• 89an

BF september 2015!

Här är en till som nyss plussat och nu börjar hoppas på septemberbebis!!
    Plussade i förrgår. Vi var på semester utomlands och min mens, som skulle komma under semestern, dök aldrig upp. Så vi köpte ett test, även om jag var helt bombsäker på att det absolut inte kunde vara positivt, och jag testade på eftermiddagen inne i ett köpcenter. Och det blev minsann två streck nästan med en gång!

Jag har tempat sen augusti och har haft väldigt oregelbundna menscykler sen jag slutade med p-ring i samma veva. Allt mellan 26 och 34 dagar (med en lutealfas på ca 8 dagar). Jag har inte heller haft ÄL alla cyklerna. Min senaste menscykel hade jag enligt Fertility Friend och Natural Cycles ägglossning kring julafton (ca CD 28). Vi var iväg och hälsade på familjerna då, så vi hade minimalt med sex denna månaden, men på något vänster måste de små simmarna överlevt där inne ett par dagar (eller så stämmer inte ägglossningen med vad apparna visar). Vet inte exakt när bf är, eftersom jag hade ÄL så sent i cykeln, men när jag försökt kolla på ÄL-datum så blir det i mitten av september (fått bud på 14/9 - 17/9).

Har inga symptom direkt, har haft lite stickningar i "tjejmagen" som vid mensvärk och har haft liiite illamåendekänsla, dock inte mycket alls eller ens alla dagar, så vet inte om det beror på det.

• 89an
    Sarah89 skrev 2015-01-11 15:20:55 följande:

Jag hoppar in här!

Vi plussade för lite mer än en vecka sedan och är idag i vecka 4+4. Det är vårt första barn och första graviditet så det är mycket nytt för oss.

Jag är 25 (fyller 25) och min sambo är 36 (fyller 37), och vi bor i Malmö.

Jag har hittills mått helt okej, bara sprungit på toaletten för att kissa en hel del, varit trött (somnade nästan inne på toaletten på jobbet härromdagen) och nu senaste dagarna har jag sovit sjukt dåligt och vaknar till och från, väldigt ovanligt eftersom jag i vanliga fall sover som en sten tills att jag vaknar på morgonen.

Men ska bli kul att följas åt tills september! ????

Har ni ringt MVC än?

Hej!

Vad roligt, här är en till från Malmö, född 89, som idag är i 4+4 (antagligen).
    Har inte ringt någon MVC än, men tänkte göra nu i veckan. Har inte riktigt bestämt om jag vill gå privat eller inte än bara. Vart går du? Är det något du kan rekommendera?

Har inte haft så mycket symptom ännu. Lite "mensvärk" och varit lite kissnödigare än vanligt. Idag har jag även haft en hel del humörsvängningar.

• 89an
    Sarah89 skrev 2015-01-12 07:58:23 följande:
    Hej! Vad kul :)

Jag valde att gå privat hos Slottstadens läkarhus. Både för att min mamma gick där, jag har alltid gått hos gyn där och sen för att det år så pass nära där vi bor :) Nu har jag ju inte träffat barnmorskan än men pratade med henne rätt länge på telefon och hon verkade super mysig :) Har hört att Cura vi Erikslust ska va kanon också så det va mitt andra val :)

Är det första barnet?

Jag har inte heller några jätte symtom än dem du nämnde! Men märkte i morse att bh:n inte alls va skön att sätta på sig då det spände i brösten.

Skönt att gå på ett ställe man är lite van vid. Ja, jag har också funderat på Cura, men jag har bestämt mig för att testa familjens hus. Det är närmst från där vi bor, knappt 5 min gång. Har inskrivning den 5 februari och hoppas att jag ska känna mig trygg och nöjd där. Annars är det ju bara till att byta :)

Ja, det är första barnet och första graviditeten. För dig också? Jag har en operation av cysta på äggstocken i bagaget, så gjorde VUL idag bara för att jag nojat så över utomkved (större risk efter operation och har haft lite stickningar på sidan). Men graviditeten satt där den skulle. Dock så liten än så länge att man inte kunde se så mycket.

Symptomen är fortfarande få. Har inga spänningar i brösten än, men mina bröstvårtor har däremot blivit ömma.

• 89an
    Johannis86 skrev 2015-01-13 10:23:09 följande:

Tack så mycket. Känns lite overkligt än så länge. Ni som har erfarenhet nått jag bör undvika nu i matväg tex? Ellernått jag bör äta mera tex? Har folsyra hemma ska jag ta de nu och en om dagen?? När berättade ni för föräldrarna?

Tacksam för lite hjälp :)

Först: Grattis!

