• Mianne

Avstå arv

Hejsan,
    framöver i tiden kommer jag med mina syskon få ett arv.

För min del skulle detta arv bara komplicera min tillvaro.
    Vet någon smart här inne om jag helt skulle kunna ge bort min del till mina syskon eller min mamma utan att det räknas in som en inkomst?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Avstå arv
  • Anonym (..)

Man kan aldrig tvinga någon till att ta emot ett arv, utan du har möjlighet att antingen avstå eller avsäga dig arvet. Om du avsäger dig arvet kommer både du och dina egna bröstarvingar helt att förlora arvet. Om du istället avstår från arvet går det vidare till dina egna bröstarvingar eller till de andra som ska få ärva. Du kan avsäga/avstå från ett arv redan innan arvlåtaren gått bort. Om du är bröstarvinge till arvlåtaren MÅSTE du dock få ut din laglott eller värdet motsvarande laglotten om personen fortfarande lever. Arvsavsägelse borde bli aktuellt i detta fall om du inte har barn/inte vill att arvet ska gå vidare i ditt led. Då tillfaller arvet istället de andra legala arvingarna (du betraktas som avliden innan arvlåtaren). Detta görs skriftligen där du förklarar att "Jag XX avstår/avsäger mig här arvet efter NN till förmån för mina egna bröstarvingar/de andra legala arvingarna." Sen att du undertecknar detta och kanske till och med får det bevittnat. Detta ska bifogas bouppteckningen då Skatteverket annars kommer undra varför du inte står med som dödsbodelägare. Du måste vara över 18 år för att få avstå ett arv.

• Marione

Arv är skattefria i Sverige vilket medför att du inte behöver betala ngn skatt. Sen kan FU ge bort pengarna till de/det du vill för även gåvor är skattefria.

• Tow2Mater
    Marione skrev 2014-12-22 12:30:00 följande:

Arv är skattefria i Sverige vilket medför att du inte behöver betala ngn skatt.

Tills den dag i framtiden sossarna ändrar på det. Ligger nog bland deras 10-i-topp lista på nya skatter att införa ifall de kommer till makten igen.
  • Mianne
    Marione skrev 2014-12-22 12:30:00 följande:

Arv är skattefria i Sverige vilket medför att du inte behöver betala ngn skatt. Sen kan FU ge bort pengarna till de/det du vill för även gåvor är skattefria.

Ok. Detta låter ju aktuellt i mitt fall. Att jag tar emot arvet men sen ger min del som gåva till syskon eller min mamma. Frågan är om det registreras som en inkomst det året?
  • ITpappan
    Mianne skrev 2014-12-22 18:05:32 följande:
    Ok. Detta låter ju aktuellt i mitt fall. Att jag tar emot arvet men sen ger min del som gåva till syskon eller min mamma. Frågan är om det registreras som en inkomst det året?
    Nej, som någon skrev. Vi har varken arvsskatt eller gåvoskatt i Sverige.

Det är de i t ex USA (!).
  • Långbenopluto
    Mianne skrev 2014-12-22 18:05:32 följande:
    Ett arv registreras inte som inkomst nånstans.
  • Marione

Det blir ingen inkomst som tas upp för beskattning. Däremot blir det ett arvsskifte som blir registrerat i och med att ett dödsbo upprättas.

Arvet får dock inga skattemässiga effekter. Det som kan vara bra är att upprätta ordentliga gåvobrev mellan dig o de som du vill ge pengarna till.

• Ensam hemma
    Tines skrev 2014-12-22 18:38:48 följande:
    Ett arv registreras inte som inkomst nånstans.
    Om man lever på socialbidrag räknas nog arv som "inkomst".
  • Långbenopluto
    Ensam hemma skrev 2014-12-22 20:26:56 följande:
    Om man lever på socialbidrag räknas nog arv som "inkomst".
    Ja, naturligtvis.
Svar på tråden Avstå arv