Inlägg från: NattaLind |Visa alla inlägg
  • NattaLind

BF september 2015!

Hade inskrivningssamtal idag, samma dag som jag går in i vecka 9! :)

Jag gjorde blodprov inför KUB och när jag ska på det vanliga ultraljudet i vecka 12 som är standard här så kommer dom också att mäta. Då får vi reda på hur stor risken är. Dock kommer jag inte göra fostervattenprov på risken är hög, för 1 av 100 leder till missfall. Inte värt det. 
  • NattaLind
    Mamma2014 skrev 2015-01-29 13:31:47 följande:
    men man brukar väl lämna blodprov för kub efter v 10?
    Jag fick göra det nu, hon sa att det kunde vara något för tidigt och då var det bara att lämna igen sen. Men förhoppningsvis så räcker det! :) Vecka 9 var tidigast man kunde se enligt henne.
  • NattaLind
    Floffeen skrev 2015-01-29 16:09:28 följande:

Fick tid den 12/2 för "utredning"
    då kommer de finnas både barnmorska och läkare och en Ul sköterska på plats för att räkna ut vilken vecka jag är i och bedöma risken för fosterskador mm  då jag ätit starka mediciner och inte planerade en graviditet.

illamåendet har lagt sig och känner inte av några som helst symtom längre..
    hum vet knappt om de är bra eller dåligt ..

Jag kommer inte få göra kub test då dom inte erbjuder de här till personer under 30 , enbart om de finns någon risk som t.ex sjukdom hos syskon eller så. är de så hos er med eller erbjuds alla det?

I mitt landsting erbjuds alla KUB. Var och tog blodprov inför det på inskrivningen igår :)

Att inte känna symtom är ju väldigt vanligt!
  • NattaLind
    Thelma88 skrev 2015-01-30 09:12:08 följande:

God morgon tjejer!:)

Någon som vet om det är ett gravidsymtom att vara frusen?

Läste någonstans att det eventuellt var för att kroppen ändrade temperatur under graviditet..

Jag fryser iallafall konstant och har gjort i nån vecka nu :/ någon mer?

Det är väldigt vanligt att frysa :) Jag frös dom första veckorna men nu är det som vanligt! :) Nästan mer åt det varma hållet faktiskt.
  • NattaLind
    Emeralda skrev 2015-01-30 13:16:33 följande:
    Jaha. Är det vanligt att frysa i början av grav. Det förklarar varför jag frös som en hund fram till nyss. Jag var säker på att det var hypotyreosen som spårat ur igen men värderna var finfina.
    Jaa, jag var tvungen att läsa om typiska symtom för jag frös så mycket. Och just frysa var en typisk grej :) Haha, ja se där!
  • NattaLind
    Wässlan skrev 2015-01-30 13:36:51 följande:

Känns lite pinsamt med tanke på att det är nummer tre jag väntar men vad är det för blodprov de tar på inskrivningen? Är det mycket?

Jag tog 3 stycken fyllda rör :) Men då var ett av dem för KUB, ett för järnhalten och ett för diverse sjukdomar.
  • NattaLind
    Pluppla skrev 2015-02-02 23:34:06 följande:

Fasiken vad trött jag blir...! När jag och sambon har sex så blöder jag.. Vilket resulterar i att vi har tagit lite avstånd från detta, har pratat med BM om detta hon sa nu sist att vi skulle vänta med att ha sex till vi gjort kub testet.. Var då över 4 veckor till dess.. Nu har vi inte haft sex på 2 veckor o ja idag blev de som de blev och vi var jäääätte försiktiga!! Och vad händer?? Jag blöder.. Och nu sitter jag här med värsta ångesten. Sambon blir också helt skärrad när han såg blodet. Har sett fler här i tråden som haft blödning o så men har ni det i samband med sex? Ja från o med nu får vi hålla oss från varandra till kub är gjord..

Att ha blödning vid sex är supervanligt pga tunna slemhinnor. Min BM sa att ha sex ni, men du kan blöda så du vet.

