Inlägg från: detfannsingetanvändarnamnkvar |Visa alla inlägg
  • detfannsingetanvändarnamnkvar

BF september 2015!

Hej! Grattis till alla blivande föräldrar ? Jag är i v 8 och vi väntar första barnet. Försökte skapa användarna här men efter 20 misslyckade försök gav jag upp. Allt var upptaget. Får fantisera ihop något till senare.

Under de senaste dagarna har jag mått illa som bara den o på nätterna också. Börjar bli svårt att inte berätta för de närmsta nu. Har skyllt på migrän på jobbet. Läste något om b vitamin?

När ska ni göra UL? Här gör de inte förrän v 18 o det gick inte med att övertala heller för att göra tidigare. Enda möjligheten var sthlm (22 mil enkel resa). 10 v väntande innan man får reda på hur det står till..

26number1 skrev 2015-02-03 20:26:51 följande:

Grattis!!

Jag gick in i vecka 8 idag och vi får också lov att vänta till v 18 innan UL :( Fast, jag tror inte att man slutar noja sig förrän bebis är ute, fler och tidigare UL ändrar nog inte på den saken :) Den som väntar på något gott!

Grattis till er med!

Nej det är väl bara att vänta. Kanske det går snabbare när de första 12 v är förbi om allt går bra o kanske illamåendet gett med sig. Nu kryper dagarna fram men det beror nog mycket på illamående o att det känns som man skulle behöva sova middag. Jag är lärare o äter pedagogisk lunch, har blivit tvungen att kasta mat när illamåendet tagit över o det undrar förstås eleverna varför fröken gör så . Vi har inte berättat för någon än....får se hur länge man kan hålla på det :)
    Hemlighetenshemlis skrev 2015-02-04 11:58:46 följande:

Ett lyckat vul här också! Dock inte ett litet pickande hjärta utan två! Jag är fortfarande så himla chockad!

Gud så spännande!

( i min profil står det att jag är 45 men jag är 24. Lyckades inte ändra i inställningar) Hade ni en fb grupp?

Sagofröken: håller tummarna!

Ser att fler börjar fundera på att berätta för chefen. Vi har ännu bara berättat för mina föräldrar pga mitt illamående då jag inte orkat med allt i stallet med våra gemensamma hästar. Är bara i v 9 men idag var första dagen jag fick sjukanmäla mig pga illamåendet men jag skyllde på migrän. Hade nämligen hoppats kunna jobba imorgon. Vad gör ni åt ert illamående? Ni som har gått längre i graviditeten, har det blivit bättre?

Jag är lärare i åk 6 o tar över en 4a i höst, en stor klass med mycket planering redan, har svårt att vara fullt delaktig i den planeringen

Grattis till alla som har gjort lyckade kub test och fått se era små liv. Otroligt häftigt, men förstår samtidigt läskigt att se i 3D, vart gör man det?

Är det någon här som inte tänker göra kub eller tidigt ul? Här erbjuds man inget förrän v 18 rutinultraljud. Jag tror vi kommer vänta på det men vi har inte bestämt än. Har försökt ringa runt lite vart man kan få göra men vi har ganska långt till de klinikerna. .

Jag ska gå in i v 13 på lördag och nu har jag mått förhållandevis bra i två dagar. Och ja, så fort man börjar må som en vanlig människa igen kommer oron "hur står det till där inne egentligen? ". Idag har jag nästan inte känt mig gravid alls o de senaste dagarna tycker jag att magen lagt sig lite igen från att se alldeles uppblåst o gravid ut mellan typ v.7 o framåt. Jag fick utskrivet lergigan igår p g a att jag tills dess mått illa dygnet runt o kunnat spytt närsom.

Jag har säkert också gått upp några kilo men jag har ingen våg Jag struntar helt i det då fokus vart att överleva dagen känns det som. Jag tror man kan ta igen det sen om man blir att må bättre i andra trimestern o äta mer normalt. Jag är van att träna men har varit totalt inaktiv nu i 6 v pga illamåendet.

Lite nervös över kub test på måndag..!

