Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Avstå arv

Man kan aldrig tvinga någon till att ta emot ett arv, utan du har möjlighet att antingen avstå eller avsäga dig arvet. Om du avsäger dig arvet kommer både du och dina egna bröstarvingar helt att förlora arvet. Om du istället avstår från arvet går det vidare till dina egna bröstarvingar eller till de andra som ska få ärva. Du kan avsäga/avstå från ett arv redan innan arvlåtaren gått bort. Om du är bröstarvinge till arvlåtaren MÅSTE du dock få ut din laglott eller värdet motsvarande laglotten om personen fortfarande lever. Arvsavsägelse borde bli aktuellt i detta fall om du inte har barn/inte vill att arvet ska gå vidare i ditt led. Då tillfaller arvet istället de andra legala arvingarna (du betraktas som avliden innan arvlåtaren). Detta görs skriftligen där du förklarar att "Jag XX avstår/avsäger mig här arvet efter NN till förmån för mina egna bröstarvingar/de andra legala arvingarna." Sen att du undertecknar detta och kanske till och med får det bevittnat. Detta ska bifogas bouppteckningen då Skatteverket annars kommer undra varför du inte står med som dödsbodelägare. Du måste vara över 18 år för att få avstå ett arv.

Svar på tråden Avstå arv