sportpappa skrev 2014-12-25 16:53:28 följande:
Vad ska du arbeta med och hur många års erfarenhet har du av det? 5 år är inte så lång tid. Räknar du dig som senior? Hur duktig är du på det du arbetar med?
Var ska du jobba? Lönerna kan skilja på flera tusen kronor beroende på region och stad. Enligt din profil är du 37 år. Vad har du gjort innan du blev civilingenjör?
Körkort och engelska ser jag inte som meriterande. Däremot andra mer ovanliga språk kan vara meriterande beroende på arbetsgivare och vilken nivå du ligger på.
En snabbkoll på SACOs lönestatistik med filtret (jag antog lite för att få fram några relevanta värden): Civilingenjör, Göteborg, examensår 2008 eller 2009. Medianen ligger på 35k.
Om du är medlem i Sveriges Ingenjörer (och säkert samma sak med övriga SACO-förbund) så kan du själv logga in och kolla i statistiken.
Med 5 år yrkeserfarenhet menar jag 5 års heltidsarbete. Jag har t.ex. efter att jag har fått min examen jobbat deltid inom området under några år.
Sen: om man t.ex. jobbar som läxhjälp räknas det väl inte som relevant yrkeserfarenhet osv.
Mina studier är inte inräknat. Jag tog min examen för 10 år sen.
Vi har t.ex. folk/ en civilingenjör som inte talar bra engelska. Att tala bra och affärsmässigt engelska och även kunna alla tekniska begrepp kan kanske vara meriterande. Jag Talar dock aldrig engelska på jobbet och kan inte alla yrkesrelevanta begrepp.
Man ska ju t.ex. inte bara tala (lite) engelska utan känna till begrepp som t.ex. brandspjäll, tvättställe, fettavskiljare, bensinavskiljare, osv.
Okej, ja 35 000 SEK verkar ett rimligt lön. 32 000 SEK verkar också okej.