• BF2015

BF september 2015!

Hej allihopa.

Jag Är också gravid, har beräknat BF datum 7 september.

Min chef och mina kollegor har börjat ställa KRAV på mig," När går du hem? hur länge kan vi räkna med att du jobbar osv..." Men jag kan ju omöjligt veta hur jag mår i sommar.. Har ett krävande jobb i butik med mycket tunga lyft, klättra på höga stegar, och vi är ofta själva ett par timmar varje dag. Än så länge går allt bra men jag har börjat få känningar i bäckenet.. Men alla deras frågor gör mig förbannad! Jag VET inte när jag går hem, vill jobba så länge jag kan men vet ju ej hur långtid det blir!! Någon mer som har deg likadant? Chefer och kollegor som undrar? (bör kanske tillägga att det är ett litet företag med 4 anställda)

Hur har ni tänkt göra med er semester? Jag har 4veckor att ta ut innan jag går hem på mamma ledighet. Men hur blir det om jag blir sjukskriven (låt oss säga hela augusti) och jag har inplanerad semester då? Tacksam för svar. Mvh.

• BF2015
    paddi84 skrev 2015-03-12 08:12:58 följande:

Kan inte citera just mu från tele, men jag kommer ta en tidig semester och sedan hoppas på att få graviditetspenning godkänt av fk för att jag har ett tungt jobb...

Har också för mig att man får behålla semesterdagar om man blir sjukskriven.

Tack för ditt svar..

Jag vill ju inte gå hemma en massa dagar utan betalt.. är lite så jag tänker med, om man inte får beviljat från FK och plockar ut alla veckor innan.. Usch sånt här är skit svårt ????..
  • BF2015
    Mijjan skrev 2015-03-12 06:57:14 följande:

Ska inte svara helt säkert men tror att om man blir sjukskriven på sin semester så får man behålla alla sina semesterdagar? Jobbade i hemtjänsten för några år sedan när någon lyckades skära upp handen i början av semestern och hon fick behålla alla sina semesterdagar...

Jag kommer ta semester v30-34 när jag är i v.31-35. Jag jobbar shift och har ganska lugnt från midsommar fram till v.30 bortsett från v. 29 som är en hästvecka... Får väl se om det går att komma tillbaka semestern men siktar och hoppas på det. Har BF 25 sept. Har inget fysiskt ansträngande jobb så hoppas det går... Har inte berättat än så får väl se vad de säger :)

tack för ditt svar ????..

Jag hade med tänkt ta sen semester men man får inte spara mer än 5 semesterdagar per år på mitt jobb så blir jag sjukskriven vet jag inte när jag ska ta ut dem..

Var så arg igår för de sa att jag måste planera in när jag går hem så de INTE behöver avbryta sin semester om jag ska gå hem..

Men jag kanske till och med blir så dålig att jag måste gå hem i maj, hur ska man veta liksom;)..

Hoppas du får en lyckad graviditet.

Mvh
  • BF2015
    sagofröken skrev 2015-03-12 10:02:42 följande:
    Min chef är för smart för att fråga (jobbar på en arbetsplats som påstår sig vara feministisk, så han skulle aldrig våga säga dumma saker, hahaha) men kollegorna frågar. De verkar tro att jag ska komma tillbaka efter sommarlovet och jobba två veckor innan bf typ, vilket inte känns troligt... Och så spekulerar de i hur länge jag ska vara borta. Känns otroligt märkligt när jag bara är i v 16... Vad som helst kan ju hända... Men min chef var ju såååå kul när han trodde att jg skulle få barn i december, fast han fick veta redan i januari ;)
    Vilket härligt svar!

Jag känner också det att kan kanske inte kommer tillbaka efter semestern..

Men min chef (som inga barn har) verkar tro att jag ska veta hur jag mår i vecka 30-40, men det kan man ju OMÖJLIGT veta;), vad som helst kan ju hända! Så jag kan ju omöjligt veta exakt på dagen när jag går hem ! Lycka till med allt :)
  • BF2015
    MrsHeinerborg skrev 2015-03-12 20:44:58 följande:
    Grattis till graviditeten!

Jag jobbar oxå i butik o har två barn sedan innan, då sökte jag havandeskapspenning o fick den beviljad utan problem, då får man gå hem 60dgr innan Bf. Dock blev jag sjukskriven på 50% fyra veckor innan det. Jag skulle ansöka om havandeskap om jag var du. Unge kul att stå där, tunga lyft, stegar, stå upp o jobba själv.....
    Tack för svaret!

