Inlägg från: skepparbarn |Visa alla inlägg
  • skepparbarn

Första barnet september 2015

Dalhia skrev 2015-01-05 21:45:18 följande:

Haha, jag blev besviken. Såg fram emot fikande. ;) 

Bara för det kommer du börja klia överallt ikväll. :P

Jag är så sjukt trött!! Är det nån mer som har blivit trött?? Har ni något tips om vad man kan göra åt saken. Jag har inte tid att vara trött än, har massor att göra med jobbet de kommande veckorna och framför allt den här veckan. Jag sitter bara och somnar i soffan. Blir galen. 

Haha Välkommen till klubben. Orkar ingenting och blir less på att gubben är lat. Har redan foglossning och väldiga problem med magen så det bidrar väl.

fick lavendelskorpor I julklapp av svärmor som jag molat, insåg sen att de gjorde mig ännu tröttare och jag somnade överallt haha.

Jag har rökt 1 paket om dagen, druckit 6-7 muggar kaffe pm dagen. Det har hållit mig alert. Men är nu helt nikotinfri och dricker bara koffeinfritt kaffe. Men jag lurar hjärnan med det på något sätt.

Man ska undvika coca cola, energidryck och kaffe. Så det är lite svårt haha
  • skepparbarn
    Eveelina89 skrev 2015-01-06 00:04:19 följande:

Sen tänkte jag höra om det är nån av er som äter några vitaminer eller så? :)

Äter folsyra, D-vitamin, C-Vitamin och multivitamin. Samt vätskeersättnung. Sedan ca 1.5 år har jag haft problem med upptag av näringsämnen så jag måste ha i mig mycket.
  • skepparbarn

Kolla så att multivitaminen täcket rekommenderat intag av folat/folsyra :) Många gör inte det.

• skepparbarn
    Keennas skrev 2015-01-06 21:54:26 följande:

Jag köpte "gravid" direkt jag fått reda på att jag var gravid. Käkat det i några dagar nu. Innan jag köpte den så körde jag på folsyra i ca 4 månader. Dock var jag ganska glömsk och ev lite irriterad på att aldrig bli gravid så jag glömde ta dem med flera dagars mellanrum ibland.

förhoppningsvis har det hjälpt ändå ?

Kroppen gör sig av med det överskott av vitaminer och mineraler man inte behöver. Det ska till enorma mängder för att det ska kunna vara skadligt. Med enorma menar jag såklart att det är svårt att få i sig för mkt genom en varierad kost + kosttillskott. :)

Jag slutade röka direkt vi fick reda på att jag var gravid. Eller ja, jag tittade på sambon och sa, nu ska jag gå ut och röka min sista cigg och fan vad jag ska njuta av den, men det gjorde jag inte... rökte halva och sedan fimpade jag. Varit rökfri sedan nyårsafton kl 10 :)

Det ska nog funka bra :) De flesta börjar vid känd graviditet. Man ska ju bara äta dem de 12 första veckorna också :)

Jag slutade röka för 10 dagar sedan. Börjar gå bättre nu.
  • skepparbarn

Jag är v 7 och inte berättat. Mest för att svägerskan nyligen gick ut med att vara gravid i v 15.

Ska berätta för min familj nästa vecka, karnls familj får vänta till v 13 :)

• skepparbarn
    Dalhia skrev 2015-01-21 23:02:02 följande:

Hej, har inte varit här på en liten stund.  Har inte mått toppen.  Illamående, magvärk, plötsliga hungerattacker, jobbig andning och en massa grubbel har gjort att jag inte orkat vara så aktiv. Var i förra veckan inne akut för att jag hade svårt att andas. Vid ett vul konstaterades att jag var i v. 5 sedan befruktning och jag såg inget hjärta. Enligt mina appar och beräkningar skulle jag varit i v 6 vid tillfället (är idag i v 7+3). När jag berättade för pojkvännen att jag var gravid och sedan frågade vad han tänkte svarade han bara "jag vet inte, det är mycket att ta in", när jag frågade ett par dagar senare sa han bara att han inte visste vad han tänkte. Så nu har man nojat kring det sen dess. Vill inte tjata på honom utan ge honom tid att smälta det hela men behöver också lite stöd och förståelse spec. när man mår apa. Det råkar inte vara någon mer som känner sig tung i bröstet och att det ibland är ansträngande eller tungt att andas?

