• Mumselumsan

Ni med crohns, vill ni snälla svara?

Hej på er!

Har haft crohns diagnostiserar sen flera år o provat olika mediciner som jag inte tålt. Ska opereras i början av 2015. Min inflammation sitter i slutet av tunntarmen.

Jag blir fortfarande inte klok på skoven o jag börjar undra om jag har IBS också.

Så ni med crohns skulle ni kunna beskriva ett "helt vanligt skov" så detaljerat som möjligt så jag kan få jämföra lite. Tex vad för typ av magont ni har, uppblåst, smärta osv samt var i magen det olika onda sitter. Trötthet. Illamående.

Hoppas ni är med på hur jag menar. Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Ni med crohns, vill ni snälla svara?
  • lyckligmamma87

Min sambo har detta o han är opererad han äter 3-4 olika mediciner flera gg om dagen o ända han blir är lös i magen om han missar mat el tabletter lite uppblåst ibland ont är sällan.....men denna v började han med samarin o han har aldrig varit så bra i magen som nu.....

• Jodyanna

Jag går fortfarande på utredning då man är osäker om de är chrons ellrr ulcerös kolit. Men har svår ibs också. Mina skov börjat med att jag blir väldigt svullen, extremt ont i magen på olika ställen. Kan knappt ha trosor som sitter åt de minsta utan att de värker som bara den. Måste springa på toa flera gånger om dagen. Blöder mycket och gör jätteont i magen vid toabesök och efter. När jag har ont sitter de ofta på vänster sida vid olika punkter. Ibland får jag för mog att de är nått med livmodern för de är som ilande smärta men de är tarmarna säger läkarna. Minsta uppblåst man är så får jag som tarmvred. Kan absolut inte äta laktos eller för fet mat. Måste ta mina magmediciner utan att slarva de minsta då märker man de på en gång.

Hoppas du fick lite svar du ville ha.

• The Fugly

För mig börjar det med kramper och smärta som blir alltmer intensiv. Sen kommer diarré och sen blod. Mår illa av kramperna men inte annars. Påverkas inte alls av vad jag äter och har alltid inflammation i tjock- och ändtarm. Aldrig tunntarmen.

• K grrl

Jag har haft inflammationerna i slutet av tjocktarmen och slutet av tunntarmen. Mina skov: magsmärtor mot "tjejmagen" på höger sida (molande värk, mycket likt mensvärk). Smärtsamma magkramper och tarmtömningar. Akuta toabesök, flera per dag. Ledvärk. Extrem trötthet. Sår i munnen och svalget (extrem afte, blåsor stora som gamla femtioöringar). Besvär i underlivet. Känslig mot gluten i stora mängder, måste äta laktosfritt och fettreducerat, tål inte alkohol.

• Mumselumsan

Tack så mycket för att ni tagit er tid att svara.

Anledningen till att jag undrar lite kring min crohns och IBS är att jag tycker att magproblemen ändrat lite karaktär. Det skulle kunna bero på att det nu är trångt i den inflammerade delen av tarmen men jag funderar också på IBS.

Om jag beskriver lite hur det är så kanske någon känner igen det eller kan säga lite vad ni tror.

Som nu t.e.x så började problemen ett par dagar innan julafton och det började såhär: uppblåst i HELA magen, gasig, ont på båda sidorna av magen samt i övre delen av magen, illamående, lös avföring.

Sen följde två dagar av fortsatt ömhet i HELA magen (som att hela tarmsystemet är ömt), grymt illamående och diarré. Känner även av värk lite till och från från det inflammerade men det är inte det centrala. Fruktansvärd stelhet och värk långt. långt ner i ryggen,

I skrivande stund är jag så sinnesjukt trött och har så varit i ett par dagar, ÖM i HELA magen, konstant illamående vilket tilltar i intensitet så fort jag äter något. Inte särskilt lös avföring längre. Ryggen är lite bättre.

Känns det här igen som skov för er andra eller skulle ni säga att det kan vara fråga om IBS utöver crohns?

Mycket tacksam för svar. God fortsättning!

• K grrl

För min egen del har skoven varit väldigt olika varandra. Ibland har jag försämringsperioder bara, någon vecka med diarréer, illamående och magsmärtor. Detta självläker snabbt. Jag har också mer eller mindre haft ett konstant skov från det att jag först insjuknade och i ca tio års tid. Alltid diarré, alltid känslig mage, alltid gasig, alltid ont i lederna. Detta hävdes först när jag fick immunsuppressiv medicinering. 

De här inflammatoriska tarmsjukdomarna innebär olika saker för alla, och det är inte helt ovanligt med funktionella tarmbesvär om man har levt länge med inflammatorisk tarmsjukdom. Dock är det ju så att du ska opereras, och det av en anledning, så jag skulle inte oroa mig för mycket om ifall. Säkerligen beror dina tarmbesvär på din crohn och inget annat.

• Löparnörden

Min man har chrons, inflammationen sitter i nedersta delen av tunntarmen. Han är ofta lös i magen. Han äter imurel och sedan han började med det har han blivit mycket bättre i magen och skoven kommer betydligt mer sällan. När han får ett skov blir han uppblåst i magen och får magknip. Han blir förstoppad, får ont i magen, får feber och blir illamående. Ibland kräks han också då. Skoven kommer oftast om han sovit dåligt en period eller stressat.

• Mumselumsan

Tack till er som svarar!

Det är så intressant att läsa om era egna (och nära anhöriga) erfarenheter och sjukdomssymtom. Jag lär mig en massa om mig egen sjukdomsbild när jag läser om era.

• Mumselumsan

Kan ju tillägga att jag fått prova två immunsuppressiva mediciner (Azatioprin och Purinetol) men har fått allergiska reaktioner av både så de kan inte prova fler sådana utan det är operation som gäller nu och det blir i februari 2015 och om sjukdomen kommer tillbaka så blir det Humira för min del, den ger inga reaktioner som de ovannämnda medicinerna.

• K grrl
    Mumselumsan skrev 2014-12-26 13:03:01 följande:

Kan ju tillägga att jag fått prova två immunsuppressiva mediciner (Azatioprin och Purinetol) men har fått allergiska reaktioner av både så de kan inte prova fler sådana utan det är operation som gäller nu och det blir i februari 2015 och om sjukdomen kommer tillbaka så blir det Humira för min del, den ger inga reaktioner som de ovannämnda medicinerna.

När jag insjuknade fanns det en stor ovilja till att skriva ut immunsuppressiva, framför allt till unga kvinnor i barnafödande ålder. Det var först när jag hade akut brist på B12 och knappt orkade sitta upp som det sattes in. Nu vid 38 års ålder lever jag som vanligt. Jag är försiktig med alkohol och märker jag att jag blir sämre på något sätt försöker jag att stressa mindre och äta mat som inte är så retande för mig. Jag äter inte längre några mediciner, men har fått prednisolon vid ett par tillfällen sedan jag slutade med Azatioprinet.
Svar på tråden Ni med crohns, vill ni snälla svara?