• Emeralda

BF september 2015!

Hur har ni det med orken? Själv har jag nästintill varit förlamad av trötthet se senaste veckorna och vissa dagar är det lika än. Jag känner att alla muskler omvandlas till daller och det känns inte bra! Jag är en person som tidigare iaf försökt hålla mig aktiv med mountainbike, spinning, crossfit och friskisjympa. Jag hade en lång period med trötthet redan innan jag blev gravid då jag haft problem med celiaki och hypotyreos. Och det har varit totalt otänkbart med träning under den här tiden jag mått som sämst med trötthet och illamående (och en influensa på det). Jag kom nyss hem från en tre kilometers promenad och jag känner i benen att träningsvärk inte alls är osannolikt imorgon. Hur i helsike får man tillbaka muskler och ork nu när man känner sig såhär trött? Jag är orolig för att få värk i rygg när jag blir ännu tyngre nu när alla muskler är puts väck. Hur hittar ni ork och motivation till att hålla er aktiva under graviditeten? Sist jag var gravid hade jag häst, och då var det liksom en naturlig del av vardagen det där med fysisk aktivitet..

Kan tillägga att jag är i v 13+5 idag och illamåendet och tröttheten precis mer eller mindre gått över.

• Emeralda

Har ni några bra råd gällande att få igång magen? Jag har så himla stora problem med (ursäkta min rättframhet) förstoppning. Jag gör allt jag vet att jag ska: jag rör mig, dricker mycket och äter "rätt" saker. Jag har psylliumfrön i müslin plus att jag tar Loraga 30 ml både morgon och kväll (mer än dubbel normaldos alltså). Vilken annan människa som helst hade bott på toa efter allt detta, men min mage vägrar jobba!! Då jag haft problem emellanåt sedan tidigare vet jag att Laxoberaldroppar funkar, men när man läser om det ska det inte användas av gravida utan "medicinsk inrådan". Någon annan som har nåt sånt där dundertips? Jag vill liksom att magen ska vara glädje och bebis, inte smärta och uppblåsthet :(

• Emeralda
    Sopp skrev 2015-04-01 20:51:14 följande:

Emeralda - prova lactulos! Det fick jag ta när jag blev helt förstoppad förra gången. En dag tog det bara stopp, sen åt jag iprincip ingenting på en vecka. Finns receptfritt på apoteket

Loraga och laktulos är samma sak bara olika namn.

Jag ska testa katrinplommon fast jag vet att jag brukar få mer ont i magen av dom. Men om det hjälper så är det nog värt det!
  • Emeralda
    1StoltMamma skrev 2015-04-02 10:53:18 följande:

Idag kom kallelsen till rul. Den 5 Maj, känns ju som en evighet. Kommer vara i v 20 då. Trodde jag skulle få i slutet på april

Fick också kallelsen till RUL idag. 4 maj. Kommer att vara i v 20+0 då. Har för mig att jag gjort RUL i tidigare vecka med dom andra barnen, men det gör mig inget då jag inbillar mig att saker syns bättre ju senare du gör ul, och vi är ju så himla nyfikna på kön denna gång (kollade inte kön på de två första barnen).
  • Emeralda

V 16 idag och jag känner mig fortfarande inte gravid :/ Visst har jag haft illamående (dygnet runt men det har gått över), ömma bröst och magen har vuxit lite men inte mer än att jag skulle kunna vara vanligt plufsig bara. Jag känner inget som tar emot som flera av er beskriver. Jag kan iof inte ligga på mage men det beror på de ömma brösten, magen känns inte alls om jag ligger på den. Tycker det är märkligt då jag hade problem med att magen "tog emot" jättetidigt vid de första två graviditeterna, jag kunde inte ha byxor som låg emot nedre delen av magen från typ v10 då, men har inga som helst problem med det nu. Trots två ul som sett helt normala ut så får jag för mig jag mig regelbundet att jag bara inbillat mig allt. Hehe :p Nu vill ha "hard facts"!! Jag vill ha rörelser och sparkar! Längtar tills det kommer kännas på riktigt, har ev känt nåt lite men det är ju så svårt att avgöra vad som är vad trots att jag varit med förut.

