BF september 2015!
Hej alla!
Kul att lägga alla inlägg här och höra hur ni har det.
Själv är jag 13+4 idag, beräknad 12 september. Första barnet och jag själv blir 30 om 10 dagar. Spännande.
Som någon just skrev så har jag också just haft influensa, och den var himla svår att bli av med. Låg i två veckor. Nu efter att jag tillfrisknat från den så har illamåendet (som annars försvann helt runt vecka 10) helt plötsligt kommit tillbaka. inget kul alls, men som tur var inte så allvarligt som det var först och jag kan hantera det med att äta rätt och ofta :)
Bor utomlands och här är det vanligast att man gör ett tidigt, vaginalt, och ett vid 12 veckors, sen vid 20v. Jag har gått på 3 ultraljud totalt, 2 tidiga vaginala (v. 6 och 7) och så ett 12 veckors för en vecka sen. Helt galet hur mycket det lilla pyret har växt, och hur mycket det sprattlade omkring!
Ni som är ungefär lika långt komna, hur högt upp känner ni er livmoder? Jag började känna min ovanför blygbenet runt 9-10 veckor redan och den har nu växt till sig rejält, men ännu inte 'poppat' upp. Dock har allt i magen tryckts upp och ut, tog första magbilden i söndags och jag tycker jag ser ut som jag är 6 månader gången, haha.
Så läser man ibland (och hände även en kompis) at folk känner rörelser redan vid 14-15 veckor. Någon som upplevt det?
Vore kul att komma i kontakt med folk som också väntar sitt första (dock även roligt att höra hur ni som väntar ert andra/tredje/... har det). Själv är jag förvånad över hur naturligt jag tycker det känns att vara gravid. Känner mig såklart trött och så, men ändå så himla "fin" och som att det är något speciellt som jag faktiskt har turen att kunna uppleva (är själv adopterad och har tänkt mycket på om jag skulle ha biologiska barn eller inte). Någon annan som, trots kanske trötthet och illamående, känner sig väldigt tacksamma?
Förra veckan fick jag även en doppler lånad av en kompis. Hon fick mig att lova att jag inte skulle bli galen om jag inte lyckades hitta hjärtat id första försök, men det var inga problem. Hann knappt sätta den på magen och då hördes det klart och tydligt. Sen dess har han/hon gömt sig lite längre ner och varit svårare att höra, men lyckas alltid hitta det och hör rörelser och allt. Hur mysigt som helst.
Jag vet att i Sverige så är standard proceduren att gå på ultraljud runt vecka 20, men lyssnar barnmorskan på hjärtat innan dess?
Hejhej!