• PaLo

BF september 2015!

Sopp skrev 2015-01-05 23:59:25 följande:
    Hur vida paracetamol är säkert diskuteras. Efter att ha läst nya forskningsrapporter skulle jag tänka en o två gånger innan jag tog en alvedon

www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2014/08/Paracetamol-till-barn-och-gravida--forsiktighetsprincipen-bor-rada/

Jag känner till rapporten, men så länge inte rekommendationerna ändrats så tänker jag lita på den kunskap som redan finns idag. Paracetamol har ju använts i så många år och tycker att om det verkligen var farligt så borde man upptäckt det tidigare.

Nu för tiden hittar ju forskarna dåliga saker med allt.. Men personligen anser jag att så länge man stoppar i sig saker med måtta så är det ingen fara.. Kanske inte är lämpligt att stoppa i sig maxdosen 4 gram per dag liksom. Men en eller två tabletter om man har tillfällig värk tror jag inte är skadligt..

Läkare och barnmorskor hämtar mycket info från läkemedelsboken.se, janusinfo.se och fass.se när det gäller vad man som gravid kan stoppa i sig och inte.. Och det väljer jag också att göra istället för att googla runt.

Man får ta forskningsrapporter med en nypa salt tycker jag.. Mycket mer data behövs!

• PaLo
    Sopp skrev 2015-01-05 23:59:25 följande:
    Hur vida paracetamol är säkert diskuteras. Efter att ha läst nya forskningsrapporter skulle jag tänka en o två gånger innan jag tog en alvedon

www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2014/08/Paracetamol-till-barn-och-gravida--forsiktighetsprincipen-bor-rada/

Följande står att läsa på janusinfo.se angående paracetamol:

"Paracetamol är i Europa ett av de mest använda analgetika/antipyretika och det finns stor erfarenhet av användning under gravditet. Det finns inga säkerställda kända risker efter sådan behandling och i en del studier används paracetamolexponering som "kontroll" eftersom man utgår från att ingen skadlig effekt kan föreligga.

Under 2014 har en studie på möss och två epidemiologiska studier indikerat att paracetamolanvändning under graviditet skulle kunna påverka barns neuropsykiatriska utveckling. Undersökningarna har fått stort utrymme i medier. Studierna har dock brister och den europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, har bedömt att de inte har tillräckligt bevisvärde för att ändra rekommendationerna för paracetamol.

Det är istället sannolikt att fynden i de epidemiologiska studierna beror på andra faktorer än intag av paracetamol. Detta stöds av preliminära data (oktober 2014) från en hittills opublicerad registerstudie från Socialstyrelsen. Denna visade att användning av paracetamol ? men i ännu högre utsträckning användning av NSAID ? under graviditeten har ett samband med ADHD hos barnen. Då sambandet finns för båda läkemedelsgrupperna ? trots att de verkar på olika sätt ? tyder detta på att något annat än själva läkemedelsexponeringen ligger bakom. Det är känt sedan tidigare att kvinnor som använder värktabletter i genomsnitt skiljer sig från andra kvinnor. Vi finner därför inte anledning att ändra vår bedömning för paracetamol"

• PaLo
    NattaLind skrev 2015-01-06 11:37:38 följande:

Hoppar in här! :)

Fick mitt plus igår och ska vara i vecka 2-3. BF i slutet av sep antar jag? Noll koll! Känner mig så himla ogravid att jag nästan tror att plusset var fel. Dock testade jag med två olika så det är på riktigt :P

Men hittills har jag bara något ömma bröst och lite, lite illamående ibland.

Har du fått v 2-3 på ett digitalt test? I så fall är du i vecka 4-5. Testen mäter från befruktning, medan barnmorskor osv räknar från senaste mensens första dag. Alltså ca två veckor före befruktningen!

Stort grattis till graviditeten!

• PaLo
    Majrovan86 skrev 2015-01-06 16:01:01 följande:
    Ok :) Tack för hoppet :D Jag tog två test i lördagseftermiddag, helt blankt. Drack vin på kvällen ( min man skulle gå en fightingmatch och jag var så jävla nervös). Annars brukar jag inte dricka. Sedan tog jag dessa två test på eftermiddag/tidig kväll på söndagen. Väldigt koncentrerat urin. Är livrädd att det är rödvinsfärgen som fastnat.. men det går väl inte?!

Nej då.. Det är inte rödvinsfärgen som fastnat. Det är garanterat plus.

Grattis igen!

• PaLo
    NattaLind skrev 2015-01-06 20:26:09 följande:

Haha, ja och mitt är 19!

Vore kul mest för utvecklingen och veta hur man räknar embryots dagar :) Så man vet om appen och FL stämmer eller inte.

Embryots dagar räknas från ÄL. Graviditetsvecka räknas från senaste mensens första dag. Så när du går in i vecka 5 så är embryot precis 14 dagar gammalt om du har ÄL 14 dagar efter mensens första dag och en cykel på 28 dagar.
  • PaLo
    eriwag skrev 2015-01-07 08:53:25 följande:

Tar dom hepatit c prov?

Ja, det kollar dem. Man lämnar prov för alla "vanliga" blodsmittor som lyder under smittskyddslagen..
  • PaLo
    NattaLind skrev 2015-01-07 14:58:06 följande:

Någon mer som helt plötsligt går och fryser hela tiden?

Inte hela tiden men alltid på kvällar och nätter trots att det är 24-25 grader i huset och jag sover med dubbla täcken. Helt sjukt!

BM sa att det var ganska vanligt..

• PaLo
    BabyJia skrev 2015-01-07 20:47:11 följande:

Jaha...blev att lämna jobbet nu på kvällen då jag fick jobbiga smärtor i magen + andra blödningen inom en vecka. Imorgon är det jag som SKA till gyn, för nu är jag orolig. I fredags fick jag en mindre blödning som sluta efter ett par timmar. Nu på kvällen så hade jag skitont och sen kom det såpass att det blödde genom trosor och arbetsbyxor:( Nu drygt timme senare så har blödningen avtagit igen å smärtan är mindre. Men jag vart så ledsen, så jag åkte faktiskt hem.

Fy vad jobbigt! Men varför vänta till imorgon? Finns det ingen gynakut du kan åka till? Har man smärtor är det alltid bra att åka in..

Håller tummarna för dig iaf.. <3

• PaLo

Måste fråga!

Jag har i två dagar nu, på kvällstid, fått en lätt smärta på höger sida nästan där blindtarmen sitter (alltså i höjd med naveln fast mer på sidan). Lätt molande/pulserande som egentligen mest irriterar, men man undrar ju..

Är det fler som upplevt eller upplever detta så här tidigt?

Svar på tråden BF september 2015!