Jag är ingen expert på vad man får eller inte får äta, men jag kan ju dela med mig av vad jag fick reda på igår. Hade gjort potatismos till kvällsmat och brukar alltid ha i muskotnöt, så även denna gång. Mannen smakade på moset och tyckte jag hade haft  i för mycket muskotnöt och sa att det är giftigt. Men jag sa att jag inte trodde det var någon fara. Han tog dock och googlade det hela och det visade sig att man tidigare använde muskotnöt som abortmedel och att man tror att för höga doser kan orsaka missfall. Dock antagligen betydligt högre doser än vad jag hade haft i moset, men jag vågade ju inte direkt äta det efter den informationen. Så, jag fick nöja mig med ärtor till fisken...

• 89an
    Madicken01 skrev 2015-01-15 11:18:18 följande:
    Stort grattis till pluset :)

Mvc kan du ringa när du vill. En del ringer tidigt för att kunna välja en tid som passar bra, andra har mindre bråttom.

Vet inte säkert hur det är med gym men de flesta träningsformer fungerar ju bra att fortsätta med om kroppen är van vid det.

Men det är ju verkligen upp till var och en. Själv har jag, som alltid tränat, blivit jätte osäker och känner att jag inte kan njuta av min löpning längre då jag bara oroar mig. Så jag kör promenader och simning. Saknar min löpning och blir trött på mig själv som tramsar ;)

Angående MVC. Sen beror det ju på var du bor också och hur högt tryck där är på MVC. Där jag bor är det ganska högt tryck och första tiden de hade var den 5 februari. Ringde ganska tidigt och kommer vara i v 9 när jag skriver in mig (om allt går vägen tills dess, peppar peppar) och det känns som ganska lagom. Men hade jag väntat med att ringa hade jag antagligen fått tid betydligt senare.

Angående träning läste jag någonstans att det kunde vara bra att lätta på vikterna lite och hellre köra fler gånger. Men är verkligen inget träningsproffs, så vet inte vad som gäller egentligen. Men tror inte det ska vara någon större fara att fortsätta ungefär som vanligt så länge man inte håller på med kickboxning eller något sånt :)

• 89an
    Marian03 skrev 2015-01-15 12:10:48 följande:
    Ok, tack! Jag ringer imorgon för att vara säker :)

Vilken vecka är du i nu?

brukar man vara innan vecka 9 när man går dit första gången? Hur ska man veta vad man får/inte får göra utan att fråga dom? Hihi. Jag är verkligen osäker på allt nu. Jag antar att jag ska tänka med träningen att jag inte ska bygga mer muskler utan snarare underhålla, sen kanske det finns vissa övningar som är helt dåliga med, men det får nog en personlig tränare hjälpa med tror jag. Jag köpte vitaminer igår, typ aco kvinna på Apoteket, och hoppas de är ok :)

Är det bara jag som tappat aptiten? Jag är verkligen inte hungrig eller sugen på någonting :/

Jag tror att jag är i vecka 6 (5+1 nu). I alla fall beräknat på när jag tror jag hade ägglossning. Men enligt min senaste mens och BM är jag i vecka 8 (7+0) och kommer då vara i vecka 11 vid inskrivning. Gjorde VUL för att kolla så det inte var utomkveds härom dagen och då sa de att min beräkning troligtvis stämmer.

Jag vet inte när man brukar göra det egentligen. På 1177 stod det att man kunde ha ett tidigt samtal om bl.a. kost osv vecka 5-6 om man vill och sedan ett längre besök vecka 8-12. Men är första gången för mig, så vet inte vad som är vanligast :) Kan rekommendera 1177. Finns bara info där, som känns lite mer pålitlig än mindre seriösa källor :)

• 89an

Jaha, första morgonen som jag mår riktigt illa. V 5+2 idag. Har inte spytt eller så, men bara tanken på mat får mig att vilja göra det. Ingen mysig känsla. Hoppas det inte eskalerar under de kommande veckorna.

• 89an
    Miiiam skrev 2015-01-28 15:31:37 följande:

Hej på er! Jag måste nog tyvärr hoppa ur denna tråden :( gjorde ett VUL idag, läkaren hittade en rom hinnsäck! Antingen är jag flera veckor fel inom att jag tyvärr inte kommer ihåg min senaste mens. Eller så är det en "OFOSTRIG" graviditet. Att graviditeten fortsätter utan något foster. Usch hoppas verkligen inte det. Ska tbx nästa vecka!

