• IMHO

BF september 2015!

Vi berättade för föräldrar och våra två närmsta vänner vecka 6 just när jag plussat. Sedan syskonen. På jobbet fick de veta några veckor senare eftersom jag blev sjukskriven på heltid pga illamående. Därefter har vi pytsat ut info till dem som närmast drabbats av min oförmåga eller som sett mig kräkas. Efter KUB för en månad sedan sa vi att det inte var hemligt längre så nu får de som vet sprida det i bekantskapskretsen.

Vi uppskattar väldigt mycket att rätt många vetat om det utan att de verkar ha läckt ut. Plus i kanten för lojala vänner. Tycker synd om er som inte fick dela med er så som ni hade önskat. När syrrans bebis föddes outade en moster födelsen på FB inom ett dygn. Hoppas det inte händer oss.

• IMHO

Ja, sagofröken, mina skinkor är också krampiga. Särskilt den högra. Är öm i korsryggen också, men det finns ju en förklaring i att jag ligger och sitter mer än vanligt. Orkar inte vara igång som vanligt.

Fast det är ju klart att jag oroar mig lite för foglossning. Jag är överrörlig i vanliga fall. Vet inte om det ökar eller minskar risken.

• IMHO
    26number1 skrev 2015-04-13 07:13:25 följande:

Oj vad länge alls tänkt vara hemma.. Är det någon som tänker tvärtom?

Jag planerar att vara hemma 6 månader, sen sambon 6 månader och så delar vi på 6 månader innan fisen börjar på dagis :)

Förmodligen något liknande här. Upplever inte att vi har råd att vara hemma längre, även om jag gärna skulle vilja. Dock blir det nog deltid och styrning av arbetstider för att minimera tiden på förskola.
  • IMHO
    26number1 skrev 2015-04-13 11:55:22 följande:

Jag började på dagis när jag var 10 månader, förstår inte att alla är så rädda för att låta sina barn gå på dagis?

Om det är rädsla eller annat som påverkar hur länge folk är hemma låter jag nog vara osagt, eftersom variationen säkerligen är stor.

Det blir nog bra det som blir, men för min/vår del handlar det nog om längtan att vara mycket med barnet. Tror varken tidig eller sen inskolning är dåligt per definition. Man får ta det som det kommer och utefter sitt eget omdöme och sina omständigheter, tänker jag.
  • IMHO
    Marian03 skrev 2015-04-13 21:13:35 följande:

Hur gör ni med alvedon?

För visst är det den tabletten man kan ta?

Om man har jätteont i huvudet och ingenting hjälper kan man ta en alvedon utan att få dåligt samvete?

Den är förstahandsval som smärtstillande för gravida. Enligt de flesta studier är den inte skadlig för fostret. Särskilt om du bara tar det tillfälligt. En dansk studie har ev. påvisat risker för pojkfosters testikelvandring om man tar Alvedon i mer än fyra veckor, men svensk statistik styrker inte sambandet. Kolla här om du vill veta mer: www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2010/Nya-data-om-fosterskada-av-paracetamol-bor-tolkas-forsiktigt/
  • IMHO

Stort RUL-grattis till alla berörda! Jag har drygt en och en halv vecka kvar till RUL nu. Hoppas tiden går fort.

• IMHO

hilja14, jag har inte upplevt det som att någon uttryckt misstro mot förskolan. Snarare att det får bero på ens omständigheter och hur ens barn utvecklar sig fram till inskolning. Att en del inte upplever sitt barn moget för förskolan är ju varje förälders/föräldrapars bedömning.

En faktor jag gärna skulle slippa räkna med är bristen på förskoleplatser i vår kommun. Att behöva skicka sitt barn till en förskola i andra änden av en stor kommun för att det är fullt på dem i närheten kan säkert få en del att avvakta tills det finns plats i närområdet. Annars blir det kanske två inskolningar vilket man kan vilja skona sitt barn från.

• IMHO

Tycker det är så skönt att atmosfären i den gruppen tillåter många olika tankar och infallsvinklar. Det är okej att tycka olika utan att andra dömer. Det finns ju många trådar på FL där acceptansen är mycket lägre.

Det är kul inte minst för att det är så spännande att höra andra människors perspektiv. Är det våra hormoner som gör oss så harmoniska eller är ni helt enkelt ett gäng riktigt vettiga och trevliga människor.

• IMHO
    1StoltMamma skrev 2015-04-17 10:49:39 följande:

Förresten har ni cravings? Jag bara måste ha något jättesalt godis någon gång under dagen och mannagrynsgröt på morgonen

Det har varierat vilka cravings jag har, men nog har jag upplevt dem. Lakrits har varit en av dem, potatismos en annan. Även sur mat och dryck. Ett tag var det mjölk (läste senare att den vecka jag var i då, var viktig för skelettets uppbyggnad och att man kunde bli sugen på mejeriprodukter just då).

Just nu är det burkmajs! (Och jag känner mig helt beroende av havregrynsgröt på morgonen, vilket inte var fallet innan graviditeten.)
Svar på tråden BF september 2015!