• Ebbagr

jag 16 år skaffa hund

Hej, jag har länge nu velat ha en hund. Jag älskar hundar och vill jobba med de i framtiden, jag vill i alla fall ha ett kennel, utöver det får visa sig. Min mamma sa idag att om jag sparar ihop till ca 12.000 att jag får lov att köpa en hund alltså då om hunden helt står på mig, jag måste då också betala mat,försäkringar och så vidare såklart. Jag går 1a året på gymnasiet men ser skolan från vart jag bor så har möjlighet att gå hem på luncher och så. Jag tänkte väl typ mest fråga att detta är okej? att om jag skaffar hunden på sommarlovet då jag kan vara hemma hela tiden, och sen självklart går jag ju hem på de chanser jag har när jag går skola. Jag vet vad jag ger mig in på, det är kostsamt, jag är strängt fastbunden, jag vet att jag inte kan åka iväg när som helst, att jag inte kan åka till kompisar hela tiden, utan att jag verkligen måste ta hand om hen. Jag vill ha en bichon havaneis vilket är en sällskaplig,frisk och lätt hund, det vet jag för att vi haft en sådan när jag varit mindre. Jag är själv en mycket omtänksam människa och vill allt och alla det bästa och sätter mig själv sist så att ta hand om en hund är inget problem (tror jag) jag menar jag har aldrig tagit hand om en hund helt själv men har varit hundvakt och så. Vad tycker ni om detta? att jag skaffar en hund? nu vet ni ju inte hur jag är som person men kan lova er att hunden kommer behandlas som en prins eller princessa som alltid kommer först!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-13 19:39
    Okej tänkte jag skulle uppdatera här. det är många negativa här märker jag. Blev chockad faktiskt, trodde det skulle komma många positiva men där hade jag fel. Om jag säger såhär, jag vet hur man uppfostrar en hund, jag vet att det kostar, jag vet att det kan uppkomma konflikter, jag vet vad det krävs utav mig för att ta hand om en hund. Jag är 16 år och många av er ser mig säkert som ung,dum,omogen,för liten osv osv. Men jag kan med gott samvete säga att jag har mer vett i skallen än vad många vuxna har. Jag vill inte att någon ska döma mig utifrån min ålder för jag vet verkligen att jag klarar av detta. Mina föräldrar hade aldrig låtit mig ta en hund om dem visste att jag inte klarar av det. mina föräldrar litar på mig till 1000 i allt och även på detta hundköp. Det är mycket jag har velat ha, piercingar,tatuering, epa-traktor och massa mer som ungdomar vill ha, men mina föräldrar har sagt nej till piercingar för det "förstör" ansiktet, tatueringar för att jag är för ung osv, jag förstår dem, piercingar är något jag vill ha när jag är 16 men om 4 år har jag ett fult ärr i ögonbrynet för att jag haft en piercing, eller en tatuering som jag gjorde när jag var 16, hur snyggt när jag är 50? Jag förstår dem till fullo att dem förbjuder mig från det nu, jag accepterar det. Men de vet att en hund är något mitt liv brinner för, jag har alltid älskat djur och jag tjatade ihjäl dem när jag var kanske 4/5 . Idag är jag 16 och är kanske inte för er men för dem mogen nog att få ta tag i min dröm på egen hand. Dem har förbjudit och sagt nej till de dem vet är dåligt för mig och dem har alltid haft rätt, jag kommer tacka dem när jag är äldre att dem inte lät mig göra tatueringar i 16 års ålder. Dem säger inte nej till att skaffa hund för dem tror på mig, dem vet vad det betyder för mig och dem vet hur bra jag kommer klara av det här. Och nej jag har inte mycket pengar men det fattar ju dem också, dem förstår ju att jag inte kommer ha så mycket pengar men dem är ju beredda att lägga ut för det jag inte har råd. Även om jag har huvudansvaret så kommer ju dem fortfarande finnas där...... Min pappa älskar hundar lika mycket som jag och skulle aldrig låta något hända hunden, han kommer älska hen lika mycket som jag, han skulle aldrig vägra betala för akut vård. inte mamma heller, hon gillar också hundar, inte lika mycket som jag och pappa men tro mig om jag inte kan betala så finns dem där!
    Det var bara det jag vela få sagt, jag tror på mig själv och jag vet att jag kan klara av det! Vad ni tror är upp till er men ni känner verkligen mig och det är synd för då hade ni också insett det! :)

• Svar på tråden jag 16 år skaffa hund
  • Inofftjej
    Malinka3 skrev 2015-01-13 16:58:18 följande:
    det är ju jättebra om man kan lösa det så, men majoriteten av alla som har hund jobbar och går ut en sväng på rasten. Ser inte vad problemet är om TS gör så?
    Men har man verkligen sett till hundens bästa då? I mina hundkretsar så skulle ingen komma på tanken att göra så hur som helst. 
  • Malinka3
    Inofftjej skrev 2015-01-13 17:07:32 följande:

Men har man verkligen sett till hundens bästa då? I mina hundkretsar så skulle ingen komma på tanken att göra så hur som helst. 

