Inlägg från: lizanilander |Visa alla inlägg
  • lizanilander

BF september 2015!

Marian03 skrev 2015-05-05 11:12:48 följande:

Är det nån här som testat att göra "ringtestet" för att kolla kön? Nu vet ju inte jag vilket kön bebisen har så vi provade med en ring i ett hårstrå som en pendel över magen och den gick i cirklar ;) ska betyda flicka om jag inte är helt fel ute och om den går fram och tillbaka så är det pojk. Vet inte om man ska tro på det men det är lite roligt iallafall :) ni som vet vilket kön er bebis har, stämde det ifall ni har provat? :)

jag har testat, första stämde, nu andra stämde inte. Men kul att göra :)
  • lizanilander
    1StoltMamma skrev 2015-05-05 11:35:40 följande:

Jag har gjort ringtestet och de säger att vi väntar en pojke. Men de får vi veta idag! 2,5 timme kvar

spännande!!!!!! lycka till!
  • lizanilander
    26number1 skrev 2015-05-06 18:47:16 följande:

Fy fan, ALLT jag tänker på är pengar.. I slutet på maj får jag sista utbetalningen från csn vilket innebär -8500kr/månad, sambon är sjukskriven sedan snart ett år och vi har gigantiska månadskostnader med bl a hyra på 8200kr, bilkostnader runt 4000kr + alla andra utgifter som mat, el, telefoner osv. Letar för fullt efter nytt boende men hittar verkligen inget som känns ok med bebis på väg.. Vet ni hur det funkar att ta hus-/ lägenhetslån utan handpenning? Några bankdirektörer med i gruppen?

Känner att det här verkligen stressar ihjäl mig..

har en systerson som fick lån utan kontantinsats och inget sparande heller, detta var via SEB för c:a ett år sen. Var bor ni? är det uteslutet med t.ex. en 2:a? När bebis blir större kan man ju köpa en snyggare variant av bäddsoffa så kan ni sova i den i vardagsrummet? Vi hade lite såna tankar förra året innan jag fick min tjänst. Även vad gäller bil, vi håller på att kolla på ett byte, vi kommer byta ner oss lite, men detta för att slippa fasta utgifter på över 12000 det närmsta året. Vi väntar ju nr 2, men behöver för den delen inte ha en bil som kostar närmare 4000 i skatt. Vi kommer byta mot en som har fungerande AC, är billigare i skatt och inte för tung motor=därav lägre driftskostnad :) Boende kikar vi med på annat, mest för att vi vet att det finns pengar att spara, vi ligger på c:a 7500 där nu. Kan ni sänka månadskostnaden gällande bil med eller "måste" ni ha den ni ha med de höga kostnaderna? Lycka till!!
  • lizanilander
    26number1 skrev 2015-05-06 18:47:16 följande:

Fy fan, ALLT jag tänker på är pengar.. I slutet på maj får jag sista utbetalningen från csn vilket innebär -8500kr/månad, sambon är sjukskriven sedan snart ett år och vi har gigantiska månadskostnader med bl a hyra på 8200kr, bilkostnader runt 4000kr + alla andra utgifter som mat, el, telefoner osv. Letar för fullt efter nytt boende men hittar verkligen inget som känns ok med bebis på väg.. Vet ni hur det funkar att ta hus-/ lägenhetslån utan handpenning? Några bankdirektörer med i gruppen?

Känner att det här verkligen stressar ihjäl mig..

men förresten, jobbade inte du på bank eller hur kommer det sig att du går på CSN nu?
  • lizanilander
    Sopp skrev 2015-05-11 16:23:57 följande:

Den enda frågan jag ställde mig första två månaderna var typ "Ska jag klä på mig idag?"

hahahaha!!! så roligt ;) känner igen mig :P
  • lizanilander
    Inorr02 skrev 2015-05-11 16:24:49 följande:

har ni börja räkna ner nå?

jag har börja räkna ner till semestern i alla fall för när jag går på den är det inte långt bort till liten kommer ska njuta å mysa i sommar. 

längtar till nästa vecka då blir det ett extra ul ska bli kul se den lilla hoppas allt ser bra ut då

jag har börjat räkna ner lite, går på semester 2 veckor, de första i juni, jobbar sen 3 innan de är dags att gå hem, såååå gött ska det bli!! ok vad skoj, men vad kommer det sig att ni ska på extra ul? var det moderkakan?
  • lizanilander

