Inlägg från: NattaLind |Visa alla inlägg
  • NattaLind

Första barnet september 2015

Ja det är tydligen många som kör tidigt ul. Jag kommer inte göra mitt förrän v. 12 och inte träffa BM förrän v.9. Är i 5+4 idag, inte värst mycket symptom men tar det lugnt och oroar mig inte :)

• NattaLind
    PaLo skrev 2015-01-13 20:32:20 följande:

Inte Vårdcentral och inte BVC, du ska ringa MVC. BVC är först efter barnet är fött.

Grattis till graviditeten!

Själv är jag i vecka 6+1

Eller Kvinnokliniken!
  • NattaLind
    beetroots skrev 2015-01-14 23:20:24 följande:

Ska till mvc den 20de även om det bara är en hälsokoll så ser jag fram emot de! Men undrar om man borde ha med sin partner? Han går nämligen en intensivkurs för körkort och jag vill egentligen varken skjuta upp hos mvc eller att han ska avboka körlektionen. Hur gör ni?

Jag tänkte ta med min sambo på första samtalen nu i slutet av jan, men insåg att det inte behövs, onödigt att han tar ledigt från jobbet. Men på UL vecka 12 får han följa med! :)

Här går vi in i vecka 7 idag (6+1) :)
  • NattaLind
    kvinna86 skrev 2015-01-15 10:43:55 följande:
    RocaGihl skrev 2015-01-15 07:57:23 följande:

Idag går jag in i v.7 (6+0) . Allt känns bra, något trött bara !

Jag går också in i vecka 7 (6+0) idag =) Bf 10:e sept.
    Mina symtom går verkligen upp och ner. jag har ibland bra dagar när man inte känner så mkt mer än molvärk och lite illamående sen kan det finnas dagar när jag är så trött och har så ont att jag knappt kan stå. Har ni också olika från dag till dag? Jag upplever att jag mår bättre de dagar jag vilat mer och sovit längre. Verkar vara känsligare för lite sömn. Men det känns nu naturligt om man tänker på vad som händer inuti en =)

Haha, jag gick visst in i vecka 7 igår! :)

Alltså, jag kan inte säga att jag har några symtom alls. Trött och seg rent allmänt och inte så mycket energi, det har jag. Och lite, lite molvärk som innan mens. Annars kan jag inte på stå att jag känner så mycket. Inte lika stor matlust. Illamåendet försvann när jag gick in i vecka 5. Känns nästan lite tråkigt att inte få känna något tydligt :) Har haft en enda stickning som känts!
  • NattaLind
    Grynet1986 skrev 2015-01-22 22:38:30 följande:

Någon annan här på tråden som har övervikt och har funderingar kring det ?
    Eller är det bara jag...

Innaj skrev 2015-01-23 05:27:15 följande:
    Japp jag med! E lite orolig för inskrivningssamtalet med vikten bl.a.

Sen hur mkt kroppen orkar gå upp i vikt under graviditeten :S
    Dom säger ju dock att är man överviktig innan så går man inte upp lika mycket som normalviktiga gör. Vi har redan lite att ta av :) Det förutsätter ju dock att man inte äter ihjäl sig.

Jag har övervikt men noll matlust, så just nu känns det inte som att man kommer öka på så överdrivet mycket. Sedan kan detta så klart ändras, men det absolut viktigaste är ju att man ALDRIG ska "äta för två". Man ska äta frukt som mellanmål, och vid senare delen av graviditeten ska man äta max två mellanmål extra varje dag. Alltså inga dubbla middagar här inte! :)

• NattaLind
    lilly82 skrev 2015-01-23 12:05:04 följande:

Hejsan, har läst här och glatts med alla. Är själv troligtvis i vecka 8. Har haft väldigt sparsamma blödningar, nån fläck i trosan och lite på papperet. Varit så i några dagar, men nu har det gått en vecka utan dessa.

Är orolig och ville göra vul men ingen tid fanns på länge. Hade bara ältest hemma, teststrecket kom innan jag han räkna till fem.

Va kan detta betyda?

Tacksam för svar.

Ältest brukar ge utslag när man är gravid :)
  • NattaLind

Hade inskrivningssamtal idag, samma dag som jag går in i vecka 9! :)

Jag gjorde blodprov inför KUB och när jag ska på det vanliga ultraljudet i vecka 12 som är standard här så kommer dom också att mäta. Då får vi reda på hur stor risken är. Dock kommer jag inte göra fostervattenprov på risken är hög, för 1 av 100 leder till missfall. Inte värt det. 

• NattaLind
    Dalhia skrev 2015-02-06 12:46:04 följande:

Har inskrivning nästa vecka.. Har börjar grubbla på om man ska be om ett KUB eller inte. Risken för mf finns ju iom det men det kan ju vara skönt att veta. Hur går era tankar?

Du behöver ju inte göra fostervattenprovet, KUB är ju delen innan, när dom jämför blodvärden och längden på nacken. Och då får du ju fram hur stor risk det är.  Är risken hög så erbjuds du efter det att göra fostervattenprov, och det är ju här som risken för missfall är 1 på 100. 

Vi kommer göra KUB-delen, men kommer nog inte fortsätta med fostervattenprovet OM risken skulle vara hög.
  • NattaLind
    Wooden skrev 2015-02-09 09:00:40 följande:

Är det någon som fått tips av bm/apoteket vad som är effektivt och skonsamt vid nästäppa? Jag är beroende av nässpray sen många år och det funkar ju, men nu använder jag typ en flaska i veckan och det känns inte alls okej. Men nåt måste jag ta, annars blir jag galen.

Jag är också beroende och jag kör på :) Det farligaste som kan hända är att man bli beroende - och det är jag ju redan - så värre än så är det inte :)

Finns väl dock några nässpray man ska undvika, men Otrivin går bland annat!
  • NattaLind
    Kesella skrev 2015-02-13 05:33:56 följande:

Tack för svaren IMHO och RocaGihl, ska försöka lugna ner mig! :) Vi vill gifta oss men att stressa fram det bara för att vi nu är gravida känns dumt och väldigt gammaldags. Ska försöka få tankarna under kontroll :D

Jag och sambon kommer inte gifta oss på mååååånga år. Dock kommer vi plocka ett gemensamt efternamn inom några år så slipper barnet ha bara ett av våra efternamn :)
Svar på tråden Första barnet september 2015