• mlcmlc

BF september 2015!

IMHO skrev 2015-01-25 14:53:35 följande:

Efter nyår, innan jag visste att jag var gravid, hörde brorsan av sig till oss syskon. Han var sjukt irriterad på att julbordet satt sig runt midjan och utlyste en gå ner i vikt-tävling. Så nu rapporterar vi in vår vikt en gång i veckan. Han lägger in det i ett diagram som han skickar tillbaka. Vi får se om min förhoppningsvis kommande viktuppgång lyckas avslöja nyheten på ett roligt sätt.

Alltså! Vilken fantastiskt rolig idé!!! Superkul ju :)
  • mlcmlc
    alanism skrev 2015-01-25 14:41:24 följande:

har testat alla matråd ja hittat och inget fungerar... tidigare graviditeter har varit som en dans på rosor jämfört med detta.. vet inte vad jag ska ta mig till....

precis så är det för mig, visade sig att det var för att det är tvillingar (vilket inte betyder att så är fallet för dig så klart). jag kunde inte gå upp ur sängen på över 16 dagar och var som du helt uttorkad. Provade alla husmorskurer jag kom över (ingefära, citron, bubbelvatten, ja du vet säkert), Seaband, Postafen, inget funkade. Är allergisk mot lergigan så det kunde inte skrivas ut.
    bara att ligga ner och känna vågorna av illamående. H
    ar gått ner ca 6kg (åt 1/4 portion/dag och dricker inget alls, allt kmr upp ändå) och då hade jag ändå inte mkt att ta av från början :(
    nu när det är aningens bättre så tänker jag att det inte behöver vara så här hela vägen, men när det var som värst så var det vidrigt rent utsagt och jag förstår dig verkligen. mitt vände till lite bättre bara så där VIPS och nu kan jag t.ex. stå upp, hoppas det gör det för dig också.
  • mlcmlc
    sagofröken skrev 2015-01-25 19:58:35 följande:

Så otroligt jobbigt för er som mår så där fruktansvärt dåligt! Jag spyr bara några gånger per dag och inte alls mycket som kommer upp, det är mest hulkningar och vatten. Blir jäkligt utmattad av det men inte i närheten så illa som för några av er... 

b6 har jag faktiskt inte provat, ska prova, tack! Tycker generellt att svensk sjukvård är så extremt restriktiva med allt, tycker det är bra på ett sätt men ibland är det så extremt.
    Men du, att spy några ggr per dag det är ju asjobbigt det med! jag spyr inte så mkt för jag har kräkfobi (dumt ord, men får panik och tror att jag ska kvävas och dö, ja - helt irrationellt...), så jag äter extremt lite och kontrollerar kväljningar under dagen på olika sätt. Men på nätterna har jag ju inte samma kontroll o då går det som det går... 
    Oh well, det blir nog bra.
  • mlcmlc
    Floffeen skrev 2015-01-25 22:09:15 följande:

Någon här som vet vad Ipren och andra antiinflammatoriska läkemedel kan ge för fosterskador?

De är väl bara Alvedon och panodil man kan ta?

Först: Är inte läkare el. medicinare men: Alvedon är tryggt. Ipren ska väl undvikas i tidig grav. pga. ökad risk för mf. Tror inte jag sett ngt länkat t missbildningar. NSAID ges men längre fram i grav. 

Men! det viktigaste är att ringa läk/spec., de har den senaste infon som uppdateras kontinuerligt. snart är kl 8 o du kan få svar! Lycka till!
  • mlcmlc
    Floffeen skrev 2015-01-25 22:09:15 följande:

Någon här som vet vad Ipren och andra antiinflammatoriska läkemedel kan ge för fosterskador?
    De är väl bara Alvedon och panodil man kan ta?

vill bara säga att jag var ute och cyklade, läste i fass + i en kanadensisk studie från 2011 att både missfalls- och missbildningsrisk finns vid ipren, som är en NSAID. Står bra i Fass, men tkr fortf. att det är bäst att rådfråga läkare :)
Svar på tråden BF september 2015!