Inlägg från: VanDerToffel |Visa alla inlägg
  • VanDerToffel

Min fru vill, men inget händer

Celines Essence skrev 2014-12-30 13:50:23 följande:
    Varför är du gift?
    För att jag kommer ihåg hur bra vi har haft det tillsammans och jag går (överoptimistiskt?) omkring och tror att om jag bara hittar det där magiska tricket som öppnar knutarna så får jag tillbaks henne som hon var.

Kanske lite "koka groda"-metaforen. Hur långt ska man sen gå innan man bryter upp en familj med tre barn? Jag anser inte heller att "fram med muttan eller så flyttar jag" är riktigt en vuxen approach. Jag har föreslagit parterapi tidigare men hon var inte så taggad på det, kanske jag borde fara på terapin ensam(?). Låter lite löjligt det också.
  • VanDerToffel

Det är ju helt klart att den enda *konkreta* saken som jag helt själv kan göra för att förbättra mitt sexliv är att ta ut skilsmässa (dock finns det ju ingen garanti men saken är i alla fall i egna...händer). Vi lever i ett fritt samhälle och så länge man inte tänker på dom emotionella konstnaderna för barnen etc så kan man ju göra vad man vill.

Jag vet att jag måste ställa "hårt mot hårt" men så länge som min fru antar att jag inte är färdig att verkställa ett ultimatum så är det ju mest tomma tunnor som skallrar. Dom flesta problem i världen kan lösas med algoritmen

1) Identifiera ditt största problem
    2) Lös det
    3) Om du inte är lycklig, hoppa till 1)
    4) Lycka!

Verkställandet är sen en annan sak

• VanDerToffel
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-30 14:16:02 följande:
    Kvinnor som inte vill ha sex med sin man, fungerar generellt så, jo.
    Det kan ju hända att jag är naiv men jag skulle vara *mycket* överraskad om min fru skulle vara otrogen. Jag tror på det hon säger att sex inte är så viktigt för henne.
  • VanDerToffel
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-30 14:36:06 följande:
    Alla är ett väldigt underligt ord i sammanhanget.

Men män bryr sig om det.
    Jo, jag tror nog att av dom män som klagar på att dom får för lite sex i sitt förhållande skulle 99+% vara nöjda om sexet skulle komma från sen egna (villiga) partnern
  • VanDerToffel
    Rosemary skrev 2014-12-30 14:45:24 följande:
    Varför inte testa med att sätta ner foten innan du tar ut skilsmässa? Vad är det som hindrar dig från att säga till din fru: "Du säger att du blir utsliten av att ta för mycket ansvar hemma, så nu ändrar vi på det! Vi gör upp ett schema ..." och så kommer ni överens om en ansvarsfördelning där du tar över hälften av jobbet, på alla plan, i alla instanser, ifrån minsta utflyktssmörgås.

Gör det till ett ultimatum. Säg att du inte kommer att acceptera att det fortsätter som det har gjort hittills. Gör också klart för henne att du inte tar över ansvaret enbart för hennes skull, utan att det är för din egen. För att du inte accepterar att stå utanför familjelivet på det sätt som du har gjort. Eller gör du det? Är det så att du innerst inne hellre tar ut skilsmässa än tar det här steget? Och i så fall varför?
    Klart att jag kommer att göra det - det skulle vara orättvist mot den andra att inte få en chans att få veta vad ens handlingar har för konsekvenser samt få en chans att jobba fram ett sätt att undvika det. 

Min fru gör ett lysande jobb i att "driva vardagen på sitt sätt" och jag vet att jag i hennes ögon aldrig (per definition) kommer att få det lika smidigt. Klart att jag får det att får det att fungera på *mitt* sätt.

Kanske är jag på någon nivå rädd att om jag på något sätt lyckas få ner hennes stressnivå (OK, jobbet hennes kan jag ju inte påverka) så att hon inte längre kan ta till det så finns det bara kvar "för att jag inte bara vill".
  • VanDerToffel
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-30 14:58:39 följande:
    Skaffa ett konto på dating sida. Ta och titta runt där, och tänk igenom vad du vill. Ta sen och skriv en profil och lägg upp ett enkelt foto och börja skriva till kvinnor, så du ser hur det känns.

Sluta investera en massa i din hopplösa partner. Gå till ett gym istället, anmäl dig till vasaloppet, använd tiden till att investera i dig själv och gör dig själv mer attraktiv för andra kvinnor.

