Inlägg från: hellohello84 |Visa alla inlägg
  • hellohello84

BF september 2015!

Marian03 skrev 2015-03-01 11:39:31 följande:

Jag ska ta lite blodprover näst vecka hos bm och då ville hon även göra cellprov. Gick precis in i vecka 12. Men läser överallt plus att flera sagt till mig att det nig inte är så bra att reta upp där nu. Anledningen till varför provet skulle göras är att det var exakt 3 år sedan jag gjorde det. Vad hade ni gjort?

Vill ju inte riskera något, om jag nu skulle ha cellförändringar, vad skulle de kunna göra åt det under graviditeten?

Hej! Jag hoppar in här om jag får. BF 5/9 så går in i vecka 14 idag :)

Jag har haft cellförändringar och gjorde en konisering i höstas (opererade bort en bit av livmoderhalstappen). Gjorde ett cellprov i vecka 9 för att kolla att allt var ok inför graviditeten och allt såg bra ut. Blödde inte ens efter provet vilket de sa att man kunde göra. De kan till och med göra biopsier (ta bitar) fram till vecka 30. Så jag skulle inte oroa mig för det om jag var du. Dessutom gjorde de ett VUL som bonus när jag tog cellprovet :)
  • hellohello84

Jag tycker också att magen börjar växa ordentligt. Syns till och med på morgonen och börjar ha svårt med att komma i mina kläder och framförallt byxor. Vi har inte berättat än men längtar tills jag inte behöver dölja lilla kulan utan kan vara stolt istället. Vi har tänkt vänta till sista mars då vi vill berätta för föräldrarna först. Får se hur det går :) fick förresten svar på toxoplasmaprovet som jag tog efter att ha råkat få i mig rå köttfärs och det visade inte på något, skönt! :)

• hellohello84
    Marian03 skrev 2015-03-04 09:08:12 följande:

Nu har jag varit och gjort cellprovet, talade om att jag var nervös att något skulle hända med bebisen men hon förklarade att upp till vecka 15 är det ok att göra för att få rätt resultat och jag är nu in11+3. Och visade att hon inte kommer vara i närheten alls osv det finns ingen fara. Så jag valde att lita på det då, faktiskt så kändes det inte så mycket heller, var värre när jag gjorde det sist och inte var gravid. Man har nog blivit van vid att det gör lite småont i tid och otid där nere så man klarar mer utan att känns något :) hon sa att det kunde blöda i någon timme efter men än har det inte kommit något. Hoppas man slipper det.

Heja dig!! Vad skönt att ha det gjort :)
  • hellohello84
    Hemlighetenshemlis skrev 2015-03-04 14:27:38 följande:

KUB idag gick bra! Låg risk på alla trisomier. Fick även höra hjärtljuden på båda. Så mysigt :)

Grattis!! Vad kul! Verkar som jag är den enda som bara fick ett svar som omfattade alla trisomier, alltså en sannolikhet sammanslagen för allihopa. Har iaf landat i att inte gå vidare. Var ju lite missnöjd att jag inte fick högre siffror än de vi fick, men de var ju faktiskt riktigt bra ändå och långt över riskgränsen :) nu längtar jag bara till rul då vi får titta till pyret igen :) ha en fin kväll allihopa :)
  • hellohello84
    sagofröken skrev 2015-03-05 06:56:43 följande:
    Vad fick du för siffror? 
    Vi fick 1:1750 på Downs syndrom, vilket så klart inte är lika "fina" siffror som 1:200000. Men det är fortfarande LÅG sannolikhet. Och som vi ser det  finns det mycket värre saker än Downs som kan hända, så vi är lugna med det. Ibland vore det nog bättre att de - som många faktiskt gör - bara ger siffrorna när risken är förhöjd så att en själv slapp börja fundera...
    Hej!

Vi fick 1:1250 på alla trisomier som genomsnitt och jag var först lite chockad över att de inte var högre då jag hade googlat lite innan och verkade som att de flesta fått betydligt högre. Jag fyller 31 snart, hur gammal är du? Men nu när det lagt sig och jag fått pratat med min BM (var en annan som gjorde KUBen) känner jag mig mycket tryggare i att det var bra siffror och en låg risk och som du säger att det finns värre saker som kan hända nu längtar jag bara så mycket tills vi kan berätta för alla om vårt lilla mirakel (vi har försökt i över 2 år och skulle precis påbörja IVF när vi plussade)
  • hellohello84
    sagofröken skrev 2015-03-05 16:55:19 följande:
    Jag är snart 34. Ah, en genomsnitts-sannolikhet? Aldrig hört om det, men en del säger ju inga siffror alls utan bara "ni har låg sannolikhet för trisomierna" och som sagt, det kanske skulle bespara en del oro.
    Ja verkligen! Så borde det säga. Måste säga att min BM är go men lite vimsig och pratar oerhört fort så men kan ju lika gärna vara jag som uppfattade fel också tycker verkligen att jag har en släng av gravidhjärna (kan ju vara den enorma tröttheten också)
  • hellohello84
    Sopp skrev 2015-03-26 23:32:44 följande:

Kände nyss med säkerhet första sparkarna. Så himla mysigt! Borde gå och lägga mig men vill ligga kvar i soffan i väntan på mer

Vad mysigt vilken vecka är du i?
  • hellohello84

Var på rul idag, vecka 17+5. Och nu blev det overkliga verkligt! Är helt kär i lilla Bullen i magen frågade inte om kön, då det känns viktigast att det är friskt och mår bra.

Svar på tråden BF september 2015!