Jag var hos BM igår, sf=23,bra tryck, inga frågor om vikt utan det vill hon ha i slutet, så här är det ingen vikt-hets iaf ;) Ligger dock -2kg mot när graviditeten startade, men normalviktig innan så det är lugnt :) Fick gå he igår kväll från jobbet då jag fick så fruktansvärt ont i fogarna, trodde jag skulle få slippa det denna gång, men är no värre ändå idag :( Kan knappt gå, utan att överdriva. Har fått tid hos VC imorrn, dom verkade inte pigga på sjukskrivning, fick även tid hos SG imorrn och ska nog få prova tens. Usch, känner mig helt värdelös och bara stressad om jag inte blir sjukskriven :( Det är svintungt på jobbet som det är, och värre lär det bli nu när sommaren kommer och avdelningar stängs. Känner mig faktiskt ganska ledsen just nu :( får hoppas på positivt besked imorgon!

• lizanilander
    Sopp skrev 2015-05-20 08:59:01 följande:

Jag tar fyra dagar i veckan i nio månader, och sedan får min sambo ta alla lägstanivådagar i nio. Min inkomst är avsevärt högre så det skulle inte funka att jag inte plockade ut några dagar

Var hos BM igår, allt såg bra ut. Ska minska gå järntabletterna till varannan dag, hoppas det lossnar lite i magen. Vi pratade även om att jag ev får träffa en psykolog redan innan förlossningen, eftersom jag mådde så dåligt förra gången. Jag hoppas verkligen att jag kan glädjas från dag 1 denna gång, att få barn är den jobbigaste upplevelsen jag har varit med om även om det är toppen nu!

Det kan nog vara en väldigt bra idé att få träffa en psykolog redan innan, när man väl är mitt uppe i det så är det inte alltid så lätt att hantera trots goda råd. Vi ska gå på aurora-samtal i juni inför själva förlossningen och det känns väldigt skönt! Lycka till!
  • lizanilander
    26number1 skrev 2015-05-20 11:55:01 följande:

Vad är aurora-samtal?

Det är ett samtal inför förlossningen om man har haft det jobbigt eller är väldigt förlossningsrädd, det heter olika i olika län :)
  • lizanilander
    Sopp skrev 2015-05-21 11:10:56 följande:
    Ja jag tror det. Jag känner redan nu att de negativa känslorna tar över mer och mer för varje dag som går och att den där hopplösheten börjar smyga sig på. Känns så otroligt tråkigt att jag inte kan känna den där lyckliga graviditets-känslan och det känns verkligen surt om jag inte kan anknyta till nästa barn heller från början. Man hör ju om alla andra som tycker det är den mest otroliga känslan i världen att få se sitt barn för första gången, kan inte hjälp att känna att det nog är något fel på mig även om jag vet att det inte är helt ovanligt att känna som jag gör

Förlossningen i sig är jag inte alls orolig för, den tycker jag flöt på bra förra gången även om den tog lång tid. Den här gången ska jag be om epidural tidigare! Förra gången envisades jag med att jag inte skulle ha den tills det inte gick längre eftersom jag slutat öppna mig
    Den där lyckliga grav+mamma-känslan infann sig då rakt inte hos mig med sonen heller ska jag tala om, jag undrade om det var nåt fel på mig som inte kände"ååååh detta är det mest underbara som nånsin hänt!!! Vad jag njuter!" När folk sa: passa på att njuta nu......då ville jag ge dom en käftsmäll. Sonen sov MYCKET dåligt och lite, hade kolik, magproblem (hård i magen), misstänkt mjölkproteinallergiker och ville inte bli ammad. Nu däremot är det underbart, men det var det inte då. Men kanske mer vanlig än man tror att folk INTE känner de där fantastiska känslorna, fast det pratas inte om det för det kan man ju inte. Folk rynkar pannan när jag säger att jag började jobba några få timmar när sonen var 5 månader, men jag höll på att bli ras av att gå hemma i skrik. De få timmarna var semester för mig. och antagligen min räddning.
    Klokt att ta tag i det redan nu så man kan bearbeta och ställa in sig mentalt, även om man kanske ändå inte kommer uppleva det där glädje-ruset. Eller så blir det helt annorlunda, det får vi se :)
Svar på tråden BF september 2015!