Och jag har hela 4v kvar till RUL och jag ser så fram emot det! Är så nyfiken på könet :)

• Emeralda
    Inorr02 skrev 2015-04-06 18:27:53 följande:

nån som börja ha sammandragningar? 

känns som livmodern blir en boll 

Jag har börjat få jättemycket sammandragningar. Det känns som en sugande känsla långt ner i magen. Det gör inte ont eller känns obehagligt, bara lite märkligt. Jag känner igen känslan från tidigare graviditeter, fast jag vet inte om det kom så tidigt då (v16 nu). TROR även att jag faktiskt känt bebisen "knacka på" lite från insidan med :) Men det är ju så lite det känns än.
  • Emeralda
    MyRoundabout skrev 2015-04-08 14:18:39 följande:
    Jag har lite samma fundering. Vi har en katt som jag vet inte alls kommer gilla att det kommer en bebis till familjen. Hon ogillar barn och springer oftast och gömmer sig tills de försvunnit. När jag skaffade henne (långt innan jag träffade min fästman) köpte jag även ännu en katt som sällskap. Det funkade bra tills hennes kattkompis gick och dog. I tron på att kisse ändå skulle må bättre med sällskap köpte vi en ny katt efter ett tag, men de kom inte alls överens. Inte så att de slogs, men då det nu var en rätt stor åldersskillnad på dem hade de som ingen behållning av varandra. Även den katten dog (jag vet, vi har haft hemsk otur!) och sedan dess har kisse varit ensam. Vi har också funderat på en till katt, men dragit oss för det eftersom det är så jobbigt när de dör... I nuläget tror jag att jag skulle vänta och se hur katten hanterar bebisen innan vi eventuellt skaffar en till. Dock tror jag inte alls att katt + bebis är en dålig kombination. =) 

Hur är er katt med barn? Om ni känner att den är pålitlig så ser jag inget problem med att skaffa en till. Ta gärna en jämnårig i så fall! =)
    När vi fick första barnet (och andra) var jag också övertygad om att katterna skulle ogilla det skarpt då särskilt den ena var skygg och inte gillade när det var stimmigt. Men det gick hur bra som helst! Katterna och barnen kom jättebra överens genom hela bebis- och småbarnsåren. Nu fyller katten (bara den ena lever än) 18 år. (!) och tycker fortf om barnen :)
  • Emeralda
    Oroliga själen skrev 2015-04-08 16:07:37 följande:

Vad säger ni här? Har fått feber och halsont. Tempar drygt 37,5 (är lågtempare). Febernedsättande eller ej och i så fall när? Någon som varit febersjuk och pratat med bm eller liknande om detta? Hittar en del info om att feber inte är bra för bebis men hur ska man veta när febern är "för" hög?

Som sagt här tidigare: Hög feber är runt 40 grader (från 39 skulle jag själv bedöma) och febernedsättande (Paracetamol) är inte farligt om man håller sig inom normaldos. Jag var själv däckad i influensa för några veckor sen och tog då Alvedon och känner mig inte orolig. När jag var gravid med ettan hade jag bihåleinflammation och käkade maxdos alvedon bra länge och det barnet är fullt frisk.
  • Emeralda
    sagofröken skrev 2015-04-12 17:24:48 följande:

Räknade precis ut att jag har 40 arbetsdagar kvar. 10 veckor.

Ska försöka våga prata med min chef snart om föräldraledighet. Jag och min man är inne på att jag ska vara hemma i 1,5-2 år. Gulp... Någon annan som ska vara hemma länge?

Någon annan som pratat ledighetslängd med chefen än?

Jag blir nog också hemma länge denna gång då sambon numer är egen företagare och har svårt att vara borta från företaget. Jag räknar med att jag blir hemma på heltid i 1,5 år minst, kanske längre, och sen på deltid och då tar även sambon ut nån dag i veckan. Så detta barn kommer börja på dagis tidigt, om än inte på full tid. Har meddelat cheferna detta och det är lugnt för dom (de har inget val :p ).
  • Emeralda
    26number1 skrev 2015-04-13 11:55:22 följande:
    Jag började på dagis när jag var 10 månader, förstår inte att alla är så rädda för att låta sina barn gå på dagis?
    Jag tror inte heller att man kan generalisera huruvida dagis är bra eller inte. Mina barn trivdes superbra på dagis men jag har vänner som har haft det kämpigare med sina barn. Däremot kan jag hålla med helt i att dagis/förskola ska vara för att föräldrarna ska kunna jobba/studera och förstår inte hur man kan mygla in sitt barn på dagis en dag för att "få ledigt" eller liknande. Men det är ju en helt annan debatt :p
  • Emeralda
    Marian03 skrev 2015-04-13 21:13:35 följande:

Hur gör ni med alvedon?

För visst är det den tabletten man kan ta?

Om man har jätteont i huvudet och ingenting hjälper kan man ta en alvedon utan att få dåligt samvete?

Det går bra! Ingen fara om du håller dig inom maxdos.
  • Emeralda

Ang förskola så känner jag att vi inte har så mycket val då sambon inte kan vara borta från företaget i en lång period. Vi får se hur vi ekonomiskt kan dra ut på dagarna utan att ha det för knapert. Självklart vill jag vara hemma med mitt barn så länge som möjligt men än har vi inte räknat på det i detalj. Jag räknar dock med att när jag börjar jobba igen så blir det inte på heltid.

Svar på tråden BF september 2015!