Finns ju nästan alltid något bättre alternativ än de man själv lever efter. Så länge man aktiverar hunden när man är hemma ser jag inget problem.
  • Ebbagr
    Malinka3 skrev 2015-01-13 17:17:00 följande:
    Finns ju nästan alltid något bättre alternativ än de man själv lever efter. Så länge man aktiverar hunden när man är hemma ser jag inget problem.
    Aaa så tänker jag också! Min hund kommer inte bli illa behandlad,den kommer inte vara olycklig, jag kommer offra själ för min hund. Jag kommer göra allt jag kan för att se till att hunden mår super hela tiden. Och det här med att jag är i skolan, de flesta jobbar 8h per dag, en hund ska vanligtvist inte vara själv så länge per dag men jag kommer lösa det. När pappa jobbar eftermiddag åker han på jobbet vid 2 tiden och jag kommer hem 3 då är hunden ensam 1h. Sen kommer det komma dagar då hunden kommer få vara ensam längre själv men det är något jag vill att min hund ska klara av för det är vad min förra hund klarade av, och han kan jag säga var en av dem lyckligaste hundarna! Ingen här känner mig men om ni hade gjort det hade ni också insett att jag kommer klara detta galant och min hund kommer få leva lyckligt i alla sina dagar! 
  • Josephine96
    Ebbagr skrev 2015-01-13 18:56:23 följande:
    Aaa så tänker jag också! Min hund kommer inte bli illa behandlad,den kommer inte vara olycklig, jag kommer offra själ för min hund. Jag kommer göra allt jag kan för att se till att hunden mår super hela tiden. Och det här med att jag är i skolan, de flesta jobbar 8h per dag, en hund ska vanligtvist inte vara själv så länge per dag men jag kommer lösa det. När pappa jobbar eftermiddag åker han på jobbet vid 2 tiden och jag kommer hem 3 då är hunden ensam 1h. Sen kommer det komma dagar då hunden kommer få vara ensam längre själv men det är något jag vill att min hund ska klara av för det är vad min förra hund klarade av, och han kan jag säga var en av dem lyckligaste hundarna! Ingen här känner mig men om ni hade gjort det hade ni också insett att jag kommer klara detta galant och min hund kommer få leva lyckligt i alla sina dagar! 
    Och vad gör du om din pappa ändrar sitt jobbschema (vilket han förmodligen gör)? Och om bara några få år när du slutar skolan och flyttar hemifrån, hur vet du att någon kan ta hand om den då? Tänk om du hittar världens bästa pojk/flickvän som HATAR hundar? Visst, det kanske går galant som du säger. Du kanske får sambo med en gång och ni har det perfekta schemat. Men tänk om det inte blir så?
    Du är i en sån ålder då framtiden är så himla oviss. Det här är nog den ovissaste tiden i hela dit liv. Tro mig, jag tar snart studenten och de senaste åren har jag varit osäker på vad jag gör om ens en vecka. När du tar studenten om bara 2 år så kan vad som helst hända. Du kanske flyttar över halva jordklotet. Du kanske får heltidsjobb direkt och måste jobba 10+ timmar om dagen med en kvarts rast för att behålla det jobbet. Eller så sitter du hemma på soffan arbetslös i 5 år. Ingen vet och du kan inte planera sånt.

Jag ska inte leka perfekt och klok. Alla hundägare jag känner lämnar sina hundar hemma ensamma i timmar  och rastar dem knappt. Men jag vet också att det får konsekvenser. De skäller, gör "olyckor" överallt och har noll hyfs. 
    Men snälla, du måste tänka mer långsiktigt. Jag har velat ha en hund så det nästan gör ont i hela mitt liv. Men jag skulle inte ha hjärtat att behöva sälja en hund som man älskat i kanske 2 år, eller se hunden man älskar se en som en främling eftersom de aldrig ser röken av en så de tyr sig till ens föräldrar istället. Då är det bättre att vänta.
  • dummahund

Fan vad folk är negativa för att ts är ung. Finns inget i välden som säger att ts skulle vara dålig/opassande som hundägare bara för åldern och att hon går i gymnasiet. Nej ts om du känner att det är rätt för dig att skaffa hund gör det. Sedan att det kanske blir problem längre fram är sånt man får ta. Om det är något du vill och uppenbarligen brinner för säger jag kör på :D

• Inofftjej
    dummahund skrev 2015-01-13 19:38:47 följande:

Fan vad folk är negativa för att ts är ung. Finns inget i välden som säger att ts skulle vara dålig/opassande som hundägare bara för åldern och att hon går i gymnasiet. Nej ts om du känner att det är rätt för dig att skaffa hund gör det. Sedan att det kanske blir problem längre fram är sånt man får ta. Om det är något du vill och uppenbarligen brinner för säger jag kör på :D

Hade jag vetat bättre hade jag inte skaffat hund när jag var i TS ålder... Klart att åldern spelar roll i det här fallet?! Man är rätt tanklös i den åldern... Och vadå om det blir problem längre fram så är den hunden som får ta smällen.
  • Ebbagr
    Gizmo skrev 2014-12-22 19:41:56 följande:
    "Kan lova er att hunden kommer behandlas som en prins eller princessa som alltid kommer först!"

En hund ska behandlas som en hund och inte som en prins/prinsessa! 
    Vad är det för fel att behandla hunden som en prinsessa? Inte en bortskämd en inte utan ska uppfostra den bra men hon kommer vara min prinsessa :)
  • Ebbagr
    dummahund skrev 2015-01-13 19:38:47 följande:

Finally någon som är lite positiv! Tack :D Aaaa det är rätt för mig det är jag 100 på, sköter jag detta på rätt sätt så ska det inte bli några problem! :)
  • Ebbagr
    Inofftjej skrev 2015-01-13 20:18:37 följande:
    Hade jag vetat bättre hade jag inte skaffat hund när jag var i TS ålder... Klart att åldern spelar roll i det här fallet?! Man är rätt tanklös i den åldern... Och vadå om det blir problem längre fram så är den hunden som får ta smällen.
    Rätt tanklös i åldern? nu drar du väl alla över en och samma kam? Jag är 16 år och det går inte en dag utan att jag tänker på allt kring hunden, ja jag är rädd att något ska hända, som att hunden blir påkörd,rymmer osv, jag är inte rädd att jag inte ska klara det för det vet jag att jag gör, och tro mig när jag säger att det inte går en enda sekund utan att jag tänker på detta. du kanske ångrar att du skaffade hund men min framtid är med hundar och den börjar nu till sommarn och det är jag överlycklig för för det är det jag vill
  • Ebbagr
    Josephine96 skrev 2015-01-13 19:21:12 följande:
    Och vad gör du om din pappa ändrar sitt jobbschema (vilket han förmodligen gör)? Och om bara några få år när du slutar skolan och flyttar hemifrån, hur vet du att någon kan ta hand om den då? Tänk om du hittar världens bästa pojk/flickvän som HATAR hundar? Visst, det kanske går galant som du säger. Du kanske får sambo med en gång och ni har det perfekta schemat. Men tänk om det inte blir så?
    Du är i en sån ålder då framtiden är så himla oviss. Det här är nog den ovissaste tiden i hela dit liv. Tro mig, jag tar snart studenten och de senaste åren har jag varit osäker på vad jag gör om ens en vecka. När du tar studenten om bara 2 år så kan vad som helst hända. Du kanske flyttar över halva jordklotet. Du kanske får heltidsjobb direkt och måste jobba 10+ timmar om dagen med en kvarts rast för att behålla det jobbet. Eller så sitter du hemma på soffan arbetslös i 5 år. Ingen vet och du kan inte planera sånt.

Jag ska inte leka perfekt och klok. Alla hundägare jag känner lämnar sina hundar hemma ensamma i timmar  och rastar dem knappt. Men jag vet också att det får konsekvenser. De skäller, gör "olyckor" överallt och har noll hyfs. 
    Men snälla, du måste tänka mer långsiktigt. Jag har velat ha en hund så det nästan gör ont i hela mitt liv. Men jag skulle inte ha hjärtat att behöva sälja en hund som man älskat i kanske 2 år, eller se hunden man älskar se en som en främling eftersom de aldrig ser röken av en så de tyr sig till ens föräldrar istället. Då är det bättre att vänta.
    Varför ska jag behöva tänka så långt? Jag tar en hund nu och jag kommer ta hand om den så länge hon lever that's it. Ja jag kommer troligen flytta men då gör jag det så hunden kan följa med. Ja jag kanske skaffar jobb men jag tar inte jobbet om det innebär att jag måste lämna ifrån mig hunden. Och ja jag kanske skaffar en partner men om hen inte vill leva med hundar, eller är allergisk då får hen gå för jag brinner för hundar och min hund är min familj och jag skulle aldrig överge henne för något som ett jobb eller en partner.
     Aaa då  är dem antagligen inga bra hundskötare, jag skulle aldrig låta min hund gå olycklig.
    och nej jag vet inte vad som händer i framtiden men en sak är då säker att min hund är då med i den bilden i alla fall.
Svar på tråden jag 16 år skaffa hund