Tänker nog planera in Semester from 7juli, 9juli har jag 60 dagar kvar till BF så då kan jag gå hem efter semestern kanske:). Hade toppen bra! :)
  • BF2015
    Mijjan skrev 2015-03-16 21:05:55 följande:
    Oj kul! De enda som vet för oss är två vänner, en sjukgymnast, en barnmorska och hon i kassan på apoteket :P Är v 13 nu men jag liksom vill dra ut på det :P Är nog fel på mig tror jag... Får se hur länge jag kan dölja det på jobbet men tänkte ge föräldrarna varsit påskägg 1 april med en napp och ultraljudsbild i och berätta för syskon iaf :)

Var för övrigt hos sjukgymnasten idag. Min överrörlighet ställer åter igen till det... Foglossning sen v. 6 blev domen så nu får jag inte springa på ett tag :( Har inte jätteont men vill inte riskera nåt...
    Vi väntade också ganska länge med att gå ut med det. Är i vecka 16 imorgon och bara våra familjer och mina jobbarkompisar vet.. Vi vill vänta tills efter RUL med att gå ut med det till alla andra.. (vänner och släkt osv)
  • BF2015
    1StoltMamma skrev 2015-03-24 18:25:30 följande:

har nästan gått upp 5 kilo nu är bara i v 14 och de sista 3 kilona har kommit de senaste 2 veckorna. Hur mycket har ni gått upp?

Jag har bara gått ner 4,5kg.. är lite orolig åt andra hållet men bebisen verkar må bra :) är i vecka 17 idag. RUL 10 april :)!

Har vänner som gick upp 8-12 kg första 15 veckorna så du ligger nog bra till. Lycka till med allt.
  • BF2015
    Marian03 skrev 2015-03-24 16:56:32 följande:

Hur länge är det vettigt att jobba om man som jag har ett kontorsjobb tror ni? Det är mycket psykiskt påfrestande men inte fysiskt såklart. Jag jobbar oftast säsong juni-december och har ju ingen semester då att ta ut. Hoppar in emellanåt off-season med. Jag tänker att det kunde vara skönt att få gå hem två veckor innan bebisen kommer? För att fixa med det sista, ladda mentalt osv.

I och med att mitt jobb är jäkligt stressigt och krävande så är jag knäckt om somrarna även som ogravid så jag kanske kan behöva det.

Jag ska ha ca i mitten av sept (19 sept).

Berättade för en kollega häromdagen på telefon, är väl inte jätte förtjust i henne då hon är ganska ego och gärna vill att alla ska jobba runt henne så hennes jobb blir så bra och simpelt som möjligt och lämnar mer än gärna över allt till oss andra. Då kläcker hon ur sig; jaha och hur länge har du tänkt jobba? Hur kommer det bli i sommar egentligen? Jag ser gärna att du arbetar en vecka in i september, det underlättar för mig.

Jag blev så irriterad, det har väl ändå inte hon med att göra...

Jag hade ungefär samma funderingar som du men alla i denna tråd och folk runt omkring mig har lugnat mig med att: INGEN kommer tacka dig om du sätter din kropp och dig själv i andra hand pga någon himla bimbo som bara tänker på just det, SIG SJÄLV.. Du har inga skyldigheter att jobba "härda ut" om du mår dåligt :/.. Ingen kommer att tacka dig. Jag har planerat in semester i juli och blir jag sjukskriven innan förlossningen så får jag ta det då. :) hoppas kollegan lugnar sig och slutar tänka på sitt eget skinn. Du ska ju faktiskt bli Mamma :) Lycka till med allt!
  • BF2015
    Marian03 skrev 2015-03-25 09:42:32 följande:
    Nej det är sant :)

Om man ska tänka på sig själv någon gång så är det väl nu.

Man börjar märka nu hur folk i sin omgivning ska lägga sig i nåt oerhört om allt, är man första gångsförälder så får man nog utstå det... Allt ska de lägga sig i, alltså utan att man frågar. Gör mig jäkligt irriterad.

Hela grejen att jag vill köpa en ny barnvagn och inte en begagnad verkar störa folk nåt enormt. Jag har bestämt mig om färg, modell osv. Men folk vill ändå hitta en begagnad billigare åt mig, men varför? Låt mig köpa vagnen om jag vill! Den är inte ens galet dyr eller nåt.. :) ligger på 8000-10.000 beroende på vilka extra saker man ska ha till, det är inte superdyrt om man kollar runt bland barnvagnar...

