• IMHO

BF september 2015!

Bonebag skrev 2015-07-26 23:27:57 följande:

Hej alla gravida damer :)

Vill bara sticka in huvudet här lite o önska er alla ett stort lycka till! Vilken fantastisk tid ni har framför er <3

Jag fick min lille september -14. Så den lille skiten blir 1 nu... Ångest! Haha

Men... Va glada över vädret tjejer! För 1 år sen va de över 30!! Värmebölja + höggravid = katastrof! ;)

Och hur trötta ni än börjar bli på magen nu, så njut!! Ni kommer sakna den :)

Ha de underbart tjejer!

Åh, tack för pepp. Njuter så mycket det går. Häromdagen picknickade vi och vännerna under ett träd medan regnet strilade utanför. Tror nog det var jag som uppskattade vädret mest När vi var klara, så slutade det regna. Kom hem torrskodda.

Är inte så trött på magen egentligen (även om den är i vägen när man står vid köksbänken), utan längtar snarare sjukt mycket efter att få träffa bebisen ansikte mot ansikte.
  • IMHO
    lördagsgodis skrev 2015-08-06 23:52:39 följande:

Min mormor hette Anna, känns så konstigt att skriva hette... beklagar även er förlust mijan. Vi kommer ha begravningen den 21/8 så bebisen kommer vara

5-7 dagar då och det känns som om känslorna inte kunde krocka mer, lycka över det nya livet och sorg över en förlorad mor, mormor och gamm-momma. Barnen blev så otroligt ledsna när de fick höra att hon var död igår och vi åkte upp till minneslunden och tände ljus och lämnade blommor, så det var fint.

Båda barnen var ledsna över att hon inte skulle få träffa bebisen så nu på kvällarna har vi sjungit pyttets visa som hon skrev till bebisen och gav mig i födelsedagspresent.

Beklagar förlusten Önskar er all extra tröst och energi som ni behöver nu! Vad vackert att hon lämnade en visa till bebisen. Då blir det en slags relation där också.
  • IMHO

Man har ju rätt att gå ner i tid också. Kan ta FP på halvdagar om man inte orkar samma tempo.

Har ni varit inne på Mina sidor på FK.se och testat att planera föräldradagar? Ni kanske t.o.m. sökt?

• IMHO
    1StoltMamma skrev 2015-08-10 14:17:20 följande:

I vilken vecka är ni mammor i nu? Är i v 33+2 idag, känns ju som en evighet kvar trots de är nära haha

34+1. 40 dagar kvar. Längtar så intensivt nu!
  • IMHO
    fyrklöver81 skrev 2015-08-10 14:39:38 följande:

Kan någon förklara hur jag ska veta skillnad på sammandragningar och förvärkar.

Enligt min Bm är det sammandragningar jag har trots att de gör ont och samtidigt ger

Molvärk. Hur kan hon veta det?

Sammandragningar gör oftast inte ont, men de kan göra det. De brukar också gå över med att man vilar direkt.

Förvärkar börjar från toppen av livmodern och sprider sig nedåt. De gör ofta ont, kommer regelbundet och blir allt intensivare. För vissa gör de ont ut mot korsryggen som vid mens, men det är individuellt.

Är det mindre än 10 min mellan förvärkarna kan de ha övergått i riktiga verkar. Då kan man kontakta förlossningen om man inte redan gjort det pga vattenavgång eller annan orsak.
  • IMHO

Tror man måste anstränga sig rätt hårt för att bli världens sämsta mamma. There can be only one!

Fast seriöst, du kan inte vara bättre mamma än du orkar. Var nöjd med det. Dessa veckor i barnens liv är glömda snart när det nya syskonet kommer

• IMHO
    mammalovis skrev 2015-08-10 21:29:30 följande:

I min värld får man sammandragningar vid rörelse och blir bättre av vila. Vid vila/sömn kan man plötsligt få förvärkar. Båda kan göra ont.

Jag vaknade av en del förvärkar på nätterna innan förlossningen, så första värken på förlossningsdagen tittade jag inte ens på klockan, då jag var så van.

Mina kommentarer utgår främst från uskejobb på förlossningen, 1177 och erfarenheter från syrran och mamma. Själv har jag aldrig haft förvärkar, utan bara sammandragningar, men de har hittills understigit 30 sek och gått över i vila.

Precis som både jag och du skrev så kan båda göra ont. Det är dock vanligast att förvärkar upplevs som mer smärtsamma för de flesta, enligt litteraturen. Man får väl vara beredd på att kroppen inte alltid gör det som står i böckerna dock. Vi har olika smärttrösklar m.m.

Skönt iaf för oss förstföderskor att höra fler erfarenheter från omföderskor. I hur många nätter vaknade du av förvärkar innan förlossningsdagen?
  • IMHO
    lördagsgodis skrev 2015-08-11 19:17:20 följande:

Idag var jag ju med på min väns ul och det var en jätte fin liten kille som sprattlade runt:) sen hade vi möte med begravningsbyrån och har planerat en del om begravningen. Imorgonbitti ska vi på ul 9.30 och diskutera igångsättning, får se om det blir på torsdag eller fredag... nervös och spänd känner jag mig!

Mockingjay skrev 2015-08-11 19:25:22 följande:

Varit inne på koll på förlossningen. Molvärk och annorlunda flytningar hela dagen. Storebror föddes 36+3 och idag är det 36+4. Nu lite mat och sen tillbaka för en till koll. Spännande och skrämmande.

Åh, vad spännande. Det drar verkligen ihop sig nu. (bokstavligt talat )
  • IMHO

Heja min arbetsgivare! Nu har hon hittat ett uppdrag där jag får jobba minst tre timmar per dag och bara mer om jag orkar. Känns precis som vad jag kan uppbringa energi till. Halva fp-dagar får komplettera dessa sista veckor. Känns i kroppen som att det är nära nu.

• IMHO
    mimspims skrev 2015-08-13 14:43:35 följande:

Hej, här är en till med bf i september 2015. Har följt tråden sedan januari men inte kommit mig för att skriva tidigare. Hoppas det är okej att hänga på?

Bf alltså 17.9, har en son född 2/2010 och väntar även nu en pojke. Gubben säger att han inte kan göra annat än pojkar. Bor i finland, är så kallad finlandssvensk. Jobbar inom IT, och idag började mammaledigheten (i Finland börjar moderskapsledigheten alltid senast 25 vardagar innan bf)

Lider av foglossning och ischias men mår annars bra. Är absolut inte redo för bebis ännu eftersom husrenoveringen inte ännu är klar...

Välkommen hit! Då är du två dagar före mig.
Svar på tråden BF september 2015!