Inlägg från: sagofröken |Visa alla inlägg
  • sagofröken

BF september 2015!

Lider med er som mår dåligt! Lite hopp: jag är i v11+1 idag och har inte kräkts på två dygn! Var värst typ v 7-10, och förra veckan kräktes jag bara nån enstaka gång per dag. Och mini-bebisen mår ändå prima :)

Igår struntade jag i att ta på en av två oversize-blusar jag haft på jobbet i två månader, men fick så många förvirrade/generade blickar på magen så idag åkte en blus på igen.

Vår fyraåring fick veta efter ultraljudet. Hon blev jätteglad och det känns bra att hon kan förstå varför jag mått så dåligt (en av hennes dagiskamrater förlorade sin ena förälder nyligen i sjukdom). Det hade varit orättvist att inte låta henne veta. MEN, självklart informerar hon varje person hon möter. Och det känns lite så där. Önskar att vi hade kunnat vänta till efter KUB i alla fall... Men men, man får väl utgå från att det är ett friskt barn och att allt går bra, men jag borde nog ringa mina föräldrar innan de får höra det på omvägar...

• sagofröken
    Jeulina skrev 2015-02-12 07:25:22 följande:

Jag kommer ha trygg Hansas gravidförsäkring. Och betala 1050kr för plus. Har haft den på mina båda tidigare och första fick vi ut pengar eftersom dottern föddes för tidigt och vi fick ligga på neo. Så jag tycker det känns tryggt att ha. Kommer också teckna den efter RUL. :)

Jag kommer ha samma. Hade det med dottern och fick 3000 för blodförlust, inga jättepengar men täckte våra extrakostnader, mediciner osv.
  • sagofröken
    Pyrola skrev 2015-02-12 11:09:51 följande:

Får dropp men också en bild på Pluppen!

Vilken gullig plupp! Hur många veckor+dagar? Jag är kass på att tyda ultraljudsbilder :)
  • sagofröken

Är det nån som kan se om man redan kan se var moderkakan sitter på den här bilden? Och hur vet man vad som är upp och ner? ;) Jag gissar att det ojämna under fostrets rygg är moderkakan och att det är i riktning ut mot min mage, alltså bukväg/framvägg? Hade hoppats på bakvägg så att man slipper vänta så himla länge på att känna rörelser, men men :)

• sagofröken
    Cessely skrev 2015-02-12 12:21:53 följande:
    Sicken söt liten en.

Med första hade jag moderkakan i framvägg och med andra bakväggen. STOR skillnad tyckte jag och önskar moderkakan denna gången är i bakvägg :) Man känner ju bebis mer då :) Mysigt
    De ser ut som små aliens så här tidigt <3 

Kommer du ihåg hur det såg ut på ultraljudet med dina? Tänker jag rätt att det som är uppåt på bilden är in mot min ryggrad och det som är neråt på bilden är ut mot min buk? 
  • sagofröken
    paddi84 skrev 2015-02-12 17:08:41 följande:

Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att flera av er redan fått se och fått bilder på livet i magen?

Har själv gjort ett vul där läkaren såg ett hjärta men det var i abortrådgivningssyfte om i fall att det skulle vara tvillingar igen, inget jag har någon bild från. Men var skönt att höra då att hjärtat slog :D

Å idag påbörjade jag vägen för att utreda ev kougalationsdefekt... Blödde massor första förlossningen och är rädd för upprepning så nu väntar jag på provtagning så förlossningen kan vara beredd när det väl är dags... Tänkte det kunde vara bra att börja i tid eftersom det kommer en sommar med tillhörande väntetider...

I mitt fall beror det på misstanke om utomkveds (hade ett i september) som följts upp med tre ultraljud. På sista så fick jag bild för att för att jag bad om det innan (att OM det fanns ett levande foster ville jag ha nåt att visa min man) :)
  • sagofröken

När kommer ni ha rutinultraljud ("stora" ultraljudet)? Alltså vilken vecka+dag kommer ni vara i? Vi är bortresta första veckan i april så jag kommer ha mitt i vecka 19+3. Min BM menar att man måste gått 18 fulla veckor så innan resan går inte.

• sagofröken
    Marian03 skrev 2015-02-12 21:28:39 följande:

Tänkte fråga här om någon av er gjort ultraljud tidigt? Alltså inte vul? Funderar på att boka in i slutet av vecka 12 eller slutet av vecka 13 och sedan har man en bild när man ska berätta för folk plus att det hade varit såå mysigt att se och så det blir lite mera verkligt att det är något på gång... :) någon som har erfarenhet av det, ser man helt ok? Det är väl ingen fara för bebisen väl? Förstått att man gör tidigare ul i vissa län, i vårt blir det väl ca vecka 20.

Om du kollar lite längre upp ser du min bild ifrån v. 10+6, tror att det syns betydligt bättre bara några veckor senare. 
    Många gör KUB/NUPP i v.12-13 så det finns en himla massa ul-bilder att se om du googlar! Så får du en känsla för hur mkt man ser. 
  • sagofröken
    NattaLind skrev 2015-02-13 08:20:34 följande:
    Jag ska ha mitt rul den 27/2, om två veckor. Då har jag precis gått in i vecka 13! :) Och då får jag se det lilla knytet för allra första gången.
    Spännande! Men det är inte ert riktiga RUL väl? Ni blir erbjudna ett senare? Alltså "stora" ultraljudet när man kollar organen? Hos mitt mvc gör man det tydligen efter 18 hela veckor, men jag har hört att på andra ställen i landet att en del gör från v17 men att man får komma tillbaka om tex är för tidigt så hjärtat inte syns tillräckligt tydligt. Men det kanske inte är så i hela landet?
  • sagofröken
    lördagsgodis skrev 2015-02-13 09:13:41 följande:

Kommer inte ihåg när jag gjorde rul med sonen men med dottern var det v17 och den här gången var det tydligen viktigt att det skulle vara 18 fulla veckor så rul blir v19+4.

Jag minns det också som att det inte var lika noga förra gången (5 år sedan typ?) och att samma BM då tyckte att v 20 var lite i senaste laget. Men det är väl kanske pga de här nya studierna om missade hjärtfel på RUL gissar jag? Varit en del artiklar om det på sistone. Tanken är väl att hjärtfel eller andra problem ska upptäckas på RUL så att de barnen kan få hjälp direkt när de föds, men är det för tidigt är det lättare att missa?
Svar på tråden BF september 2015!