Usch, vad tråkigt att höra. Det är ju det man oroar mest för just nu. Hoppas du får bättre besked nästa vecka.
  • 89an
    Marian03 skrev 2015-02-16 12:02:09 följande:

Är det nån mer som är i vecka 10? (9+...)
    Hur mår ni? Jag känner mig inte lika gravid nu ;)
    Mår inte illa mer och är piggare än vanligt. Inget som drar och växer, vad jag kan känna iaf. Trycker man på sidan av brösten så känns det men de är inte sådär supersvullna som föregående veckor.
    Skönt att man får må lite bättre, men man kan ju likväl må sämre imorgon redan antar jag, det är ju tvära kast när man är preggo har man märkt ;)

Jag är också i vecka 10 (ca 9+5) och känner nästan ingenting.
    I början hade jag väldigt mycket molvärk och typisk mensvärkskänsla. Det började några dagar innan vi plussade och vi trodde först mensen var på väg (men den kom ju aldrig). Det höll i sig till en bit in i v8. Jag var illamående och kräktes några gånger i v 7 och 8. Hade ömma bröst som växte och blev större, även ömma bröstvårtor. Var också väldigt trött i början.
    Nu känner jag nästan ingenting och man börjar ju nästan undra om man verkligen är gravid... (Man har ju läst en del skrämseltrådar om MA här på FL). Men försöker leva i nuet och tänka att allt är bra och njuta över att man mår bra. Ska göra KUB och 2,5 v och kommer ju då få reda på om allt är som det ska. Men hade gärna vetat nu ;)
    Skönt att läsa att man inte är ensam om att plötsligt må bättre. :)
  • 89an

Stort grattis till alla fina KUB-resultat och bilder. Om exakt två veckor är det dags för oss att göra KUB. Längtar sååå! Gör det också privat då det enbart erbjuds de över 33 år här, så vi kommer få betala 1900 kr. Men det tycker vi det är värt.

Annars är jag lite låg just nu. Har haft hosta i snart 7 veckor och har nu även haft feber några dagar. Vårdcentralen sa att det kunde röra sig om en lunginflammation, men det tar ju sådan tid innan man får tid till att träffa någon läkare så inga klara besked än. Hoppas starkt på att det inte är det, även om man såklart vill veta varför man är sjuk.

• 89an
    Marian03 skrev 2015-02-23 08:05:11 följande:

Jag har nästan vant mig lite för mycket vid att hålla det här med graviditeten hemligt så det känns inte som att det ska bli roligt att berätta för folk, känns lite hysch hysch typ. Vad tröttsamt för precis i början kunde jag knappt bärga mig och nu är det helt försvunnet, tycker bara det känns jobbigt att säga. Typ som att man ska berätta nåt som är så oerhört intimt. Har berättat för en vän och en förälder medan det är några veckor sen nu.

Är jag dum i huvudet eller? Hehe...

Verkligen inte dum i huvudet! Känner också igen det där lite. Nästa torsdag är det dags för KUB. Ser allt ut som det ska då (blir första gången vi förhoppningsvis får se livet i magen) så har vi sagt att vi ska börja berätta. Våra föräldrar och syskon vet redan, men inga andra. I början var det jobbigt att hålla det hemligt, men nu tycker jag det bara är mysigt och vill hålla på det lite längre. Men vi får se hur vi gör. De närmsta vännerna och släkten vi umgås med ska få höra det personligen tror jag, sen om det blir mms, telefonsamtal eller "IRL"-möte får vi se (en del bor ju väldigt långt bort). Sen blir det väl någon form av "announce:ande" på diverse sociala medier lite längre fram. Tror jag kommer vilja berätta när jag väl fått se livet, men nu är det skönt och mysigt att hålla det hemligt.
  • 89an
    Inorr02 skrev 2015-04-16 18:48:23 följande:
    Jag är förskollärare och arbetar som det älskar mitt jobb men förskolan är aldrig bättre än föräldrarna om barnen har en trygg familj. Jag skulle inte skola in före 18 månader av många anledningar.  Så som stora barngrupper , barn är bara små en gång vill vara så mycket jag kan med mina barn. Sen har de inte ut så mycket av förskolan först de närmar sig 3 år 

Oj! Har verkligen inte kommit så långt egentligen att vi har börjat fundera på förskola och sådär, detta är första barnet för oss. Men vi bor i en stad där förskolan är totalt kaos och där man ofta får plats långt bort från där man bor, inte sällan i inte helt trevliga områden... Om man får en plats över huvud taget vill säga. Vet vänner som fått vänta flera månader på plats.

Jag känner faktiskt inte alls för att sätta mitt barn på förskola här utan vill nog flytta till annan ort innan det blir aktuellt. Gick själv hos dagmamma som barn och tycker egentligen att det känns som ett bättre alternativ än dagis. Men eftersom allting ska vara så pedagogiskt idag så finns ju det alternativet knappt längre. Tycker det är synd att små barn ska behöva följa en läroplan. Det kommer de behöva göra i tillräckligt många år som det är ändå. Men men, vad vet jag. :P

Annars tänker jag och mannen som så att det är väldigt mycket mer naturligt för barnet att omges av trygga vuxna så länge som möjligt istället för en massa barn och okända människor. Kommer nog försöka vara hemma så länge som möjligt (helst i två år) och när det blir ett måste med förskola, försöka ha barnet där så lite som möjligt. Det kommer säkert bli svårt att lösa, men det tar vi då. :)

Svar på tråden BF september 2015!