Börja där, i små steg, så för du se var det leder.
    Jag tycker att det är lite fel ställe att börja eftersom det ganska effektivt utesluter alternativet att fixa förhållandet. Jag håller mig nog i skick och hade inte svårt att få kvinnligt sällskap före jag träffade min nuvarande fru. Jag har aldrig riktigt förstått det där att man ska förbereda följande skede redan under ett pågående förhållande. Många skilda män skulle må gott av att bo en tid ensam.
  • VanDerToffel
    Anonym (Det händer) skrev 2014-12-30 15:04:57 följande:
    Hennes sexualitet finns fortfarande där det är bara det att hon inte är kåt på just dig. Med en annan man kommer hon att gny som aldrig förr, mycket eftersom hon har ett uppdämt behov hon eventuellt inte ens känner själv just nu. Det kn avra därför hon är extra fittig mot dig också, för du hindrar henne i realiteten att leva ut sin sexualitet.
    Kanske det där med livslång monogami bara är ett misslyckat experiment för mänskligheten som kommer att gå förbi? Dom samhällen som klarade sig tillräckligt långt för att utveckla religion och lagar som knöt en kvinna vid en man utan att mannen varje natt behövde vara rädd för att grannen stod där utanför grottan med en klubba för att ta henne klarade säkert sig bättre än dom andra. Eller kanske gruppen hade seriemonogami och dom böt partner efter 4-5 år sen när barnen började klara sig själv?
  • VanDerToffel
    Rosemary skrev 2014-12-30 16:02:02 följande:
    Till VanDerToffel: Jag vill förtydliga att jag inte tror att det måste handla om att din fru har tappat attraktionen för dig, punkt slut. Jag menade snarare att det kan finnas något i din egen rädsla som är värt att utforska. Och att rädslor många gånger spökar under ytan och ställer till det i förhållanden.  
    Klart att jag inte väntar mig en standardsvar, män är såpass lösningsorienterade i sin problemlösning att det här problemet inte skulle finnas längre om det fanns nåt entydigt svar. Och klart att det ska kommuniceras - om förhållandet tar slut för att man vill prata om problem så är det nog till det bästa.

Dock om min teori om kvinnans undermedvetna sexualitet stämmer så är kommunikation om saken per definition bara kommunikation om sakerna som täcker det undermedvetna. "Ska vi sätta oss ner och diskutera varför din favoritfärg inte längre är grön och hur du tycker att vi ska kunna jobba fram den igen"?

"sex är som en prutt, om den måste tvingas fram är den troligen bajs"
  • VanDerToffel

(finns det nån editeringsfunktion på forumet, irriterande att skriva nytt inlägg i onödan?)

Angående diskussionen om den gröna favoritfärgen så är det kanske så att kommunkationen är ett självändamål? Om sexet blir bättre efter ökad kommunikation så beror det endast på att kvinnan anser att kommunikation är per definition bra och så blir sexet bättre? Så det finns större chans att grönt blir favoritfärgen fast man pratar om grönt gräs och grön nallebjörnar huvudsaken *att* man kommunicerat *nåt*? 

Hur är det med kvinnorna i tråder som anser sig ha ett bra sexliv, är ni alla på "andra varvet" med en ny man, har barnen redan vuxit upp eller har ni lyckats hålla igång sexlivet även då barnen var mindre? Ibland får man en känsla av att man under småbarnstiden lever i samma skyttegrav som den andra men man är bara upptagen av att överleva. Sen när kriget är över så är det bara att hoppas att man fortfarande känner den andra såpass bra att man vill fara hem tillsammans och inte till skilda hem. "För barnens skull"-förhållande är ganska ofta "På grund av barnen"-förhållanden, tror jag.

• VanDerToffel
    Rosemary skrev 2014-12-30 23:49:17 följande:
    Att prata mycket om sex innan man ens går och lägger sig med varandra är ingenting folk brukar göra, i varje fall inte folk jag känner. Det verkar vara en rätt utbredd uppfattning bland både män och kvinnor att man på något vis skulle kunna förstöra sexlivet genom att prata om det. Mitt ex tyckte så, och jag känner många andra som är av samma uppfattning. Att pausa är inte heller självklart. Många män blir nervösa av det, de vill köra på och vet inte vad de ska göra om knullet plötsligt avbryts, eller också tappar de sugen och blir sura. Att lyssna noga och ställa frågor är verkligen inte heller något som alla gör. Det är bara att se sig omkring i vardagen, på jobbet, bland folk i allmänhet. Hur många är bra på att verkligen hålla tyst själva och lyssna på andra, ens utanför sängen?
    Jag skulle anta att pratet om sex blir vanligare när personerna i det nya förhållandet är lite äldre(?)

Personligen skulle jag blir nöjd om min fru skulle på något sätt visa vad hon vill i sängen, vad som är extra skönt etc. Nu kommer det bara irritatation när det något som är fel, obekvämt etc. Vilket ju är lite konstigt med tanke på att hon kör micromanagement på allt annat i hushållet. Hon tycker inte om att jag smeker brösten (ömma) eller att jag använder fingrar eller tunga där nere (kittlar). Hon har tammefan en Ferrari som hon använder för att köra till mjölkbutiken!

För övrigt tror jag att myten om att kvinnan skulle aktivera sig sexuellt vid 40+ är en myt som dom berättar män för att dom ska ha nåt att klänga fast vid, typ sådär som himmelriket för martyrdöden i Islam Biologiskt är det väl föreståeligt.
Svar på tråden Min fru vill, men inget händer