• Livsnjuterskan

Skuldfri och/eller köpstopp 2015?

Jag tänker att det är dags för Pepptråd 2015 att startas upp!
    Mitt mål är att bli skuldfri 2015.
    Och kanske inte ha köpstopp, men åtminstone vara återhållsam med konsumtionen.
    Vilka mål har ni?
    Vill ni vara med och dela med er av med och motgångar?
    Tips, peppning och bra idéer?

• Svar på tråden Skuldfri och/eller köpstopp 2015?
  • Livsnjuterskan
    SolblommaSthlm skrev 2015-03-27 18:31:00 följande:
    Grattis till månadens amortering!
    Håller med dig om att det mellan varven känns lite tråkigt att hela tiden snåla och inte unna sig så mycket. Jag tycker det går bra för det mesta men ibland kommer en period när man bara måste få unna sig någonting och då gör jag det. Dock endast om jag har råd att betala kontant. Jag ser framemot den dag när mina skuler är borta och min buffert fylld.
    Jag tycker det är jättebra att skriva här varje månad för då har man lite press på sig att inte "fuska" med amorteringar.
    Just nu försöker jag pressa mina matkostnader och i o m att jag har en del hemma i kyl och frys så behöver jag knappt handla någonting. Idag blev det kålpudding, allt fanns hemma och det räcker till middag imorgon också. Särbon ligger hemma hos sig med feber så den här helgen blir det inga utsvävningar. :-P
    Tack! :)
    Trevligt att höra att det är fler som känner lika.
    Ja, jag köper också bara sådant jag kan betala kontant, annat finns inte på kartan! :)
    Ja, det där målbilden som skuldfri och med buffertkonto är viktig att påminna sig om! Så mycket friar man kommer känna sig!
    Äta ur hemma är bra, så saker inte står och blir gammalt.
    Går det bra med det projektet?
  • Livsnjuterskan
    SolblommaSthlm skrev 2015-03-27 18:31:00 följande:
    Grattis till månadens amortering!
    Håller med dig om att det mellan varven känns lite tråkigt att hela tiden snåla och inte unna sig så mycket. Jag tycker det går bra för det mesta men ibland kommer en period när man bara måste få unna sig någonting och då gör jag det. Dock endast om jag har råd att betala kontant. Jag ser framemot den dag när mina skuler är borta och min buffert fylld.
    Jag tycker det är jättebra att skriva här varje månad för då har man lite press på sig att inte "fuska" med amorteringar.
    Just nu försöker jag pressa mina matkostnader och i o m att jag har en del hemma i kyl och frys så behöver jag knappt handla någonting. Idag blev det kålpudding, allt fanns hemma och det räcker till middag imorgon också. Särbon ligger hemma hos sig med feber så den här helgen blir det inga utsvävningar. :-P
    Ja, jag köper också bara sådant jag kan betala kontant, annat finns inte på kartan! :)
    Ja, det där målbilden som skuldfri och med buffertkonto är viktig att påminna sig om! Så mycket friar man kommer känna sig!
  • SolblommaSthlm
    Livsnjuterskan skrev 2015-04-04 09:34:32 följande:
    Precis som du skriver är det viktigt att hela tiden ha målbilden framför sig. Jag brukar därför logga in på min bank rätt så ofta för att se att jag faktiskt numera har en buffert, om än liten än så länge.
    Jo, det går bra med att äta ur hemma. Fast nu blev det påsk och då fylldes det på med lite nytt. Det mesta är dock uppätet nu, bara lite sill och ägg kvar. Jag har dock väldigt svårt för att inte handla mat om jag ser någonting som det är jättebra pris på. Det mesta hamnar i frysen så det finns ju kvar.
  • Anonym (Heaven)
    kickan321 skrev 2015-04-08 15:42:34 följande:

Hej!

Jag brukar spara in så mycket pengar som möjligt varje månad. Sedan brukar jag även medverka i betalande marknadsundersökningar online för att få in lite i kassan. Det går fort och det är kul, det finns många olika sajter.

Brukar föredra Hiving, de har ett bra utbud av undersökningar och man får medverka ofta:www.joinhiving.com/sv_SE

annars tycker jag triaba är helt ok även om det är färre undersökningar är det ok iallafall www.triaba.com/hem.188291.se.html

Värt att kolla upp då man ändå drygar ut kassan lite:)

Hur mycket tjänar du på det här? Låter ju lockande men har hört så mycket negativt om just undersökningar på nätet. Att man kanske inte ens får betalt och får man så är det väldigt lite?
  • SolblommaSthlm
    kickan321 skrev 2015-04-08 15:42:34 följande:

Hej!

Jag brukar spara in så mycket pengar som möjligt varje månad. Sedan brukar jag även medverka i betalande marknadsundersökningar online för att få in lite i kassan. Det går fort och det är kul, det finns många olika sajter.

