Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

jag 16 år skaffa hund

Ett sommarlov räcker inte att ensamhetsträna på för att en valp på 4-5 månader ska klara sig ensam hela skoldagar. Man brukar säga att en hund inte ska vara ensam mer än max 4 timmar per dygn och det brukar dom klara när dom är ca 1 år men vissa klarar aldrig av ensamhet trots träning. Har du hundvakt eller råd med hunddagis ca 2500kr/månad.

Många drömmer om att jobba med hundar men få klarar av att försörja sig på det. Vilka utbildningar har du tänkt att gå och exakt med vad ska du försörja dig på?

• Dexter dot com
    Ebbagr skrev 2014-12-22 17:32:13 följande:
    Aaa vet men när jag har skola går jag ju hem direkt jag har chansen, det är MAX 3h till min lunch så då kommer hen va ensam 3h om inte mindre, sen har jag ju hål och så vidare :D sen har jag ju självklart mina föräldrar till hjälp :D
    Jobbar inte dina föräldrar på dagarna? Du kan inte lämna en valp 3 timmar, komma hem en stund och gå igen förstår du väl. Det tar en evighet att ensamhetsträna en valp att klara några timmar.

Sen funderar jag på hur du ska ha råd med inköp av hunden ca 16-18 000+ försäkring,mat,kurser, veterinärkostnader osv. Har du hundvakt när du ska jobba extra?
  • Dexter dot com
    Ebbagr skrev 2014-12-22 17:55:40 följande:
    Jag kommer vara hemma med den 24/7 till en början, det beror ju på hur hunden är och hur man uppfostrar, vissas hundar pissar och skiter inne tills dem är 1 år och vissas till dem är någon månad, våran hund pissade VÄLDIGT sällan inne, det tog väldigt snabbt att få han rumsren :D
    Och hur löser du det om du nu får en valp som inte klarar av att vara ensam och inte är rumsren förren runt 1 års ålder? Går till skolan ändå? Kan aldrig tänka mig att dina föräldrar är beredda att ta tjänstledigt utan lön 5-6 månader för att du vill ha hund.

Visst är det vissa som klarar av att vara ensamma några timmar snabbare än andra valpar men du förstår väl att du måste ha en plan B om det visar sig att valpen inte klarar det. Man får alltid se till att ha lösningar för det värsta tänkbara och vara glad om det inte blir så.
  • Dexter dot com
    Tow2Mater skrev 2014-12-22 18:04:50 följande:

TS, det låter som FL anser du ska skaffa ett barn först, så du kan vara föräldraledig; för det är mest föräldralediga som har råd att kunna vara hemma minst ett halvår till ett år och ensamhetsträna en hund....

Det är ingen rättighet att ha hund och har man inte förutsättningarna att ta hand om en hund på bästa sätt får man helt enkelt vänta.
  • Dexter dot com
    Philanthropy skrev 2015-01-19 08:13:14 följande:

Till er som rakt av jämför hundar med barn;

Räddar ni er egen hund framför ett främmande barn i en liv eller död-situation där ni omöjligt kan rädda båda?

Blev nyfiken...

Jag jämför inte hundar med barn men skulle förmodligen rädda den som är viktigast för mig och ligger mig närmast om hjärtat dvs min hund före ett okänt barn. Men det är ju egentligen omöjligt att veta hur man reagerar i krissituationer.
  • Dexter dot com
    Philanthropy skrev 2015-01-19 11:25:10 följande:
    Guldbarb skrev 2015-01-19 10:42:50 följande:
    Som jag skrev, hunden är mitt ansvar och det är troligen bara jag (ev min sambo med) som skulle rädda honom främst. För min del skulle det bara vara att betala tillbaks en skuld eftersom han flera gånger räddat mitt liv.

Såhär. Jag skulle inte tveka på att rädda min hund framför någon annans hund. Jag skulle lika lite tveka på att rädda någon annans barn framför min hund. Och slutligen, jag skulle inte tveka på att rädda mitt barn framför någon annans barn.

Ni, å andra sidan, verkar sätta likhetstecken mellan en hunds och en människas värde. Extremt märkligt enligt mig...
    Du väjer att rädda ditt barn före någon annans barn....precis så känner jag som inte har barn för min hund. För mig är min hund mer värd än ett okänt barn eftersom jag lever med min hund. 
Svar på tråden jag 16 år skaffa hund