Så har det inget mer med det :)
  • NattaLind
    Ilwah skrev 2015-02-10 12:06:07 följande:
    Går in i v 9 imorn, och jag har gått ner två kilo ????
    Vi är många som har gått ner, tror det är rätt vanligt att gå ner 2-3 kg i början. Vi lär nog gå upp det sen :P
  • NattaLind
    sagofröken skrev 2015-02-12 19:02:32 följande:

När kommer ni ha rutinultraljud ("stora" ultraljudet)? Alltså vilken vecka+dag kommer ni vara i? Vi är bortresta första veckan i april så jag kommer ha mitt i vecka 19+3. Min BM menar att man måste gått 18 fulla veckor så innan resan går inte.

Jag ska ha mitt rul den 27/2, om två veckor. Då har jag precis gått in i vecka 13! :) Och då får jag se det lilla knytet för allra första gången.
  • NattaLind
    sagofröken skrev 2015-02-13 09:04:15 följande:
    Spännande! Men det är inte ert riktiga RUL väl? Ni blir erbjudna ett senare? Alltså "stora" ultraljudet när man kollar organen? Hos mitt mvc gör man det tydligen efter 18 hela veckor, men jag har hört att på andra ställen i landet att en del gör från v17 men att man får komma tillbaka om tex är för tidigt så hjärtat inte syns tillräckligt tydligt. Men det kanske inte är så i hela landet?
    Jag har lite dålig koll på vad dom kallar det för :) Här sa hon bara när jag ringde när jag precis plussat att "då bokar vi in ett möte med BM och ett ultraljud". Så när jag ringde i vecka 5 bokade dom in ett ultraljud direkt. Men jag antar att jag kommer få ett i vecka 18 också :) Men här i Östergötland har dom alltid ett i vecka 12. Nu kommer vi göra KUB-test men vi hade fått ul oavsett.

Är dålig på begrepp :D
  • NattaLind
    paddi84 skrev 2015-02-17 19:32:25 följande:

Urk, börjar bli nervös för att berätta för chefen för vill inte att det sprider sig hos kollegorna riktigt ännu... Tänkte spara det till efter RUL då jag sett att allt är ok tror nämligen jag kan dölja magen till dess eftersom jag jobbar inom landstinget med tillhörande tält-kläder ;) men måste nog

Säga till chefen eftersom de vill veta sommarsemesterplanering redan sista februari och vet inte hur jag ska planera... Får jag havandeskapspenning så kan jag ju inte ha sen semester... Någon mer som behövt berätta för chef ännu?

Jag berättade för min chef när jag var i vecka 8 :) Han skulle ändå få reda på om jag fått missfall och behöver vara hemma så jag kunde lika gärna berätta tidigt. Dom blev alla glada för min skull, dock måste dom hitta någon som kan ersätta mig och det är ett projekt i sig. Men dom var nog beredda på att det skulle hända :)
  • NattaLind
    Manik skrev 2015-02-26 18:25:52 följande:

Vi var på inskrivning hos BM i måndags (vecka 13) och fick en smärre chock när jag såg att jag gått upp 3 kg sedan sist jag vägde mig innan graviditeten!! Hur mycket har ni andra gått upp? Tyckte att det verkade mycket. Har inte haft ett speciellt sötsug heller. Men äter såklart mer nu än innan. Blir snabbt hungrig efter att jag ätit.. Hur har ni andra det?

Jag är 12+1 idag och har gått ner 2,4 kg sedan jag blev gravid. Men sedan är jag överviktig också så för mig är det bara positivt! :)
  • NattaLind
    26number1 skrev 2015-03-04 10:08:13 följande:

Sitter på vc nu och gör glukosbelastningen, det var fasen bland det vidrigaste jag druckit! Glömde helt bort citronen så den ska med nästa gång :P

Gick för övrigt in i vecka 12 igår och nu börjar magen synas lite :)

Ja fy fan jag mådde dåligt när jag drack den där skiten!
    Kan man äta citron samtidigt?! :D
Svar på tråden BF september 2015!