Inlägg från: Anonym (MM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MM)

Tråden för endast barnfria! :-)

Anonym (-) skrev 2014-12-27 13:43:20 följande:
    Jag blir inte provocerad. Jag anser att det är bra att där finns folk som är så övertygade om att de inte vill ha barn, att de håller fast vid det och inte skaffar barn bara för att man förväntas göra det.
    Däremot har jag invändningar mot de fördomar som många barnfria har. Jag får ofta sovmorgon och kan också ta mig tid för en god bok och en härlig kopp de i skumbadet.
    Det är upp till var och en hur mycket man vill förändra sitt liv, när man får barn.
    Det där är nog bara struntprat. Jag har levt styvfamiljsliv så jag vet hur det är att leva i en barnfamilj. Man kan inte alls bara leva som man vill med ban i huset. Barnen sover inte på morgonen då man vill sova ut. Inte ens på natten eller på kvällen. Du tvingas anpassa livet efter barnens behov och du har inte samma frihet att leva ditt liv som om du inte hade barn. Att påstå något annat är naivt. Att bli förälder är en enorm omställning i livet som gör att du är bundet till et livslångt ansvar och bundenhet. Bundenheten blir mindre ju äldre och mer självgående barnen blir men likväl finns den där.
  • Anonym (MM)
    Anonym (-) skrev 2014-12-27 14:42:24 följande:
    Fast det du skriver, stämmer inte i mitt fall.
    Jag har talat om för mitt barn att på helgerna vill jag sova ut. Barnet vaknar och klär sig själv och leker i sitt rum tills dess att jag kliver ur sängen. Ibland gör barnet i ordning sin frukost själv, om det är så att jag sover till klockan är mer än 10 (vilket sällan händer då jag aldrig kunnat sova längre än till tio, förutom i tonåren).
    Barnet är för övrigt fyra år.
    Vad är det för anpassningar du menar att jag måste göra?
    Var och en gör på sitt sätt. För mig fanns det inte att lägga om hela livet bara för att jag fick barn, därför har jag sett till att inte göra det heller.

Att leva styvfamiljsliv med någon annans barn, kan aldrig jämföras med att leva med ett eget barn.
    Då tillhör nog du undantagsfallen. Men bundenheten och ansvaret finns där ändå, dygnet runt och varje dag året om. Jag älskar min egentid och behöver den. Skulle därför aldrig gilla att vara förälder. Även fast du påstår jag skulle kunna ha sovmornar. Jag vet att verkligheten ser ut på anat sätt och jag mår så bra med mitt val.
Svar på tråden Tråden för endast barnfria! :-)