• Marian03

BF september 2015!

hellohello84 skrev 2015-03-01 11:46:51 följande:
    Hej! Jag hoppar in här om jag får. BF 5/9 så går in i vecka 14 idag :)

Jag har haft cellförändringar och gjorde en konisering i höstas (opererade bort en bit av livmoderhalstappen). Gjorde ett cellprov i vecka 9 för att kolla att allt var ok inför graviditeten och allt såg bra ut. Blödde inte ens efter provet vilket de sa att man kunde göra. De kan till och med göra biopsier (ta bitar) fram till vecka 30. Så jag skulle inte oroa mig för det om jag var du. Dessutom gjorde de ett VUL som bonus när jag tog cellprovet :)
    Ok :) kanske ska överväga det ändå. Man kan bli knäpp över vissa grejer man läser på nätet.

Det verkar skilja sig så mycket mellan länen hur man gör.
  • Marian03

Nu har jag varit och gjort cellprovet, talade om att jag var nervös att något skulle hända med bebisen men hon förklarade att upp till vecka 15 är det ok att göra för att få rätt resultat och jag är nu in11+3. Och visade att hon inte kommer vara i närheten alls osv det finns ingen fara. Så jag valde att lita på det då, faktiskt så kändes det inte så mycket heller, var värre när jag gjorde det sist och inte var gravid. Man har nog blivit van vid att det gör lite småont i tid och otid där nere så man klarar mer utan att känns något :) hon sa att det kunde blöda i någon timme efter men än har det inte kommit något. Hoppas man slipper det.

• Marian03
    hellohello84 skrev 2015-03-04 22:37:58 följande:
    Heja dig!! Vad skönt att ha det gjort :)
    Hehe ja skönt att ha det gjort faktiskt :)
  • Marian03

Jag tog mitt sista bloss på nyår, visste inte att jag var gravid än då men det kändes som en bra tid att sluta på. Jag har inte haft några abstinensbesvär eller mått dåligt alls, däremot så drömmer jag väldigt ofta att jag röker, är det nån mer här som varit med om det? Har nästan ångest när jag vaknat fast jag egentligen vet att det bara är en dröm. Så konstigt :)

• Marian03
    beetroots skrev 2015-03-05 12:42:10 följande:
    Jag slutade för två månader sedan när jag plussade. Har gått riktigt bra med att sluta och har inte heller varit sugen... Men nu när jag ser någon som röker så kan jag komma på mig själv att tänka på sommaren och sitta och röka i gräset... De är jobbigt och nu känns de så jäkla tufft med en sommar utan ciggaretter! Men nu ska jag klara detta och när de börjar bli såhär jobbigt så sätter jag in 50 kr varje dag på mitt sparkonto så jag kan se hur mycket jag sparar
    Ja jag tycker med det känns tufft med en sommar utan cigg. Känns som att man måste hitta nån strategi för att inte bli alltför avis på alla andra som sitter på uteserveringar eller picknick i gräset och tar en cigg ;) man vet ju med att om man hade smakat på en cigg nu när det gått så lång tid så hade man tyckt att det smakade askfat.

Jag hoppas och tror att man inte kommer lida för mycket av det i sommar, man får ju bättre smaksinne så man får njuta av picknick maten bättre eller nåt ;)

Hoppas man slipper drömma om cigaretter mer bara för det hjälper inte till utan håller ju bara liv i tanken :P
  • Marian03
    Pluppla skrev 2015-03-05 15:20:24 följande:
    Jag plussade den 2/1 och slutade med ciggen direkt. Har alltid sagt det att skulle jag bli gravid fimpar jag direkt så de fick jag ju stå för och göra ;) Har inte tagit ett bloss sen den dagen men som du.. Drömmer om det och får panik nästan när jag vaknar att Fan har jag rökt nu??!! Innan man kommer på att man har slutat :) Känns bättre nu men i början var jag bitter.. Mina älskade cigg.. Var som jag hade förlorat en bästa vän.. Som jag haft i 20 år.. Sen har jag många i min omgivning som röker tyvärr så man blir ju påmind ofta.. Har laddat ner en app som heter rökfri, ta hem den om du/ni inte har gjort det så blir man lite motiverad iallafall :) ser man hur mycket pengar man har sparat och hur många cigg man inte har rökt på denna tiden osv :)
    Hehe ja så känns det :)

Man känner sig skyldig från drömmen, fast man vet att det är onödigt när det ändå bara var en dröm.

Åh bra tips på app ska absolut ta hem den :)
  • Marian03
    Emeralda skrev 2015-03-05 16:04:28 följande:

Andra dagen jag är däckad med feber :( Det och att jag låg för högt i TSH vid inskrivningen (har hypotyreos och äter Levaxin) gör att jag är konstant orolig nu. Finns det fler här med hypotyreos, och isåfall vad har ni legat på för TSH? Nu hade jag 3,8 och värdet jag tog precis när jag plussat var 0,5. Jag ligger ju forf inom referens för icke gravida, men som gravid skulle man inte gå över 2. Jag vet ju att jag säkert inte alls behöver oroa mig med min hjärna fattar inte det :p

I vecka 7 låg jag på 3,7 efter att ha legat på 7 i vecka 4, då åt jag 25 mg. Från vecka 7 skulle jag äta 50 mg. Tog nya tester igår och hoppas på besked snart om jag behöver höja igen eller iaf få veta mitt värde. Vad säger läkarna då om ditt värde, vill de inte höja?
  • Marian03
    Emeralda skrev 2015-03-05 17:30:45 följande:
    Jo. Jag skulle höja från mina 125 till 175. Alltså höja med 50. Nytt prov om 6 veckor.
    Hoppas du hamnar på en bra nivå nu då. Visst blir man orolig :/ även om läkarna inte oroar sig så är det lätt att man gör det själv ändå, man vågar inte helt lita på att de har bäst koll...
  • Marian03

Jag har inte känt några rörelser alls, verkar som om många gjort det här

:) ni som känner av det, är det ett första barn eller har ni varit gravida innan?

• Marian03
    sagofröken skrev 2015-03-05 19:54:40 följande:
    Det är ju väldigt (vääääldigt) ovanligt att känna så himla tidigt som vi alla är nu. 
    Jag är i vecka 15 och INBILLAR mig att jag känner små fladder/pet där livmodern är, men jag är absolut inte säker. Så här tidigt kan det lika gärna vara tarmar (till och med ÄR antagligen det, även om det kan kännas trovärdigt). Jag längtar och hoppas och tänker för mig själv att det är bebisen, för att lugna mig själv, men egentligen fattar jag ju att jag inte kan veta :)

Andra barnet för mig, första kände jag definitivt i vecka 20-21. Mer normalt men kändes sent då :) Jag kunde faktiskt se det utifrån innan jag kände, hade moderkakan som en tjock kudde i framvägg...
    Ok :) jag har fått för mig att man känner mycket tidigare om man redan har varit gravid innan så det kan ju säkert vara det som du känner. Vad häftigt! :) Jag längtar tills jag får känna. Kan man se på ett ultraljud i vecka 13 tror du hur moderkakan ligger? Kan tänka mig då att det tar längre tid beroende på hur den sitter.
Svar på tråden BF september 2015!