• Sarah89

BF september 2015!

Jag hoppar in här!

Vi plussade för lite mer än en vecka sedan och är idag i vecka 4+4. Det är vårt första barn och första graviditet så det är mycket nytt för oss.

Jag är 25 (fyller 25) och min sambo är 36 (fyller 37), och vi bor i Malmö.

Jag har hittills mått helt okej, bara sprungit på toaletten för att kissa en hel del, varit trött (somnade nästan inne på toaletten på jobbet härromdagen) och nu senaste dagarna har jag sovit sjukt dåligt och vaknar till och från, väldigt ovanligt eftersom jag i vanliga fall sover som en sten tills att jag vaknar på morgonen.

Men ska bli kul att följas åt tills september! ????

Har ni ringt MVC än?

• Sarah89
    mami0912 skrev 2015-01-11 16:38:28 följande:
    Då är vi nästan lika långt gångna :) Jag är i 5+0, det är vårt tredje barn :)

Jag ringde till mvc förra veckan men min bm hade semester så jag får ringa imorgon :)

Själv då?
    Jag ringde redan i onsdags, och ska på ett tidigt ultraljud 4:e februari och sen inskrivning veckan efter.

Men kände att jag kunde ringa direkt för går hos en privatklinik där min vanliga gynekolog även jobbar på MVC avdelningen så hon va rätt beredd på att jag skulle ringa :)
  • Sarah89
    idorina skrev 2015-01-11 16:59:28 följande:

Jag har inte ringt mvc än. Är ju bara i v 5+1 än så jag tycker det är lite tidigt. Tänker nog vänta till v 10 iaf, är ju inte direkt något speciellt med första träffen :)

Har du barn sedan innan? :) eftersom det är vårt första så ville jag ta kontakt direkt så ringde nästan direkt efter att jag plussat. Ska dit vecka 8+0 för ett tidigt ultraljud och se om vi kan höra hjärtslag och titta så att fostret ligger i livmodern. Och sen blir de inskrivning veckan efter!
  • Sarah89
    Cessely skrev 2015-01-11 17:07:50 följande:
    Jag är 4+1-2 vad jag vet nu. Men ska nog ringa BM 6+0 kanske där efter. Är ju mest kostsamtal i början och här är inte inskrivningen förrän v 9-10.
    Ja, finns ju ingen idé att ringa tidigare egentligen.. Men som första gången gravid så har jag en miljon tankar och ville få ringt direkt :) men ska inte ditt förens jag är 8+0.
  • Sarah89
    idorina skrev 2015-01-11 19:11:56 följande:
    Nä inga barn sen innan. Men vi blev gravida för 2,5 år sedan, så då gick jag på ett första samtal. Men pga olika orsaker blev det inte så att vi behöll det...Här får man inte göra ultraljud förrän i v 18..
    Okej! Ja, jag har förstått att det varierar väldigt med når man gör första ultraljudet och hur många man gör osv.

Är rätt glad att vi kommer få göra ett redan i v.9 och förhoppningsvis kommer få höra hjärtslag :)

Men hade det varit att även vi fått vänta så hade man ju självklart gjort det :)
  • Sarah89
    mami0912 skrev 2015-01-11 18:24:26 följande:
    Jag är också av den sorten som vill ringa tidigt, skönt att ha en bokad tid :) Känns som man fördriver tiden lite då smile5.gif De första veckorna är så sega tycker jag. Man går runt och oroar sig hela tiden ju.
    Ja men verkligen, denna veckan sen vi plussade har varit den långsammaste ever. Och då har jag 35v kvar.. ????
  • Sarah89
    89an skrev 2015-01-11 23:50:20 följande:

Hej!

Vad roligt, här är en till från Malmö, född 89, som idag är i 4+4 (antagligen).
    Har inte ringt någon MVC än, men tänkte göra nu i veckan. Har inte riktigt bestämt om jag vill gå privat eller inte än bara. Vart går du? Är det något du kan rekommendera?

Har inte haft så mycket symptom ännu. Lite "mensvärk" och varit lite kissnödigare än vanligt. Idag har jag även haft en hel del humörsvängningar.

Hej! Vad kul :)

Jag valde att gå privat hos Slottstadens läkarhus. Både för att min mamma gick där, jag har alltid gått hos gyn där och sen för att det år så pass nära där vi bor :) Nu har jag ju inte träffat barnmorskan än men pratade med henne rätt länge på telefon och hon verkade super mysig :) Har hört att Cura vi Erikslust ska va kanon också så det va mitt andra val :)

Är det första barnet?

Jag har inte heller några jätte symtom än dem du nämnde! Men märkte i morse att bh:n inte alls va skön att sätta på sig då det spände i brösten.
  • Sarah89
    Cessely skrev 2015-01-12 17:56:49 följande:

Varför ska alla göra vul??? Är det för nått som e knas eller får man det så tidigt i ert Landsting??

Låt veckorna går snabbt. Denna vecka är nog värst då jag fått missfall innan i just denna vecka. Men grav känns bra så jag håller tummarna att det går vägen denna gången men visst är man orolig i princip hela tiden :/

Jag vet inte var du bor, men tror säker att även du kan få göra ett VUL om du ber om det men du får bekosta det själv. :) 
  • Sarah89
    Johannis86 skrev 2015-01-13 10:23:09 följande:

Tack så mycket. Känns lite overkligt än så länge. Ni som har erfarenhet nått jag bör undvika nu i matväg tex? Ellernått jag bör äta mera tex? Har folsyra hemma ska jag ta de nu och en om dagen?? När berättade ni för föräldrarna?

Tacksam för lite hjälp :)

Första gången som gravid för mig så är inget proffs, men kommer att undvika rött kött, produkter som kan innehålla toxoplasma kommer jag att ha i frysen tre dagar innan jag ska mumsa på det.  Sen tänker jag bara försöka leva så nyttigt som möjligt för att inte gå upp i viktig, så precis som vanligt inte trycka i sig en massa godis/chips/läsk osv. 

Äta mer av är väl järn,, så en massa broccoli och spenat kommer det bli här hemma :) 

Jag äter folsyra och har gjort det sedan 3månader innan jag blev gravid, och kommer fortsätta med det till vecka 12, men tycker nog du ska rådfråga din BM oavsett :) 
Svar på tråden BF september 2015!