• Ewald01

Vad bör man ha i lön

Hej!

Skulle vilja veta vad man bör ha i lön med dessa förutsättningar:

- Civilingenjörsexamen
    - ca. 5 år relevant yrkeserfarenhet (heltidjobb)
    - olika certifieringar inom arbetsområdet (en har dock gått ut)
    - övrigt: körkort, talar flera språk ovs.

Motivera gärna svaret!

• Svar på tråden Vad bör man ha i lön
  • ITpappan

Vad är du civilingenjör inom?

Du bör ligga mellan 40 och 45 papp/mån.

• sportpappa

Vad ska du arbeta med och hur många års erfarenhet har du av det? 5 år är inte så lång tid. Räknar du dig som senior? Hur duktig är du på det du arbetar med?
    Var ska du jobba? Lönerna kan skilja på flera tusen kronor beroende på region och stad. Enligt din profil är du 37 år. Vad har du gjort innan du blev civilingenjör?

Körkort och engelska ser jag inte som meriterande. Däremot andra mer ovanliga språk kan vara meriterande beroende på arbetsgivare och vilken nivå du ligger på.

En snabbkoll på SACOs lönestatistik med filtret (jag antog lite för att få fram några relevanta värden): Civilingenjör, Göteborg, examensår 2008 eller 2009. Medianen ligger på 35k.

Om du är medlem i Sveriges Ingenjörer (och säkert samma sak med övriga SACO-förbund) så kan du själv logga in och kolla i statistiken.

• snedtak

Jag skulle säga som ovanstående att det beror mycket på vilken bransch du arbetar inom och vilken position du har. Mellan 30-35 000 skulle jag räkna som normalt.

I det lägre spannet ligger man troligen om man har mindre kvalificerade arbetsuppgifter (oavsett om man har en civing-examen) och inom mer pressade branscher eller företag med lägre lön, men som kanske i gengäld har andra förmåner (exempelvis statliga jobb med 28-30 semesterdagar osv.)

I det övre spannet skulle jag gissa om man arbetar med kvalificerade uppgifter inom IT, om man arbetar som business manager, gruppchef eller andra uppgifter med mer ansvar.

• gbgumman

Beror väl på hur duktig du är och hyr mycket ansvar du tar för ditt jobb utveckling och resultat.

• snedtak
    snedtak skrev 2014-12-25 19:37:53 följande:

Jag skulle säga som ovanstående att det beror mycket på vilken bransch du arbetar inom och vilken position du har. Mellan 30-35 000 skulle jag räkna som normalt.

I det lägre spannet ligger man troligen om man har mindre kvalificerade arbetsuppgifter (oavsett om man har en civing-examen) och inom mer pressade branscher eller företag med lägre lön, men som kanske i gengäld har andra förmåner (exempelvis statliga jobb med 28-30 semesterdagar osv.)

I det övre spannet skulle jag gissa om man arbetar med kvalificerade uppgifter inom IT, om man arbetar som business manager, gruppchef eller andra uppgifter med mer ansvar.

Skrev fel, mellan 30-45 000 tänker jag är normalt.
  • Ewald01
    sportpappa skrev 2014-12-25 16:53:28 följande:

Vad ska du arbeta med och hur många års erfarenhet har du av det? 5 år är inte så lång tid. Räknar du dig som senior? Hur duktig är du på det du arbetar med?
    Var ska du jobba? Lönerna kan skilja på flera tusen kronor beroende på region och stad. Enligt din profil är du 37 år. Vad har du gjort innan du blev civilingenjör?

Körkort och engelska ser jag inte som meriterande. Däremot andra mer ovanliga språk kan vara meriterande beroende på arbetsgivare och vilken nivå du ligger på.

En snabbkoll på SACOs lönestatistik med filtret (jag antog lite för att få fram några relevanta värden): Civilingenjör, Göteborg, examensår 2008 eller 2009. Medianen ligger på 35k.

Om du är medlem i Sveriges Ingenjörer (och säkert samma sak med övriga SACO-förbund) så kan du själv logga in och kolla i statistiken.

Med 5 år yrkeserfarenhet menar jag 5 års heltidsarbete. Jag har t.ex. efter att jag har fått min examen jobbat deltid inom området under några år.

Sen: om man t.ex. jobbar som läxhjälp räknas det väl inte som relevant yrkeserfarenhet osv.

Mina studier är inte inräknat. Jag tog min examen för 10 år sen.

Vi har t.ex. folk/ en civilingenjör som inte talar bra engelska. Att tala bra och affärsmässigt engelska och även kunna alla tekniska begrepp kan kanske vara meriterande. Jag Talar dock aldrig engelska på jobbet och kan inte alla yrkesrelevanta begrepp.

Man ska ju t.ex. inte bara tala (lite) engelska utan känna till begrepp som t.ex. brandspjäll, tvättställe, fettavskiljare, bensinavskiljare, osv.

Okej, ja 35 000 SEK verkar ett rimligt lön. 32 000 SEK verkar också okej.
  • Ewald01
    gbgumman skrev 2014-12-25 21:15:29 följande:

Beror väl på hur duktig du är och hyr mycket ansvar du tar för ditt jobb utveckling och resultat.

Japp, men det beror sen även på vilken Position man överhuvudtaget söker. En projektledare ansvarar t.ex. för resultat, tidsplanen osv.
  • gbgumman
    Ewald01 skrev 2014-12-26 13:24:34 följande:
    Japp, men det beror sen även på vilken Position man överhuvudtaget söker. En projektledare ansvarar t.ex. för resultat, tidsplanen osv.
    Sant men kan man visa att man är viktig samt gör mer än det förväntas av en kan man få mer. Min man jobbade som it-utveckling (utan att vara ingenjör) bara vanlig it-utbildning på högskola. Han tog mycket ansvar och var väldigt omtyckt medarbetare (hjälpsam och osjälvisk) fick lön på 50 000kr. Han lärde sig mycket genom att utmana sig själv och vidareutvecklar sig hela tiden. Nu efter 15 år på liknade jobb har han sökt ett jobb med mer chefsliknade uppgifter.
  • Ewald01
    gbgumman skrev 2014-12-26 14:13:08 följande:
    Sant men kan man visa att man är viktig samt gör mer än det förväntas av en kan man få mer. Min man jobbade som it-utveckling (utan att vara ingenjör) bara vanlig it-utbildning på högskola. Han tog mycket ansvar och var väldigt omtyckt medarbetare (hjälpsam och osjälvisk) fick lön på 50 000kr. Han lärde sig mycket genom att utmana sig själv och vidareutvecklar sig hela tiden. Nu efter 15 år på liknade jobb har han sökt ett jobb med mer chefsliknade uppgifter.
    Okej, låter bra det.

Nja, i min branch är det viktigt att känna till regler, normer, standarder osv. ... som vid större byggnader är grunden till avtal osv. ... har en civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad.

Tror att det värderas högt om man har jobbat i branchen i många år.

Det är viktigt att veta vad man bör ha i lön. Säger man ett för hög lön får man ibland inte jobbet, säger man ett för lågt lön tycker de kanske att man inte gör ett bra jobb eller att man inte har koll ...

Svar på tråden Vad bör man ha i lön