Inlägg från: smurfan8402 |Visa alla inlägg
  • smurfan8402

BF september 2015!

Sopp skrev 2015-10-10 19:24:32 följande:
    http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/magproblem/kolik
    "Koliken kan börja redan vid ett par veckors ålder och för att nå sitt maximum vid ca 6-8 veckors ålder. Sedan minskar skrikigheten och efter 3 - 4 månaders ålder brukar den gå över."

Jag skulle inte säga att min tidigare bebis eller nuvarande bebis har kolik, men båda har haft/har stökiga magar och förra peakade kring 5-6 veckor och nu verkar min lilla kille här hemma ha någon form av peak också mellan 5-6 veckor då jag fått gå runt med honom så mkt på kvällarna. Jag tror dock inte du behöver oroa dig, det kommer ju inte som en blixt från klar himmel, utan eskalerar - Märker du absolut ingenting nu så har du nog turen på din sida =)
    Okej tack för svar.

Jag kommer bara ihåg när jag var mindre o min brorsa var liten (skiljer 15 år på oss) o han hade kolik. Att se mamma då uppgiven ut o inte kunna göra något. Han skrek från 18-23 varje dag.

Hoppas din lille får magen att bli bra snart :)
  • smurfan8402

Jag har en fråga
    Kan mjölken i brösten bara ta helt slut från en dag till en annan?
    Lillen har ätit typ varannan timme i ca en vecka men från o med i natt blev han typ aldrig mätt utan ville äta typ en gång i timman tills nu ikväll vägra han bröstet för de kom inget.
    Tur att man har ersättning hemma ifall att. O han åt de utan problem men min mjölk har inte runnit till alls på flera timmar. Igår fick man jätte ont om han inte hade ätit precis efter 2 timmar. O nu har de gått 4 timmar utan att dom är hårda o spända.
    Vad ska man göra nu? Fortsätta amma eller bara börja med ersättning?

• smurfan8402
    26number1 skrev 2015-10-17 23:52:57 följande:

Om du vill fortsätta med amningen så är det nig bara att härda ut och kämpa på, så inte brösten vänjer av sig helt.. Du kanske kan amma först och sen komplettera med ersättning? Går bebis igenom en tillväxtfas kanske inte produktionen hunnit med?

Ja jag tror han har en sån just nu. Jo de är väl bara att härda ut vill kunna amma. Sen får man väl komplettera om han inte blir mätt o nöjd.
  • smurfan8402
    smurfan8402 skrev 2015-10-18 00:06:05 följande:
    Ja jag tror han har en sån just nu. Jo de är väl bara att härda ut vill kunna amma. Sen får man väl komplettera om han inte blir mätt o nöjd.
    Nu rann mjölken till ordentligt igen. Provade att pumpa ut lite mjölk innan jag gick o la mig vid halv 1. Kom ca 50 ml.
    Vakna nu med stenhårda o spända bröst så tror att de är igång igen så nu ska de ammas igen :)
  • smurfan8402
    26number1 skrev 2015-10-18 17:29:42 följande:

Ni som ammar, hur gör ni när ni är utikring med bebis? Jag är verkligen inte bekväm med att amma bland folk och bara ta fram bröstet, har någon smarta knep för att dölja bröstet?

Jag brukar knäppa upp amningsbhn men har tröjan som hänger kvar över bröstet sen lägger jag bebis till rätta. Drar sedan upp tröjan lite så han kan ta tag i bröstet, sen lägger jag en filt lite över bröstet o bebis. täcker även magen. Har en glipa öppen så de inte blir för varmt bara.

I vissa köpcentrum finns de sk amningsrum dom är perfekta när de är mycket folk som shoppar. Då kan man sitta ifred o amma.

Kanske finns någonstans du kan sitta lite i skymundan när du är ute
  • smurfan8402
    IMHO skrev 2015-11-04 13:33:44 följande:

Under snoriga nätter sover hon i babynest i vår säng, med en kudde under bäddmadrassen för höjt huvudläge. För sömn dagtid sover hon i vagnens liggdel med uppfällt ryggstöd. Problemet är att hon glider ner, men det funkar ok. Vi ger saltvattendroppar i engångspipett och använder nässug (Otribaby) 1-2 gånger per natt. Dagarna andas hon bättre på.

Någon annan med erfarenhet av manuell nässug? Jag känner inte att jag fått till min egen sugteknik riktigt.

Ni andra med förkylda bebisar, hur är färg och konsistens på deras bajs?

Jag har oxå använt otribaby nässug. Först tog jag renässans koksaltlösning o spruta i o använda en pipett i taget halva i ena näsborren o så resten i den andra o sen sög ut. De kom ut massor av snor. Fick ta i o suga men när man väl kom in i de så gick de fort o få ut allt.
  • smurfan8402
    IMHO skrev 2015-11-04 21:45:36 följande:
    Aha, jag har nog inte vågat suga hårt nog tillräckligt länge. Har gjort ett kort hårt sug i varje näsborre.

Hur länge efter dropparna väntar du innan sugen?
    Jag spruta i de o sög lite kort efter kanske med 1 min efter
    Gjorde så ungefär 4 gånger per dag (3 gånger på dagen o 1 på natten)
  • smurfan8402
    Inorr02 skrev 2015-11-21 15:21:17 följande:

vad har era för kläd storlek vilken storlek på blöjorna ?

vad väger era små ca nu ?

Här har vi en lång o tung kille
    Sist vi var på BVC så vägde han 6620kg o var 64cm. Han har nr 4 på blöjor dom andra kissar han igenom direkt. O har 68 på kläderna :)
  • smurfan8402
    lördagsgodis skrev 2015-11-22 14:02:25 följande:

Vi har nr3 på blöjorna och 62-68 på kläderna, har inte vägt och mätt på en månad men ska dit på onsdag för vaccination så får se då. Vår tjej har just hittat händerna men ibland är de svårstyrda:)

Grabben har oxå hittat sina händer o dom är väldigt goda tydligen :)
    Dreglar era små oxå massor? Min dreglar hela tiden med o utan händer i munnen.

Man märker att de händer saker nu, vaken mycket mera, vänder från mage till rygg o är jätte stark i rygg o nacke. Vill era oxå stå i era knän? Så fort man håller i honom när man sitter så ställer han sig upp. (Kommer inte ihåg att dottern gjorde de så tidigt)
    Grabben blir 3mån den 1 dec

Hur känner ni inför vaccinationen?
    Jag känner mig lite kluven vet att smärtan går över fort men ändå jobbigt att dom ska göra illa honom :/
    Ni med barn sen innan fick era feber efter sprutorna?
  • smurfan8402

Okej, min dotter reagera inget på vaccinationen förrän den vid 1år där fick hon skyhög feber.

Lillen reser inte upp på armarna ännu, vill helst inte ligga på mage så han vänder sig nästan direkt.

Nu är de bara en månad kvar innan man kan börja ge lite smakportioner :) ska bli kul o se hur han reagerar. Min dotter rynka på näsan o spottade ut de mesta till en början :)
    Majs o potatispuré var ingen höjdare (tror de var den) .

Svar på tråden BF september 2015!