Inte för att vara viktig av mig, men jag försöker tala utifrån egen erfarenhet. Dina andningsproblem kan mycket troligt ha att göra med panikångest. Vet inte om du har någon erfarenhet av det, men det låter värre än det är. Jag har haft problem med andningen fler a gånger hittils (v 9) och jag har konstaterat själv att det antagligen varit för olika sakar som händer omkring mig. Försök ta det lugnt och titta på en film nästa gång. Med tanke på hur din karl reagerade så är det inte så konstigt om du har en inre stress som tär på dig. Stora kramar ?
  • skepparbarn
    Kesella skrev 2015-01-23 17:55:30 följande:

Hej,

Får man vara med här?

Vi var på UL idag och fick informationen att vi inte är i vecka 11 utan vecka 7 (liten chock men inte så oväntat)

Sååå förhoppningsvis blir det en septemberbebis hos oss :D

Detta är vårt första barn,

Jag är 26 år och sambon 33 år. Vi slutade med P-piller i augusti men har inte försökt aktivt utan detta blev en glad överraskning.

Jag mår som vanligt ända skillnaden är att jag måste äta mer frukost annars blir jag illamående. Känns konstigt att må som vanligt, hade massa föreställningar att man skulle känna sig annorlunda... Men det kommer säkert!

Grattis och välkommen!

:)

Får man fråga hur du kunde flyftas tillbaka 4 veckor? Blir det inte då att ni blev gravida en he månad senare? Har inte sådan koll på det där :)
  • skepparbarn

Hej och hå. Längesedan jag skrev här sist.

Går in i vecka 10 imorgon och fick BF flyttat till slutet av augusti hos BM, men jag litar inte på det. I sp fall är jag 9+3 idag. Vilket jag vet att jag inte är.

Har inskrivning den 20e, ganska neRvös. Har inte mått så bra och hatar allt och alla. Usch

• skepparbarn
    Linnea72 skrev 2015-02-02 18:00:02 följande:

Jag är nu i vecka 10, har inte kräkts på ett par dagar (woho!) men mår fortfarande väldigt mkt illa och är så utmattad. Så känner igen er känsla av enorm trötthet. Jag är ofta helt väck, kommer inte ihåg de lättaste sakerna och går fel. Haha!

Men jag har en fråga. Jag har ofta väldigt ont, kommer på kvällen. Det sitter nere i magen och i ländryggen. Det liksom hugger/nyper. Jag har aldrig haft blödningar och såg ett fint hjärta slå i vecka 7. Märker även att magen växer. Känner mig inte så orolig. Men detta är ju min första graviditet, så undrar mkt och självklart blir jag orolig eftersom man sällan hör kvinnor som har så ont.

Jag har hört att vissa får mer växtvärk än andra. Finns det någon här inne som känner igen sig i det jag skriver? Var snälla och skräm inte upp mig mer bara.

Man får ofta sammandragningar på kvällarna. Det får jag också och har haft det sedan v 6 någon gång :) Är också v 10 nu. Det ska vara helt ofarligt. 
  • skepparbarn
    Wooden skrev 2015-02-09 09:00:40 följande:

Är det någon som fått tips av bm/apoteket vad som är effektivt och skonsamt vid nästäppa? Jag är beroende av nässpray sen många år och det funkar ju, men nu använder jag typ en flaska i veckan och det känns inte alls okej. Men nåt måste jag ta, annars blir jag galen.

Har du provat koksalt? Min bm sa att jag skulle undvika nässpray så långt det går, för det stör slemhinnorna. Det är väl något man får stå ut med bara. Koksalt kan funka bra annars och stör inte lika mycket. 
  • skepparbarn
    26number1 skrev 2015-02-10 05:48:52 följande:

När vi berättade fick vi bara ljumma reaktioner och grattis, blev lite besviken. På kvällen däremot ringde min bror och berättade att hans fru börjat gråta så fort de kommit hem så jag förstår henne verkligen. Tydligen ska hennes bror också ha bebis (igen) så det är mycket som hon känner går emot dem. Jag har pratat med henne efter det och förklarat att vi också kämpat och jag tror hon mådde bättre efter vårt samtal :)

Jag förstår att det måste känts konstigt för dig att berätta. Jag och sambon var i samma sits som din svägerska och bror. Vi var inne på 13e försöket när hans syster gick ut med att hon var i vecka 14. Hon hade just fått reda på det och det var helt oplanerat. Jag antar att det gjorde reaktionen lite värre. hade svårt att hålla tårarna när vi satt med svärfamiljen och åt middag. Sambon var överlycklig, första barnet i familjen. Var så otroligt ledsen så jag gick hem och låste in mig på badrummet u 6 timmar.

