1-åring vägrar somna, hjälp!
oliviaz skrev 2014-12-26 12:39:01 följande:
Nej det har vi väl inte gjort direkt men vi har pratat med både läkare och sköterskan på bvc om problemen vi har med hans sömn och de verkar inte anse att det är något medicinskt problem.
Vi har provat mjölkfritt men det var ingen skillnad (körde mjölkfritt i 2 veckor)
När det gäller reflux så borde han väl ha kräkts mycket som bebis? Eller behöver det inte vara så? Har funderat på reflux iom att han sover bra i vagnen på dagtid och då sitter han mer upp när han sover. Men eftersom vi inte hade problem med kräkningar och sånt när han var liten så har jag lite uteslutit det.
Gällande sömnen känns det som att sovrummet, sängen och sovandet börjat förknippas med konflikter och tvång för honom så det viktigaste är nog att försöka bryta det mönstret. Dottern har också haft svårt att somna i perioder, runt 8-10 månader var inte 2h nattningar ovanliga, och det var jätte jobbigt. Det jag lärde mig var att aldrig hålla i henne eller tvinga henne att lägga sig då, för hon började också visa tecken på att förknippa sänggåendet med konflikter och tvång. Det kunde ta 30 minuter innan hon slutade hoppa i spjälsängen och var redo att lägga sig ner, men hon gjorde det tillslut helt självmant, och det var så hon "varvade ner" då. Strax efter den perioden somnade hon själv i din älskade säng på 15 min, men hade vi hållit i henne eller tvingat ner henne skulle hon ha hatat den sängen istället. Nu vid tre ligger hon och sjunger innan hon är redo att blunda och sova, så hennes egenvalda nedvarvning varierar med åldern, men ingen har varit den som vi som vuxna skulle valt eller har ansett optimal. ;)