Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

BF september 2015!

Några tips inför förlossningen: Lypsyl om du använder lustgas då man blir väldigt torr, likaså gott med favoritdrickan.

På bb får man på en del sjukhus blöjor, på en del inte, så kolla upp vad som gäller. Ibland delar de ut Babyboxen som innehåller ett litet paket med några blöjor. Sedan kan babyolja vara smart till första bajset som sitter som tjära och är svårt att tvätta bort. Till andra hade vi med nagelsax, då jag tycker det är ett elände att fila mjuka, men sylvassa naglar (fil rekommenderas på bb), så vi fuskade. Sedan är omlottbodies smidigt. Med första tillhandahöll sjukhuset omlottröjor till bebisen så där tog vi på första kläderna inför hemfärden, med andra fick vi ta på egna tidigt (olika sjukhus).

Sköna kläder på bb som inte sitter åt, då bara några månaders mage försvinner. Något gott att knapra på om du vaknar upp vrålhungrig på natten av amningen. Lättsam sysselsättning om amningshormonerna gör dig hög så det blir svårt att sova.

Sedan ombyte och tandborste till sambon, som kan lukta väldigt illa för en del under fl.

Tofflor är skönt så man slipper smuts i sängen. Sedan är det smart att ta med några sjukhusbindor och nät-trosor inför hemfärden, då man kan blöda mycket några dagar. och vanliga nattbindor kanske inte räcker till.

• mammalovis

Jag hade mycket sammandragningar vid rörelse med andra, men sedan gick hela förlossningen snabbt på 1,5 timmar från tredje värk till ute. Jag hade en del förvärkar nätterna innan så första värken kollade jag aldrig klockan. Moderkakan var då fram.

Nu har jag moderkakan bak och mer sammandragningar vid vila liksom att delar av magen blir hård av huvudet, rumpan eller ryggen och det kan göra riktigt ont. (Ska visserligen inte ha förrän mitten på oktober.)

• mammalovis
    Mijjan skrev 2015-08-10 09:19:03 följande:
    Har lite samma funderingar. Jag hade tänkt jobba till bf men börjar känna att jag vill landa lite innan. Har bränt nästan all komp och semesterdagar... :-S är ju inte sjuk och hade liksom räknat med en hel lön i september då vi ska spara på dagarna sen och det är jag som tjänar mest (normallön dock men mannen jobbar inte heltid) så jag kommer kanske bara ta ut hälften mot vad jag har idag kanske. Samtidigt har jag en gnagande känsla (förhoppning??) om att bebis kommer komma tidigare... Jag har dock schema med långa arbetspass och jobbar dygn och så. Har sökt ledigt några dagar i september för att lätta upp schemat men är sista 10 dagarna jag är fundersam på...
    Jag skulle rekommendera att du är ledig minst 5 dagar innan bf, så du hinner ta det lite lugnt innan. Sedan kan det ju smälla till tidigare också, men man vill ju gärna kunna spara dagar.
    Det lustiga för min del är att efter fem dagars vila har bebisen kommit båda gångerna, första på bf-4 och andra på bf. Den här gången försöker jag jobba till ca en vecka innan då sambon är bortrest torsdag-söndag näst sista veckan och det är skönt att ha barnvakt ordnad dagtid i alla fall.

Då jag tagit i princip all fp då min sambo är enda ordinarie anställd i företaget har han svårt att ta ut sammanhängande perioder. VI har tagit 5 dagar och då har jag fått ut ca 8500. För att få ekonomin att gå ihop har han fått skjuta över 2000 kr, så det är ju inte självklart att ens egna räkningar styr. I min del har det ingått 1200 kr för inköp till 2 barn och ca 500 kr till mig. Att beloppet ligger relativt konstant beror på att jag kontinuerligt fyndar på rea och barnloppisar, så vi är relativt välförsedda 1-3 storlekar framåt, allt för att slippa extra dyra månader. Sedan har vi ibland ändå fått knapra lite på bufferten vid större inköp som bilbarnstol.

Ett smart tips är också att spara några dagar som man kan behöva när förskolan har stängningsdagar, ofta 2 dagar per läsår.
  • mammalovis
    IMHO skrev 2015-08-10 16:05:22 följande:
    Sammandragningar gör oftast inte ont, men de kan göra det. De brukar också gå över med att man vilar direkt.

Förvärkar börjar från toppen av livmodern och sprider sig nedåt. De gör ofta ont, kommer regelbundet och blir allt intensivare. För vissa gör de ont ut mot korsryggen som vid mens, men det är individuellt.

Är det mindre än 10 min mellan förvärkarna kan de ha övergått i riktiga verkar. Då kan man kontakta förlossningen om man inte redan gjort det pga vattenavgång eller annan orsak.
    I min värld får man sammandragningar vid rörelse och blir bättre av vila. Vid vila/sömn kan man plötsligt få förvärkar. Båda kan göra ont.