Antar att du vet eftersom ni försökt också. Det är konstigt hur man reagerar. Man är så otroligt maktlös. Jag bestämde mig för att ge upp och en månad efter fick jag plus.

Skulle inte alls skriva så här långt men antar att jag behövde ventilera det haha.
  • skepparbarn
    Knäck skrev 2015-02-11 18:25:03 följande:
    Jag blev likadan. Undvek gravida och vänner med barn. Blev mer arg än glad när nån annonserade ut sin glada nyhet. Tyckte tillslut det var oförskämt att skryta så mycket på Facebook som folk gör (fast jag fattar såklart att de bara är stolta och glada).

Jo precis. Och det värsta med det hela kan jag tycka är att andra verkar helt oförstående. Det värsta jag visste var att få höra "det blir när det blir". Som att det skulle göra mig glad? Varför "ska det bli när det blir" för min del för när andra lyckas på 1-2 försök? :p Ja du fattar säkert.

Finns så mycket med oförstående som är jobbigt.
    När svägerskan annonserar ut sin graviditet så blir sambon överlycklig för att han ska bli morbror. Jag förklarar för honom gråtandes hur hemskt det känns att vara  glad för någons skull och ha ångest på samma gång. Han säger då: "ja men vi kanske kan vänta med det och resa och sånt istället?".
    Han kämpade lika hårt som mig innan, men precis efter att han ska bli morbror så verkade det inte spela någon roll längre. 

När det sedan gått två-tre veckor från att vi själva plussat så säger han "Vi kanske ska ta och vänta med att berätta för folk. Syrran har det jobbigt och behöver uppmärksamheten själv". Han syftade främst på MINA och hans föräldrar.
    I den stunden övervägde jag starkt att göra abort. Slutade med att jag skrek på honom att jag fullständigt skiter i om hon har det jobbigt eller inte. Vilket jag faktiskt gjorde också. Jag berättade för mina föräldrar i v 8. Sedan fick han berätta när han ville. 

Känner mig ganska ensam i min graviditet. När jag berättar om hur jag ser fram emot inskrivningen, pratar om barnvagnar, bilstolar etc så verkar han väldigt obrydd. Han var bonuspappa en gång och är däremot väldigt noga med "men jag vet ju hur det går till med ditt och datt".  

• skepparbarn
    Knäck skrev 2015-02-16 20:00:29 följande:
    Vad kul att berätta!! Och härlig reaktion Känns ju som att de har plats i livet för sitt barnbarn. Varför ville din sambo vänta så länge till?

Jag ser fram emot att få berätta men känner mig inte redo. Måste se det på ultraljudet först.. Så i slutet på nästa vecka börjar vi gå ut med det

Ja har ingen kontakt med min pappa sedan en längre tid och har funderat mycket på hur jag ska agera nu. Har landat i att jag inte kommer ta kontakt för att informera. Är det nån mer som tyvärr inte kommer ha bra relation med mor/farföräldrar till era små?
    Knoddis kommer alltid ha min styvmor, som är den absoluta mormodern sedan tidernas begynnelse. Men min biologiska mor har förbrukat sina chanser. Kommer inte tvinga bort henne, men hon har gjort valet själv och verkar helt ointresserad så tyvärr får det bli så. 
    Känner dock ingen särskild förlust över det :) 
  • skepparbarn

Har någon av er blogg eller hemsida? Jag tycker om att läsa och skriva emellanåt (periodare) så det skulle vara kul om ni ville dela med er Glad

Min är nouw.com/smayla

Hittar bara halvt inaktiva trådar om det. 

Nu är jag i alla fall i v 15 och vi längtar ihjäl oss till RUL 9e April!!!!

