmänt angelägna att få bokstavskombination som stämpel för sina ungar. Verkar funka som fribiljett till slappt föräldraskap, ouppfostrade ungar och acceptans för svinigt beteende. Nämen lilla Sara, Pelle, Tufva, etc. har det sååååå svårt och alla andra måste vara sååååå medkännande och acceptera vadsomhelst. Så... nej.

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Phalaenopsis

De som har psykiska funktionshinder kan jag möjligen ha någon liten förståelse för varför de skulle få gå före en normal men frustrerad sexåring/gravid kvinna/ont i ryggen. Det jag verkligen inte förstår är varför rullstolsburna ska få gå före. Till skillnad från alla andra i kön sitter de redan bekvämt och borde alltså lida mindre av att vänta än resten av kön.

• Anonym (ALDRIG)
    Phalaenopsis skrev 2014-12-23 00:03:40 följande:

De som har psykiska funktionshinder kan jag möjligen ha någon liten förståelse för varför de skulle få gå före en normal men frustrerad sexåring/gravid kvinna/ont i ryggen. Det jag verkligen inte förstår är varför rullstolsburna ska få gå före. Till skillnad från alla andra i kön sitter de redan bekvämt och borde alltså lida mindre av att vänta än resten av kön.

På grönan kan de inte få i bön då rullstolen inte går genom de vanliga spärrarna och vissa köfållor inte passar för rullstolar. Därför får de gå in genom utgången, då slipper de kön automatiskt.
  • Moonis
    Donum skrev 2014-12-22 22:58:59 följande:
    Nej, det är ingen livslång funktionsnedsättning. Diagnosen är inte huggen i sten för all framtid för att vederbörande en gång har fått en ADHD-diagnos.
    Rekommenderar dig att läsa på lite om ADHD för det stämmer inte det du skriver:

attention-riks.se/npf/adhd/
    www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Adhd/
    www.umo.se/Jag/Neuropsykiatriska-funktionsnedsattningar/Adhd/

Tror fler i tråden kan ha nytta av att läsa dessa länkarna. Det finns många myter och missförstånd kring ADHD och detta gör att vi, både barn och vuxna blir missförstådda och felaktigt bemötta av omgivningen.
    Detta är en daglig kamp som inte syns på utsidan men bara för den inte syns för er så betyder det inte att den inte finns. 
  • Anonym (Lisa)

Flera svenska nöjesparker har system med specialregler för funktionshindrade. Första gången vi var på Liseberg fick jag veta av spärrvakterna och någon annan förälder att vi kunde be om ett speciellt band så vi kunde gå förbi kön. men det funkade bra då så vi behövde inte. Förra sommaren var vi på Gröna Lund, helt fel dag och enormt mycket folk. Hade vi inte haft det där special-ledsagar-bandet så hade inte mitt barn åkt någonting. Vi stod i kö 10 min, sedan ändrade hon sig och vi gick till en annan karusell.... och så vidare. Så vi använde VIP bandet, tre varv i kärlekstunneln och två varv i lustiga huset så var hon nöjd.

För att få detta band ska man ha ett intyg att visa upp vid entren. På Grönan var det vänster om stora ingången man gick in. Min dotter syns funktionshindret på så vi hade nog kunnat få band utan pappret.

Tycker ni systemet är fel, gnäll då på ledningen på Liseberg eller Gröna Lund. Jag tycker de har en bra policy och hoppas de inte ändrar på den.

• Moonis
    Froststar skrev 2014-12-22 23:40:58 följande:
    Svar på TS: Nej.

Sverige är det förlovade landet där hur många som helst verkar allmänt angelägna att få bokstavskombination som stämpel för sina ungar. Verkar funka som fribiljett till slappt föräldraskap, ouppfostrade ungar och acceptans för svinigt beteende. Nämen lilla Sara, Pelle, Tufva, etc. har det sååååå svårt och alla andra måste vara sååååå medkännande och acceptera vadsomhelst. Så... nej.
    Det är nog den största myten, att ADHD kan fostras bort för det handlar bara om dåligt föräldraskap. Läs gärna länkarna jag la upp i förra inlägget.
  • Anonym (Löjligt..)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-12-23 10:10:14 följande:

Flera svenska nöjesparker har system med specialregler för funktionshindrade. Första gången vi var på Liseberg fick jag veta av spärrvakterna och någon annan förälder att vi kunde be om ett speciellt band så vi kunde gå förbi kön. men det funkade bra då så vi behövde inte. Förra sommaren var vi på Gröna Lund, helt fel dag och enormt mycket folk. Hade vi inte haft det där special-ledsagar-bandet så hade inte mitt barn åkt någonting. Vi stod i kö 10 min, sedan ändrade hon sig och vi gick till en annan karusell.... och så vidare. Så vi använde VIP bandet, tre varv i kärlekstunneln och två varv i lustiga huset så var hon nöjd.

För att få detta band ska man ha ett intyg att visa upp vid entren. På Grönan var det vänster om stora ingången man gick in. Min dotter syns funktionshindret på så vi hade nog kunnat få band utan pappret.

Tycker ni systemet är fel, gnäll då på ledningen på Liseberg eller Gröna Lund. Jag tycker de har en bra policy och hoppas de inte ändrar på den.

Men du kan ju inte jämföra din dotter med en vuxen med ADHD som sitter och skriver på Lisebergs hemsida.Cool Eller? Bra att hon fick gå före. Tycker jag.
  • Donum
    Moonis skrev 2014-12-23 10:10:05 följande:

Rekommenderar dig att läsa på lite om ADHD för det stämmer inte det du skriver:

attention-riks.se/npf/adhd/

www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Adhd/

www.umo.se/Jag/Neuropsykiatriska-funktionsnedsattningar/Adhd/

Tror fler i tråden kan ha nytta av att läsa dessa länkarna. Det finns många myter och missförstånd kring ADHD och detta gör att vi, både barn och vuxna blir missförstådda och felaktigt bemötta av omgivningen.

Detta är en daglig kamp som inte syns på utsidan men bara för den inte syns för er så betyder det inte att den inte finns. 

Jo, det stämmer vad jag skriver. Jag litar betydligt mer på psykologer och läkare som arbetar med frågan än på någon som postar länkar på Familjeliv.

Att ADHD är en föränderlig diagnos påverkar inte att de som för närvarande har den skulle kämpa dagligen. Dvs. de kämpar inte mindre bara för att diagnosen är föränderlig. Det är synd att du gör den kopplingen istället för att se det positiva i att man faktiskt kan bli kvitt sin ADHD-diagnos.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Tycker du att vuxna med ADHD ska få gå före i kön till Liseberg?