Jag vaknade av en del förvärkar på nätterna innan förlossningen, så första värken på förlossningsdagen tittade jag inte ens på klockan, då jag var så van.
  • mammalovis
    IMHO skrev 2015-08-11 09:19:46 följande:
    Mina kommentarer utgår främst från uskejobb på förlossningen, 1177 och erfarenheter från syrran och mamma. Själv har jag aldrig haft förvärkar, utan bara sammandragningar, men de har hittills understigit 30 sek och gått över i vila. smile1.gif

Precis som både jag och du skrev så kan båda göra ont. Det är dock vanligast att förvärkar upplevs som mer smärtsamma för de flesta, enligt litteraturen. Man får väl vara beredd på att kroppen inte alltid gör det som står i böckerna dock. Vi har olika smärttrösklar m.m.

Skönt iaf för oss förstföderskor att höra fler erfarenheter från omföderskor. I hur många nätter vaknade du av förvärkar innan förlossningsdagen?
    Jag minns faktiskt inte då det var drygt 2 år sedan, men jag skulle tro mellan 2-3 nätter och uppåt 5. Detta var med mitt andra barn. Å visst kändes de, så det var därför jag väntade på fler för att avgöra om det var dags för förlossningen eller ej. Hade jag inte fått lite blod på papperet på andra och som vid rejäl mensblödning på tredje hade jag nog inte fattat att det var igång förrän jag hade 5 kraftiga på 12 minuter i nästa vända och det var läge att åka in trots att fl sagt att de väntade oss först framåt förmiddagen när jag rådfrågade om blödningarna.

Så det var lite kul att bm varken hann gå av sitt pass eller få på förklädet då jag bara hade en värk i sängen då huvudet stod och väntade, så de tog bara sista hinnan och sedan var hon ute. Tredje värken kom 5.05 och hon föddes 6.20. Så i och med en relativt snabb första förlossning så är det inte så konstigt att andra gick så fort. Med tredje nu är jag svartmarkerad i systemet och ska åka in på första värk, enligt bm. Nu kommer nog det inte ske då jag troligen vill få någon värk till för att få läget bekräftat ... så vi försöker förbereda oss på att det kan bli en hemförlossning till nöds också. Dock vill jag gärna hinna få lite lustgas. Man vill ju inte få klippkort på fl p g a falskt alarm heller. Så jag tror att förvärkarna påverkade att jag var öppen en del redan innan det drog igen. Sammandragningar ska ju inte ha inverkan, om de inte är väldigt täta, om jag förstått det rätt.

Med första hade jag inga förvärkar vad jag minns, men däremot ofta sammandragningar vid rörelse. Den förlossningen åkte vi in efter 11 timmar med värkar, då jag plötsligt började få 3-4 värkar på 10 minuter i duschen. När vi kom in på rummet hann jag precis ta en klunk dricka innan det var dags för lustgasen vid en ny värk. Sambon var tillsagd att ha koll på kommande värk på ctg, men då siffrorna fullständigt hoppade kände jag av dem innan. Så under de 3 timmarna på sjukhus öppnades jag från 5 cm till ute. Så det var en intensiv förlossning då man alltid hör att förstföderskor får räkna med en timma per cm.

• mammalovis
    fyrklöver81 skrev 2015-08-12 16:58:03 följande:
    Längst ner på sidan 1177 vecka 37 under bilden på bebis i mage
    En förklaring till era olika svar är följande:

"Det skiljer sig ofta mellan hur vården uttrycker vilken vecka man är i och hur de flesta blivande föräldrar uttrycker det. När en blivande förälder säger "jag är i vecka 20" brukar det betyda att 19 hela veckor har gått, och att man befinner sig i den påbörjade 20:e veckan. Kanske har det gått tre dagar in i den 20:e veckan. Detta kallar en barnmorska för vecka 19 + 3. Det beror på att vården enbart räknar de hela veckorna, plus dagarna i den påbörjade veckan."  Hittat på 1177 för Hallands landsting
  • mammalovis
    mimspims skrev 2015-08-31 08:44:06 följande:
    Ni som redan har flera barn; vad kan man vänta sig av andra förlossningen? Går det snabbare? Lättare? Spricker man lika mycket? Snabbare återhämtning? Min första förlossning tog 16 timmar från regelbundna värkar, krystade 15 minuter och sprack en hel del... Denna gång hoppas jag att det går snabbare och att jag inte spricker lika mycket
    Jag hade också en mycket snabbare andra förlossning 15 timmar med första varav 3 på förlossningen, andra 1,5 timmar från 2-3 värk och 10 minuter på sjukhus. Andra gjorde också mindre ont, men ut kom en hel bebis, första fick en nyckelbensfraktur av det snabba förloppet. Största skillnaden var eftervärkarna med andra, men med lite värktabletter av bm så var det hanterbart. Så det kan man ju vara förberedd på att man kan få. Jag tror även att avslaget tog betydligt kortare tid.
Svar på tråden BF september 2015!