Intressant fråga som jag själv funderat en hel del baserat på egna erfarenheter.
Har en bakgrund inom s.k. "actonsporter". Jag, liksom många som delar det intresset började, förutom att såklart själv vara aktiv efter bästa förmåga, att stå bland publiken, vara med på events, uppvisningar, etc. Ofta är ju denna typ av arrangemang kombinerade med att sponsorerna kör vidare på kvällen med fest, filmvisning, scenframträdanden etc. till vilka det säljs biljetter. Där hängde man självklart också, såg upp till stjärnorna. Tror ni att speciellt många tjejer limmade på en helt vanlig kille i publiken? Nej, skulle inte tro det.
Spola fram bandet ett par år. Jag gjorde själv en karriär, var plötsligt bland stjärnorna, dragplåster på events, syntes på filmer, var med på partykvällarna men nu på scenen med strålkastarljus på mig.
Såg jag annorlunda ut än något år tidigare? Var jag en annan person? Nej, skulle inte tro det heller. Tror ni att det var någon skillnad i tjejers/kvinnors attityd och intresse? Ja, definitiv. Faktiskt till den grad att man var tvungen att freda sig, ett riktigt aggressivt raggande. Händer i skrevet, löften om avsugningar viskade i örat, skriva autografer på diverse kroppsdelar. Plötsligt kunde jag, om jag ville inte bara få med mig en tjej hem, det var bara att välja och vraka och om jag ville stod de på kö. För att få knulla med en "stjärna". Trots att min stjärnglans jämfört med en rockstjärnas, en filmstjärnas, en idrottsman i en OS-sport etc. ändå på det stora hela var rätt begränsad.
Trots det, trots att jag på det stora hela bara var "stjärna" i en en liten obskyr sponsordriven actionsport var jag där och då det hetaste som fanns, där och då. Så nog bor det en groupie i kvinnor generellt. Där och då stod jag på toppen av den lilla pyramiden och kvinnorna tävlade i att bjuda ut sig, bli valda. Enbart för att få belöningen att bli påsatta, få suga av mig, få berätta om det sen för sina kompisar. Med lite distans till de åren är det rätt intressant att fundera över. Varför.