• skepparbarn
    Neiti75 skrev 2015-03-04 19:47:56 följande:
    Har ingen blogg, funderade dock på att skaffa en för ett par år sedan men det rann ut i sanden.. Din blogg var verkligen tjusigt gjord. :)
    Det är relativt enkelt att fixa numer.. Jag har en förkärlek till att skriva för att ventilera mina tankar :) 
  • skepparbarn
    {#emotions_dlg.flower}BF-Lista{#emotions_dlg.flower}

29/8 
    Knäck, 24 år, Värmland
    31/8 Skepparbarn, 20 år, Gävleborg
    10/9 Chester, 24 år, Uddevalla
    12/9 Mliinn, 26 år, Blekinge
    17/9 Beetroots, 24 år, Halland
    Mammasep2015, 22 år, Umeå

Något sådant kanske? Solig
  • skepparbarn
    Knäck skrev 2015-03-17 01:38:35 följande:

17 dagar kvar till RUL. Vi ska nog inte ta reda på kön och vi har redan sett och känt att det är en bebis där så längtan är inte så grym som inför kub.

Hur känner ni andra angående anknytning? Jag tycker det var svårt att ställa om från oron första tiden till glädje. Är inte orolig längre men inte heller så euforisk som jag trodde att jag skulle vara. Tycker det är jobbigt med barnkläder och saker som ska ordnas, vill liksom skjuta på det.. Nån som känner igen sig?

OM du känner att du har problem med att knyta an, relatera till och förstå att det är en bebis så rekommenderar jag att ni tar reda på kön. Inte av den anledningen att ni vill veta, utan för att det ska vara lättare att känna för barnet om man har NÅGON aning om vad som finns där inne ;) Man vet ju fortfarande inte vem det är. Så har jag sagt till mig själv. 
    Jag var ganska starkt emot att ta reda på kön då jag tyckte att jag skulle förstöra "hela överraskningen", men BM rådde mig till att ta reda på det då jag fortfarande (v 17) inte förstår att jag är gravid. Så nu ska vi göra det. :) 
  • skepparbarn

Hej alla kära mamis.

Vi hade RUL den 9e och fick värsta tänkbara besked. Vår son Samuel har gravt ryggmärgsbråck och hydrocephalus som resultat av det. Han är så pass skadad att han inre kommer överleva utanför magen. Finns inga som helst garantier för att han skulle kunna göra det. Vi har gått runt här som spöken och väntar på att de ska ringa från akademiska. Han kommer födas genom en forcerad förlossning i vecka 22. Det känns som om livet stannat och vi vet inte hur vi ska fortsätta. Jag hoppas att era graviditeter fortlöper som de ska, och ber till gud att ingen annan ska behöva uppleva denna omänskliga upplevelse.

kram till er

• skepparbarn
    Knäck skrev 2015-04-12 13:27:36 följande:

Kära hjärtanes, vad hemskt att höra! All kärlek och värme till er! Vilken chock. Hoppas ni får bra stöd och hjälp att ta er igenom detta. Hur många veckor till igångsättning? Kramar <3

Ja det kommer bli en tung tid framför oss. Än värre är att vi har svårt att få barn och att det tog oss ett år. Önskar att det inre hade gått vägen från början istället.

Jag är i vecka 20 så inom två veckor kommer det ske.
  • skepparbarn
    Knäck skrev 2015-04-12 15:15:11 följande:

Vi försökte också i över ett år så har en känsla av vad du menar att komma så långt och få ett så tungt besked efter all längtan och när hoppet äntligen väckts Har ni stöd av familj och vänner? Vilket fint namn lille Samuel fått! Snart får ni träffa honom och även om han inte klarar att leva så är han ert fina barn. Hoppas ni kommer finna glädje och stolthet trots sorgen när ni ser honom när han kommer.

Ja vi har fullt stöd och gick idag ut med det offentligt (facebook) för att folk ska ha chansen att ta hänsyn till det som hänt. Så jag slipper berätta om någon frågar hur det går osv. Det är min födelsedag idag och efter fyra dygn i tystnad fick vi tag på läkaren som gav oss domen. Vi har tid i uppsala på onsdag och imorgon ska vi träffa kurator. På lördag blir vi förhoppningsvis igångsatt och efter måndagen kanske det är över. En hel vecka till. Vi kommer anmäla till socialstyrelsen eftersom ingen ens förklarade vad felet var, utan vi blev hemskickade med en dödsdom.

Nu ska jag dra mig tillbaka härifrån, och önskar er all lycka Utan oro och obehag! Kramar
Svar på tråden Första barnet september 2015