Inlägg från: Längtanefterenliten |Visa alla inlägg
  • Längtanefterenliten
    Sopp skrev 2015-02-21 23:03:11 följande:

Det finns dock inte tillräcklig forskning kring ultraljuds effekter på fostret då det kan orsaka vävnadsskador pga höga energinivåer, därför finns rekommendationer att enbart göra ultraljud i medicinskt syfte (doppler är icke visuellt ultraljud). En ovan behöver dessutom använda utrustningen längre för att hitta rätt. Alla får givetvis göra som dom vill, men ha det i åtanke innan man gör valet att utsätta fostret för UL allt för ofta!

www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Hade det varit farligt så hade de inte sålts! Tror inte ett dugg på det där. Lyssnade varje dag när jag väntade dottern och hon är en välmående tvååring!
  • Längtanefterenliten

Nån som haft högt TSH värde under graviditet och det har gått bra? Nu är jag riktigt nojjig.. Jag mår bara sämre och sämre. Jag är så trött att jag sover JÄMT, hemsk huvudvärk, värk i kroppen, fryser något fruktansvärt och svettas när jag sover så det rinner av mig, svimningskänsla som kommer allt oftare, ingen ork i kroppen alls, tappar så mycket hår att jag inte kan använda borsten längre,mm. Jag har ju kollat mitt TSH värde några gånger och nu senast så sa läkaren att även om värdet ligger inom ref. Så kan vi prova med levaxin. Men saken är att den läkaren aldrig minns vad han sagt. Så när jag lämnade prover i januari så fick jag bara brev om att värdet är normalt. Nu läste jag att om man har högre värde än 2,5 vid graviditet så kan bebisen få mentala handikapp.. Mina värden har legat mellan 3,8-4,2. Mår verkligen jättedåligt och senaste veckorna har det blivit mycket sämre..:(

• Längtanefterenliten

Nån som haft högt TSH värde under graviditet och det har gått bra? Nu är jag riktigt nojjig.. Jag mår bara sämre och sämre. Jag är så trött att jag sover JÄMT, hemsk huvudvärk, värk i kroppen, fryser något fruktansvärt och svettas när jag sover så det rinner av mig, svimningskänsla som kommer allt oftare, ingen ork i kroppen alls, tappar så mycket hår att jag inte kan använda borsten längre,mm. Jag har ju kollat mitt TSH värde några gånger och nu senast så sa läkaren att även om värdet ligger inom ref. Så kan vi prova med levaxin. Men saken är att den läkaren aldrig minns vad han sagt. Så när jag lämnade prover i januari så fick jag bara brev om att värdet är normalt. Nu läste jag att om man har högre värde än 2,5 vid graviditet så kan bebisen få mentala handikapp.. Mina värden har legat mellan 3,8-4,2. Mår verkligen jättedåligt och senaste veckorna har det blivit mycket sämre..:(

• Längtanefterenliten

Gjorde kub förra veckan och vi fick 1/20000 på ds och nån av de andra och 1/500 på en tredje, minns inte vilken trisomi det var.. Men nu är jag jätteorolig!! 1/500 känns som skitdåliga siffror när jag är 23 år?:(

• Längtanefterenliten
    BF2015 skrev 2015-03-26 10:37:40 följande:
    Men vännen, du har inget att oroa dig för tror jag. Du fick väl LÅG risk då? <3

Jag släppte våra siffror direkt när hon sa att det var väldigt låg risk. För jag förstår ingenting av de där siffrorna ;). Är också 23år (fyller 24 i november) och vår bebis är beräknad till 7september :) ska på RUL 10/4 och känner mig faktiskt väldigt lugn.

Kanske inte är till någon hjälp här men jag tror inte du mår bra av att oroa dig för mycket över några siffror. <3

När är du beräknad?

lycka till! :) det kommer nog gå hur bra som helst :)
    Jo gränsen går ju vid 200.. Så det räknas ju som låg risk.. Får ringa och prata med dem tror jag :/ är beräknad 25/9, rul 28 april:)
  • Längtanefterenliten
    sagofröken skrev 2015-03-26 11:41:44 följande:
    Var det nackspalten eller blodprovet som drog ner just den siffran? Om du hade haft skäl att vara orolig skulle BM ha föreslagit fvp eller mkp, gör de inte det ska du kunna vara lugn!
    Jag har ingen aning:/ känner att jag behöver ringa och bli lite lugnad!
Svar på tråden BF september 2015!