• Stiiinae

Hjälp! Små finnar "knottrigt" flera månader nu.

Hej! Jag hoppas verkligen att detta når någon som kanske haft liknande problem. Jag har alltså små finnar (ibland normalstora) och små "knott". Detta är endast i pannan. Jag har försökt ändra kost, använda de tre stegen - rengöring, toner och återfuktare, motionera mera O.S.V. Inget tycks hjälpa, snarare bli värre. Några tips?

• Svar på tråden Hjälp! Små finnar "knottrigt" flera månader nu.
  • Josephine96

Har också det problemet just på pannan. En gång bredde jag på lite tandkräm på pannan och sov med det och fick för mig det funkade lite. Har inte orkat testa det igen dock så kan inte säga om det faktiskt funkade.

• GrönaJägaren

Basiron. Det enda som funkat för mig. Det försvann på typ en natt, grymt imponerande! Kostar en slant men verkligen värt det! Hade precis som du problem i flera månader.

• BigMami

Det finns ju olika BHA-syror som jobbar just mot finnar, pormaskar mm.

Sök på skincity.se eller ta kontakt med deras kundtjänst. De är duktiga!

• BigMami
    BigMami skrev 2015-01-20 15:49:53 följande:

Det finns ju olika BHA-syror som jobbar just mot finnar, pormaskar mm.

Sök på skincity.se eller ta kontakt med deras kundtjänst. De är duktiga!

Jag skulle nog gissa på att du har fel hudvård kanske för din hudtyp?
  • Tihi
    BigMami skrev 2015-01-20 15:50:35 följande:
    Jag skulle nog gissa på att du har fel hudvård kanske för din hudtyp?
    +1 på det. Jag får massor av små knottror också när jag har vissa krämer. Just nu har jag fått det av en kräm med C-vitamin och väntar på att det ska gå bort. Obestämd
  • BigMami
    Tihi skrev 2015-01-20 17:15:09 följande:

+1 på det. Jag får massor av små knottror också när jag har vissa krämer. Just nu har jag fått det av en kräm med C-vitamin och väntar på att det ska gå bort.

Jag får det av vichy och då är den köpt på apotek.

Nu provar jag en som heter Paulas Choice som ska vara för känslig och TORR hy.

Nu vet jag ju inte hur det är för TS.
  • Anonym (antismink)

Härjar man för mycket med produkter dagligen så är oddsen att man utvecklar överkänslighet eller allergi mot ingående ämnen, som t ex olika parabener, fenoxietanol eller doftämnen som limonen, linalool, citronellol eller de olika kaneloljesubstanserna (cinnamaldehyd, hexylcinnamal m fl)  som finns i en massa produkter och faktiskt är kraftigt irriterande eller uttorkande, vilket spär på kroppens produktion av talg.

Vidare är det inte alls alltid som kosmetiska krämer håller okej mikrobiologisk status under hela sin livslängd. Jag har en kollega (mikrobiolog) som jobbade med kontroll av kosmetika för ett antal år sen och testade runt lite och i princip var de dyrare märkena läskigast ur mikrobiologisk synpunkt. Och då var de direkt från butiken- tänk efter själv hur det då blir om man stoppar sina fingrar i den där burken några varv!!

Mitt förslag är att att låta huden vara ifred några veckor bara och se om det går över. Bada gärna bastu och ånga upp porerna och stäng dem sedan genom att ta kallt vatten över pannan. Om du nu måste använda en massa produkter så köp nya krämer och fasa in en produkt i taget i 3-4 dagar för att se om du tål den.

Om samma sak händer igen, sök hudlläkare och kolla. Kanske har du fått bakterier som bor nere i porerna och inte går att få bort med ytliga produkter, utan kräver behandling med långtidsantibiotika. Min man hade böldakne på ryggen när vi träffades, men det är en medicinsk åkomma och många kan botas med ett par månader på antibiotika. Sen kunde han äta choklad och ost igen utan att få gigantiska smärtsamma finnar.

• Tihi
    BigMami skrev 2015-01-20 20:03:15 följande:
    Jag får det av vichy och då är den köpt på apotek.
    Nu provar jag en som heter Paulas Choice som ska vara för känslig och TORR hy.
    Nu vet jag ju inte hur det är för TS.
    Jag kan få det av alla möjliga produkter, billiga som dyra, hälsokostmärken som apoteksmärken och även "vanliga" från typ Kicks. Jag vet att Myristyl Myristate är ett ämne som lätt kan ge knottror men det finns betydligt fler som ger det också. Någon apotekskräm jag köpte för länge sen var den som gav mest finnar nånsin. Go figure.

Just nu är jag på jakt efter en kräm utan parfym som jag inte får knottror av men har inte hittat någon.
    Anonym (antismink) skrev 2015-01-20 20:41:28 följande:
    Härjar man för mycket med produkter dagligen så är oddsen att man utvecklar överkänslighet eller allergi mot ingående ämnen, som t ex olika parabener, fenoxietanol eller doftämnen som limonen, linalool, citronellol eller de olika kaneloljesubstanserna (cinnamaldehyd, hexylcinnamal m fl)  som finns i en massa produkter och faktiskt är kraftigt irriterande eller uttorkande, vilket spär på kroppens produktion av talg.

Vidare är det inte alls alltid som kosmetiska krämer håller okej mikrobiologisk status under hela sin livslängd. Jag har en kollega (mikrobiolog) som jobbade med kontroll av kosmetika för ett antal år sen och testade runt lite och i princip var de dyrare märkena läskigast ur mikrobiologisk synpunkt. Och då var de direkt från butiken- tänk efter själv hur det då blir om man stoppar sina fingrar i den där burken några varv!!

Mitt förslag är att att låta huden vara ifred några veckor bara och se om det går över. Bada gärna bastu och ånga upp porerna och stäng dem sedan genom att ta kallt vatten över pannan. Om du nu måste använda en massa produkter så köp nya krämer och fasa in en produkt i taget i 3-4 dagar för att se om du tål den.

Om samma sak händer igen, sök hudlläkare och kolla. Kanske har du fått bakterier som bor nere i porerna och inte går att få bort med ytliga produkter, utan kräver behandling med långtidsantibiotika. Min man hade böldakne på ryggen när vi träffades, men det är en medicinsk åkomma och många kan botas med ett par månader på antibiotika. Sen kunde han äta choklad och ost igen utan att få gigantiska smärtsamma finnar.
    Intressant! Men varför skulle dyrare märken vara värre än andra? Det förstår jag inte. Självklart är burkar man sätter ner fingrarna i dåligt jämfört med en flaska man aldrig rör krämen i men det är förvånansvärt många som gör burkar man måste stoppa tassarna i. Undrar varför? Tillverkarna måste ju veta att det är dåligt att röra krämen gång på gång. 

• Anonym (Li)

Nu är jag ingen hejare på acne och dess problem men jag fick ett plötsligt utbrott av massa knottror & finnar runt munnen och kinderna förra våren. Gick till vårdcentralen, sa att jag ville ha "Duac" (antibiotikagel), fick det och blev av med problemen. Superkräm! Dyr men jag vart av med knottrorna efter någon månad och har inte fått tillbaka dom sen dess Glad.

Svar på tråden Hjälp! Små finnar "knottrigt" flera månader nu.