Inlägg från: 26number1 |Visa alla inlägg
  • 26number1

BF september 2015!

Jag kan inte heller dricka kaffe längre! Är inte det minsta sugen och doften sätter sig i halsen med resten av mitt illamående :/

Marian03 skrev 2015-02-07 18:37:50 följande:

Sådär, nu är smaken och doften av kaffe vidrigt helt plötsligt ;) har druckit koffeinfritt sen jag fick veta, med en kopp vanligt kaffe med om dagen, men nu smakar det riktigt skit, så konstigt! Sugen på massa skit är jag med och äter en massa kakor och sånt. Hjälp... Varför kan man inte få sug på typ morötter? ;)

• 26number1

Jag gick in i vecks 9 idag, står helt still i vikten men tror det är för att jag tappat matlusten :/ Min BM sa att allt mellan 10-30kg var normalt så jag tänker hålla mig där ;D

Ilwah skrev 2015-02-10 12:06:07 följande:

Går in i v 9 imorn, och jag har gått ner två kilo ????

• 26number1

Haha jag tror hon hade glimten i ögat när hon sa det men det kändes väldigt skönt att höra ändå, är det något jag panikat över är det viktuppgången (kämpat med ätstörningar i tonåren). Det var någon som skrev tidigare att hon gått upp 10kg men tyckte det var för lite då hon var väldigt orkeslös efter förlossningen. Jag hoppas stanna mellan 10-15kg men det beror ju också på hur mycket vatten man samlat på sig.

26number1 skrev 2015-02-10 13:16:58 följande:

Jag gick in i vecks 9 idag, står helt still i vikten men tror det är för att jag tappat matlusten :/ Min BM sa att allt mellan 10-30kg var normalt så jag tänker hålla mig där ;D

fyrklöver81 skrev 2015-02-10 14:56:13 följande:

10-30kg? Låter väldigt stort spann.

Rädisan26 skrev 2015-02-10 15:25:57 följande:

30kg är inte bra att gå upp. Rekommenderas är 8-13kg beroende på vikt innan. Är man överviktig sedan innan bör man inte gå upp många kilon!

• 26number1

Jag håller på att söka nya jobb för fullt. Jobbar på konditori nu och blir färdigutbildad ekonom i juni, hade gärna bytt jobb innan mammaledigheten :/ Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det hela men sanningen är ju att de inte får neka mig jobb pga graviditet.

lördagsgodis skrev 2015-02-11 17:44:07 följande:

Nu vet farmor och resten av manens släckt och alla glada och idag när jag hämtade på dagis så fick jag många grattis från personalen:).

Så nu ska jag ha ett möte med chefen på måndag och har tänkt berätta då vilket känns jätte jobbigt då jag velat komma till den här arbetsplatsen och dom arbetat för att det ska bli så och så kommer jag med det här:/ fruktar och längtar till måndag så det är över!

Cessely skrev 2015-02-11 18:10:00 följande:

Är med lite rädd att berätta på jobbet. Vad de andra ska säga. Är ny på jobbet och har bara jobbat där 5 månader. Så att man ska gå hem i slutet av sommaren är kanske inte jättepoppis. Chefen vill även att jag ska börja gå kurser nu i vår för att jag ska ansvara för ett visst område. Men när det blir tal om det igen så måste jag ju säga att jag inte kan pga graviditet. Så de får sätta någon annan på det istället. Men ja..nervös då jag inte jobbat där så länge eller kan alla arbetsuppgifter som rinnande vatten än.

• 26number1

Hur tänker ni med gravidförsäkring? Har tecknat Länsförsäkringar gravidförsäkring bas, är det värt att betsla 1200kr för Plus?

• 26number1

Ja den var gratis och innehöll det mesta, den gällde från vecka 22 men man kunde teckna den redan nu som jag förestod det..

Cessely skrev 2015-02-11 22:16:49 följande:

Ja söka kan man ju alltid, får du tjänst nu behöver man ju inte säga man är gravid. Men visst sanningen är ju det bästa. Vill de ha just dig så anställer de dig trots graviditet. Men förstår ditt dilemma. Alltid så krångligt det där och det dåliga samvetet som gnager. Även om det är en väldigt naturlig sak...att få barn som kvinna :) Inte alltid man kan planera sådant heller :)Bra du tog upp det. Inte en tanke på det nu. Minns inte när från vilken vecka man tecknar? Jag har alltid haft en sådan gravidförsäkring som varit gratis (tror jag) med mina två andra barn.

Var bas på länsförsäkringar gratis? Eller vad kosta den?

• 26number1

Nu behöver jag lite hjälp. På måndag ska jag på arbetsintervju för ett vikariat till våren 2016. Jag tänker självklart inte berätta att jag väntar barn, men hyr funkar det med pengar från försäkringskassan?

Om jag fortfarande är mammaledig när mitt vikariat är slut, hur fungerar det då med föräldrapenningen? Vad baseras den egentligen på?

• 26number1

Och det gäller sedan för hela graviditeten?

lördagsgodis skrev 2015-02-13 23:05:16 följande:

Försäkringskassan baserar din föräldrapenning på vad du tjänat de senaste 6 månaderna innan du går på fl som jag fattat det.

• 26number1

Tack för svaren! För en som är jäkligt grön på det här; vad betyder SGI? Hade ni berättat på arbetsintervjuer att ni väntade barn? Jag är bara i vecka 9 så massor kan ju hända..

lördagsgodis skrev 2015-02-14 10:54:22 följande:

Din SGI är skyddad tills ditt barn är 2 1/2 det vet jag eftersom min dotter är född två månader innan min SGI hade sjunkit:)

fyrklöver81 skrev 2015-02-14 10:31:27 följande:

SGI baseras på de senaste 6 månader intjänade inkomst och gäller sen hela graviditeten. Sen kan du skydda ditt SGI genom att ta ut föräldrapenning fast du arbetar jag jobbar 755 och tar ut 25% lägstanivå dagar vilket innebär att jag får behålla mitt SGI från förra barnet nästa barn, trots att jag nu tjänar betydligt mindre=)

Och får du ett till barn innan ditt barn fyllt 2 så skyddas automatiskt ditt SGI.

=)

Rörigt värre =)

• 26number1

Jag har tidigare haft problem med migrän och konstant molande huvudvärk. Innan jag visste att jag var gravid började jag på mediyoga och wellness och det har gjort underverk!! Bara att lära dig andas rätt och ta 10-15 minuter per dag för att slappna av har gjort susen för i alla fall mig. Jag går hos samtalsterapeuten på min vårdcentral, kanske finns något liknande i närheten där du bor?

paddi84 skrev 2015-02-15 16:03:58 följande:

Är det någon mer som går runt med konstant huvudvärk? Kommer troligen av trötthet då det blir lite vila här hemma med tre barn i ganska krävande åldrar... Men vet inte vad jag ska ta mig till, orkar ju inget och kände mig snudd på väldigt nere i morse då jag bara sökte mig tillbaka till sängen jag som älskar att ha fullt upp o hitta på saker med barnen... Vet inte hur jag ska mäkta med arbetsveckan som kommer, förra veckan var jag sjuk mån-tor (förkyld) men nu måste jag jobba känns det som :(

Svar på tråden BF september 2015!