ElenaG skrev 2015-03-05 16:03:31 följande:

Tänkte kolla mer er om någon vet något roligt sätt på att ge bort ett ultraljud bild till (farmor & farfar ) som vi ska åka till om två helger, träffar dom tyvärr inte så ofta då dom är bosatta i Danmark så skulle vara kul att göra något roligt med bilden

Min kompis bakade en tårta med formen som en gravidmage från sidan, la tårtan i en tårtkartång sedan skrev de i locket "vi väntar smått" . Då kan man ha ul bilden där också. Gulligt men övermäktigt kanske om man inte är någon höjdare på att göra tårtor

I måndags var vi på ul för första gången och det var helt otroligt häftigt! Det känns lite bättre att må illa nu när jag sett bebisen.

Jag fick tips mot illamåendet att ej äta något basiskt och undvika vatten. (Sök på basisk mat, det är ju ganska poppis att äta just det annars nu). Icke-basisk mat behöver ju inte vara sur utan det kan ju vara ex havre, vissa frukter, ostar m.m.

Jag fick också tipset att dricka vätskeersättning ex resorb och försöka få i mig salt.

Nu i v 14 tycker jag att det har lugnat ned sig lite och jag kräks inte dygnet runt. Men jag har börjat haft "sea-band" ett band på vardera handled som trycker på speciella punker för att motverka illamående (framtaget för gravida och för sådana som opererat sig ex o hr illamående). Jag har också lergigan utskrivet men vill helst låta bli för biverkningarna..

Min svägerska mådde otroligt illa första 6 mån, det som tillsist fungerade var akupunktur (i stort sett akupunktur varje dag). Men illamåendet försvann helt först vid förlossningen.

Ni som har haft gravidjens, har ni kunnat ha er vanliga storlek o att jeansen är så pass anpassade att det går bra? ( Man blir ju större mer än bara runt magen...) Tips på br gravidjeans? Någon som köpt från hm?

Finns bara att beställa från nätet för mig..

Jag är också supertrött. När jag kommer hem från jobbet kan jag lätt sova i 3 h på eftermiddagen och ändå somna på kvällen. Jag hade också ganska mycket järnbrist så jag kanske är extra trött för det. Äter niferex nu, försöker i a f..

I övrigt har illamåendet lugnat sig. Jag har mått illa och spytt varje dag fram till för 1 v sen ca. Då började jag använda akupressureband som trycker på handlederna och jag vet inte om det är det som hjälpt mig lite. 

När illamåendet är borta känner jag mig inte gravid alls och jag tycker även magen lagt sig lite. Funderade på gravidbyxor för flera veckor sedan men nu fortfarande kan jag ha alla mina vanliga utan problem. Även fast vi gjorde ultraljud i v 13 kommer jag därför oroa mig nu till RUL om den växer som den ska. Jag är i v. 15.

lizanilander skrev 2015-03-23 11:50:36 följande:
    usch jag tycker verkligen synd om dig och du ha all rätt att klaga! Klart man inte kan vara på topp alltid eller glädjas när man är i den situationen, förstår dig fullt ut, hade liknande känslor första grav. men pga andra orsaker och man känner sig inte alls som alla andra man hörde om de rosa molnen och hur uuuuuunderbart det är att vara gravid!! (yeah right, tänkte jag) Det är fruktansvärt att vara där du är nu och man kan inte göra så mkt åt det heller känns det som, och de värsta orden: det kommer bli bättre, ekar tomt i huvudet. Mitt medlidande är hos dig iaf och alla er andra som mår skit :( Stora kramar till er!!!!!!!
    Vad har du fått för hjälp mot illamåendet? Antar att du provat postafen o lergigan.. Har du fått prova akupunktur, zonterapi, akupressureband eller liknande? Har du stora brister på Zink, B-vitamin och/eller järn?

Lider verkligen med dig! Kram

Hej! Hoppas att ni alla som mått dåligt äntligen har fått börja må bättre. Nu i v 17 mår jag äntligen mycket bättre, bara illamående ibland men kontrollerat. .

Jag har två helt olika funderingar just nu: 1. Någon som varit på spa gravid o vad har ni undvikit?

2. Jag har hittat tre superfin duo barnvagnar som ej är dyra, jag gillar stora hjul o vill ha fasta. Dessa är det: Duo barnvagn Galiani, Duo barnvagn retro royal, duo barnvagn retro Katrina. Jag kollar på barn pa vag sidan. Har även kollat på Bozz "live" Känns lite fundersamt att vissa är hälften i pris mot mer kända/populära vagnar. ?

Svar på tråden BF september 2015!