Brukar föredra Hiving, de har ett bra utbud av undersökningar och man får medverka ofta:
    www.joinhiving.com/sv_SE

annars tycker jag triaba är helt ok även om det är färre undersökningar är det ok iallafall
     www.triaba.com/hem.188291.se.html

V
    ärt att kolla upp då man ändå drygar ut kassan lite:)

Jag deltar också i en del betalda undersökningar, främst Triaba, M3 panel samt DN:s panel (fast där är inte undersökningar så ofta). Den du nämner, johnhiving.com har jag dock aldrig hört talas om så jag ska kolla vad det är. Alldeles nyss så beställde jag precis presentkort på 100 kr styck från Triaba resp. M3 panel så nu är det bara att börja samla poäng igen. Finns det någon liknande undersökningssajt där man får ersättning kontant?
  • Anonym (Heaven)
    SolblommaSthlm skrev 2015-04-08 18:54:16 följande:

Precis som du skriver är det viktigt att hela tiden ha målbilden framför sig. Jag brukar därför logga in på min bank rätt så ofta för att se att jag faktiskt numera har en buffert, om än liten än så länge.

Jo, det går bra med att äta ur hemma. Fast nu blev det påsk och då fylldes det på med lite nytt. Det mesta är dock uppätet nu, bara lite sill och ägg kvar. Jag har dock väldigt svårt för att inte handla mat om jag ser någonting som det är jättebra pris på. Det mesta hamnar i frysen så det finns ju kvar.

Fast om det är jättebra pris tycker jag snarare att du handlar smart! Det är ju ett sätt att spara pengar på också, att betala mindre även om man betalar. :)
  • Anonym (Heaven)

Vill be er om råd. Det handlar kanske inte om det tråden ska handla om egentligen men jag tänker att ni har ju så bra koll på det här att leva snålt och spara..

Min kära sambo fyller jämnt om en månad. Jag skulle egentligen velat ge honom fallskärmshopp men det är bara glömma. Pengarna finns inte helt enkelt. Han vill egentligen inte fira sig själv heller mer än att kanske grilla med några vänner. Men jag vill ju ändå göra något nu, tar ju 10 år innan han fyller jämnt igen. Så eftersom jag inte kan köpa en så fin present som jag skulle vilja så kom tanken att ha en överraskningsfest för honom. Bjuda hem närmaste vännerna och familjen. Frågan är hur man gör det så billigt som möjligt? Det handlar isf om ca 20 Pers. Potatissallad är ju billigt att göra. Och sallad o bröd. Vad kan man ha till? Och hur får man en lite 'festligare' känsla så billigt som möjligt?

• Lajki
    Anonym (Heaven) skrev 2015-04-10 09:29:49 följande:

Vill be er om råd. Det handlar kanske inte om det tråden ska handla om egentligen men jag tänker att ni har ju så bra koll på det här att leva snålt och spara..

Min kära sambo fyller jämnt om en månad. Jag skulle egentligen velat ge honom fallskärmshopp men det är bara glömma. Pengarna finns inte helt enkelt. Han vill egentligen inte fira sig själv heller mer än att kanske grilla med några vänner. Men jag vill ju ändå göra något nu, tar ju 10 år innan han fyller jämnt igen. Så eftersom jag inte kan köpa en så fin present som jag skulle vilja så kom tanken att ha en överraskningsfest för honom. Bjuda hem närmaste vännerna och familjen. Frågan är hur man gör det så billigt som möjligt? Det handlar isf om ca 20 Pers. Potatissallad är ju billigt att göra. Och sallad o bröd. Vad kan man ha till? Och hur får man en lite 'festligare' känsla så billigt som möjligt?

Hej,
    Ha en överraskningsfest- För att din sambo inte ska misstänka något så be gästerna ta med den maten/ drycken som ska förtäras under festen. Knytkalas helt enkelt.  
  • Livsnjuterskan
    Lajki skrev 2015-04-10 11:13:34 följande:
    Hej,
    Ha en överraskningsfest- För att din sambo inte ska misstänka något så be gästerna ta med den maten/ drycken som ska förtäras under festen. Knytkalas helt enkelt.  
    Detta tycker jag är en utmärkt idé!
    Och det finns ju olika sätt att göra det på.
    Antingen ber du alla ta med något.
    Eller så går du ihop med några och planerar tillsammans.
    Och argumentet att du vill ha hjälp för att sambon inte ska misstänka något är perfekt! Kan ju liksom lätt bli misstänkt om du plötsligt bunkrar upp med massor av mat i samma veva som han fyller år. :)
    Och att göra det extra festligt till liten peng är enkelt med att fixa/pyssla av material som redan finns hemma - sök inspiration genom att googla eller kika på pinterest.
    Ni kan ju ha träffar där ni kan fixa festpynt och planera samtidigt :)
    Lycka till!
  • Anonym (GB??)
    SolblommaSthlm skrev 2015-03-30 11:48:14 följande:

En fråga till er i tråden: Jag håller på och går igenom mina fasta kostnader och har bl a nyligen bytt prismodell för mobilen. Kikar nu lite på kostnaden för internet. Jag har bredbandsbolaget som leverantör och har idag 100 mbit som kostar 275 kr/månad. Kollade nu på bredbandsbolagets hemsida och det enda alternativ jag kan välja på min adress är 10 mbit som kostar 249 kr/månad 1-6 och därefter 299 kr/månad. Alltså dyrare! Troligtvis för att 100 mbit är någonting som min brf förhandlat fram.
    Så jag tror inte jag kan komma billigare undan där. Vi har även Comhem att välja på men där kostar 50 mbit 299 kr/månad.

Mena du verkligen mbit och inte GB??

Svar på tråden Skuldfri och/eller köpstopp 2015?