• scrapparlotta

Hel kalkon i ugn?

Vi har bjudit hit mamma och svärmor på kvällen imorgon. Och nu har jag fått för mig att tillaga en kalkon i ugn. Har aldrig gjort detta innan....så nu vill jag ha recept, tips om hur jag tillagar denna. Jag är rädd att få den torr och smaklös.

Hur lång tid tar den ungefär?

Såsen, hur får jag den godast? och vad serveras till? Hasselbackspotatis?

• Svar på tråden Hel kalkon i ugn?
  • Maria 434

Föreslår att du googlar recept. Det finns hur många som helst och beroende på din smak så kan du säkert hitta nåt som passar.

Ett tips är att blanda ett örtsmör eller liknande och föra in under skinnet (obs! Utan att ha sönder skinnet) samt att inte fylla kalkonen för mycket eftersom värmen då inte kan cirkulera ordentligt.

• Fjärilslarv

Jag har gjort det en gång och tillagade den under folie i en timme per kilo i ugn på ca 100 grader.

• mliten

Smör plus kryddor under skinnet, bacon ovanpå och låt vila efter ugnen i minst en timme. Så får du en perfekt kalkon.

• Brumma

En timme ca per kilo kalkon. Obs - tinad först..

Jag sätter en långpromenad med vatten längst ner i ugnen och kalkonen på galler ovanpå. Då hålls det "fuktigt" bättre - plus att allt dropp från kalkonen droppar ner i vattnet. Då är det enkelt att göra sås på vattnet efteråt (häll vattnet i en kastrull, koka upp, i med fågelbuljong och grädde. Koka upp o sedan redning).

Ös vatten över kalkonen ungefär en gång i timmen. När den fått tillräckligt med färg så lägg lite folie ovanpå kalkonen.

Jag fyller den enbart med äpplen (äter inte fyllningen). Gnider in kalkonen med citron och sedan salt. Jag har även lite citron i såsen eftersom det passar bra ihop.

Lycka till :)

• Brumma

OH. Glömde... Efter att du fyllt den så bind ihop benen.. jag sätter ibland några stygn i skinnet med vanlig grov sytråd. Så ramlar inte fyllningen ut.

Vi serverar kokt potatis och brysselkål till. Vinbärs- och rönnbärsgele är pricken över i till ;)

Har du vatten under, öser ngn gång ibland och lägger folie på när den fått fin färg så lovar jag att den inte blir torr :)

Jag glömmer alltid vilka grader det skall vara men det står på kalkonen ;)

• Brumma
    Brumma skrev 2014-12-25 23:41:24 följande:

En timme ca per kilo kalkon. Obs - tinad först..

Jag sätter en långpromenad med vatten längst ner i ugnen och kalkonen på galler ovanpå. Då hålls det "fuktigt" bättre - plus att allt dropp från kalkonen droppar ner i vattnet. Då är det enkelt att göra sås på vattnet efteråt (häll vattnet i en kastrull, koka upp, i med fågelbuljong och grädde. Koka upp o sedan redning).

Ös vatten över kalkonen ungefär en gång i timmen. När den fått tillräckligt med färg så lägg lite folie ovanpå kalkonen.

Jag fyller den enbart med äpplen (äter inte fyllningen). Gnider in kalkonen med citron och sedan salt. Jag har även lite citron i såsen eftersom det passar bra ihop.

Lycka till :)

Långpanna..... inte långpromenad .
  • Carnitas
    scrapparlotta skrev 2014-12-25 14:39:21 följande:
    Vi har bjudit hit mamma och svärmor på kvällen imorgon. Och nu har jag fått för mig att tillaga en kalkon i ugn. Har aldrig gjort detta innan....så nu vill jag ha recept, tips om hur jag tillagar denna. Jag är rädd att få den torr och smaklös.

Hur lång tid tar den ungefär?

Såsen, hur får jag den godast? och vad serveras till? Hasselbackspotatis?

Hur gick det?

Om du inte hade börjat tina den redan vid när du skapa tråden.
    Så är risken att du aldrig hinner klart.

• scrapparlotta
    Carnitas skrev 2014-12-27 22:34:55 följande:

Hur gick det?

Om du inte hade börjat tina den redan vid när du skapa tråden.
    Så är risken att du aldrig hinner klart.

Jo, jag tog upp den i tid och tinade den...så den var upptinad.

Och SHIT vad gott det blev :) Inte sista gången jag gör detta. Min svärmor har varit och är fortfarande ganska krasslig, käkat mediciner jättelänge nu. Har ingen aptit längre och gått ner massa i vikt. Jäklar vad hon åt!! Det var det godaste hon ätit i år sa hon och hon visste inte när hon åt så mycket sist Så glad..

Tusen tacka alla här för tips och råd :)
  • Brumma
    scrapparlotta skrev 2014-12-28 14:40:07 följande:

Jo, jag tog upp den i tid och tinade den...så den var upptinad.

Och SHIT vad gott det blev :) Inte sista gången jag gör detta. Min svärmor har varit och är fortfarande ganska krasslig, käkat mediciner jättelänge nu. Har ingen aptit längre och gått ner massa i vikt. Jäklar vad hon åt!! Det var det godaste hon ätit i år sa hon och hon visste inte när hon åt så mycket sist Så glad..

Tusen tacka alla här för tips och råd :)

Vad kil!

Det är ju så otroligt gott. O egentligen ganska enkelt :)
Svar på tråden Hel kalkon i ugn?