Är det bara jag som råkar ut för folk som ska lägga sig i? Haha :) (tror inte det iofs)
    Marian03

Jag har också tänkt mig att köpa en ny vagn pga att det kanske blir fler än ett barn de närmsta åren och då känner jag att det är likabra att köpa en osliten vagn :)! Rätt bra argument va;)?

Jag har det likadant ;). Speciellt min svärmor som jobbar på BVC! Sjuuukt irriterande, hon vill bara väl men det är så svårt att hålla god ton hela tiden under allt tjat.

Ex: Hon säger att jag inte får äta de, de och de.. får man inte ha honung i teet längre!? vad äre för snack? Om det nu är bakterier i honung dör väl dem när de kommer i 100gradigt vatten? Jag får inte äta godis!? jag äter sällan godis och när jag väl gör det i hennes närhet så är det opassande!? Så lite som jag äter kan det omöjligt vara farligt?!

Vilket babyskydd vi ska köpa så det passar i deras adapter dem har sen innan.. (min sambos syskon har ett barn påväg).

Jag bestämmer väl också vart min gräns går när jag lyfter saker, stannar hemma från jobbet när jag känner att det behövs, inte av minsta lilla hosta.

Hehe.. Skönt å skriva av sig lite..

Min sambo han förstår ju inte att jag tycker det är jobbigt :/.

Vi får lycka till med allt tjat helt enkelt ;).

Mina föräldrar där emot tjatar ingenting, de är bäst ;)! De är bara glada och ser hur bra jag mår just nu, och låter mig njuta :).
  • BF2015
    Längtanefterenliten skrev 2015-03-26 10:19:27 följande:

Gjorde kub förra veckan och vi fick 1/20000 på ds och nån av de andra och 1/500 på en tredje, minns inte vilken trisomi det var.. Men nu är jag jätteorolig!! 1/500 känns som skitdåliga siffror när jag är 23 år?:( php8ucXWn33368.jpg

Men vännen, du har inget att oroa dig för tror jag. Du fick väl LÅG risk då? <3

Jag släppte våra siffror direkt när hon sa att det var väldigt låg risk. För jag förstår ingenting av de där siffrorna ;). Är också 23år (fyller 24 i november) och vår bebis är beräknad till 7september :) ska på RUL 10/4 och känner mig faktiskt väldigt lugn.

Kanske inte är till någon hjälp här men jag tror inte du mår bra av att oroa dig för mycket över några siffror. <3

När är du beräknad?

lycka till! :) det kommer nog gå hur bra som helst :)
  • BF2015
    1StoltMamma skrev 2015-04-17 10:49:39 följande:

Förresten har ni cravings? Jag bara måste ha något jättesalt godis någon gång under dagen och mannagrynsgröt på morgonen

Blivande 2 barns mamma
    Jag har också fått starkare sug efter salt, köper hockeypulver och äter mer frukt än någonsin:))! Känns skönt att jag INTE börjat bli sugen på Jord eller nåt :p vore jobbigt då jag arbetar som florist och planterar en del krukväxter per dag ;).
  • BF2015

Jag är beräknad 7e september (21+5 idag) och har fortfarande -1kg på vågen. Gick ner 5-6kg i vecka 6-12 och låg kvar där i flera veckor men nu har jag börjat ta mig uppåt igen :). vilket känns bra!

• BF2015

Inorr02

Idag 11:34

Men vad roligt!! då kanske vi följs åt :)))

• BF2015

Hej alla som väntar..

Jag har ett litet problem.

Jag och min sambo/fästman har varit tillsammans i över 4år nu, vi har alltid haft en mycket kärleksfull relation med mycket gos/mys & ja, sex. Men ända sen vi fick reda på att vi väntar barn så var det precis som att trycka på en knapp... Vi har gått ifrån att ha sex 3-4ggr i veckan till typ 2ggr i månaden! Hur får man tillbaka lusten!?!? Någon som har samma problem? Någon mer som också "stöter" bort sin älskade? känner mig väldigt elak varje gång han försöker mysa eller egentligen bara pussas med mig. Men allt det känns så jobbigt och osexigt nu mera..

Svar på tråden BF september 2015!