• mcflurry

    Det här med att vara "bonusmamma"/killen jag träffar har en dotter sedan tidigare

    Ok.. känns lite tidigt att kalla sig för bonusmamma... jag o killen har träffats i ca 8 månader och han har en dotter sedan tidigare. Hon är snart 6 år..
    Första månaderna har allt gått väldigt bra.. kanske min och hennes "smekmånad" är över nu.. för nu sista tiden beter hon sig annorlunda än första tiden..
    I början verkade mest kul att hon hade en kvinnlig figur att "leka"/vara med hemma hos pappa... men nu verkar jag mest bara vara i vägen. Jag tycker hon verkar så arg hela tiden på mig, hon har värsta attityden, o säger hela tiden emot, o vad jag än säger så är det liksom fel, o allt ska pappa göra/hjälpa henne med... osvosv..
    Hon har dessutom blivit väldigt klängig på pappan och ska ha hans uppmärksamhet hela tiden. Han säger själv att hon aldrig vart så kärleksfull mot honom.
    Sen är dottern väldigt bestämmande hela tiden i allt, hon gråter för lilla minsta, skriker ofta, allt ska vara på hennes villkor o man ska göra som hon säger..
    Nu börjar jag iallafall bli lite less på att hon ska ha sån attityd mot mig.. jag vet liksom inte hur jag ska bete mig...
    Jag har hela tiden varit väldigt snäll mot henne, gett henne uppmärksamhet, behandlar henne som min egen dotter, köper grejer o kläder till henne, tar med henne på roliga aktivetet, hämtar o lämnar på dagis osv.. men nu sista gångerna hon vart hos oss så tycker jag hon beter sig orättvist mot mig.
    Jag vet inte rikitgt hur jag ska tackla detta - hur jag ska bete mig? Kanske jag är för snäll? Kanske jag borde "ge svar på tal", o vara lite "hårdare" mot henne? Alltså att inte bara svälja allt hon säger och gör mot mig? Hon verkar vara en tjej som är väldigt talförlig och jag kanske borde mer svara tillbaka o inte bara svälja?

    Någon som känner igen detta?

  • Svar på tråden Det här med att vara "bonusmamma"/killen jag träffar har en dotter sedan tidigare
  • mcflurry
    Tines skrev 2014-12-26 20:41:13 följande:

    Låter som en 6-års trots. Googla på det så hittar du en massa tips hur du ska hantera henne.


    ok.. så du menar att det "bara" är vanlig 6-års trots och inget mot mig?
  • Knackamackadam

    Håller med om att det låter som en vanlig "trevlig" sexåring

    Jag tror i alla fall att det är viktigt att pappan markerar att det inte är ok att hon beter sig hur som helst mot dig. Det är inte ok, sex år eller inte.

  • Monchichier

    om jag känner igen mig..
    Men till skillnad från svaren du fått är jag mer inne på att tjejen försöker se var dina gränser går och att hon liksom försöker testa dig.
    Nu har det gått så lång tid att hon förstått att du är här  för att stanna och inte bara är en "rolig figur att leka med". 

    Mitt tips till dig är att först prata med din partner och verkligen se till så att dina tankar kommer fram och blir förstådda. Nöj dig inte med att bli undanviftad med svaret att "det är ju så kul att hon är så kärleksfull".
    Sedan kommer ni fram till en lösning.

  • mcflurry
    Monchichier skrev 2014-12-27 10:58:13 följande:

    om jag känner igen mig..
    Men till skillnad från svaren du fått är jag mer inne på att tjejen försöker se var dina gränser går och att hon liksom försöker testa dig.
    Nu har det gått så lång tid att hon förstått att du är här  för att stanna och inte bara är en "rolig figur att leka med". 

    Mitt tips till dig är att först prata med din partner och verkligen se till så att dina tankar kommer fram och blir förstådda. Nöj dig inte med att bli undanviftad med svaret att "det är ju så kul att hon är så kärleksfull".
    Sedan kommer ni fram till en lösning.


    Skönt att höra att någon känner igen sig..
    Tar till mig dina och er andras tankar.. :)
  • Brumma

    Jag skulle inye avfärda det som sexårstrots.. Däremot det i kombination med att du börjar bli "vardag". Dels så testar hon antagligen sin pappas kärlek -kan han älska er båda? Han måste visa att hon fortfarande har plats i hans liv, men även att hon inte får tränga bort dig. Det är en balansgång...

    Sedan så testar hon antagligen dig. Hon känner sig bekväm med dig - tillräckligt bekväm för att våGa testa dig.. kommer du fortfarande vara kvar om hon är jobbig?

    Min bonus "bråkade" med mig efter ungevär lika lång tid. Jag tog det som att hon äntligen kände sig tillräckligt trygg med mig för att testa mig ;)

    Fortsätt visa att du finns där. Ni måste även visa att det INTE är ok att behandla dig illa. Pappan måste vara tydlig med det.

    Sedan skulle jag se till att pappa o barn får lite egentid men även att DU och barnet gör saker bara ni två. Bilda ett band som inte är avhängigt pappan utan ditt och barnets egna.

  • Brumma

    Och du ska definitivt inte "svälja" om hon behandlar dig illa eller är elak. ALLA barn borde få höra om och när de gör fel. Sedan så visar man att man tycker om dem ändå, men att de inye får lov att bete sig illa. Det gäller inte bara dig utan vänner, eventuella syskon osv. Det är jätte viktigt att stoppa om hon börjar bete sig illa...

    Min äldste blev väldigt svartsjuk o arg när han fick en lillebror. Han betedde sig elakt mot mig. Det gick över men jag fick vara konsekvent., sätta gränser och samtidigt ge honom extra kärlek o uppmärksamhet emellanåt. Och låta honom vara delaktig men inte styra...

  • mcflurry
    Brumma skrev 2014-12-27 12:37:51 följande:

    Jag skulle inye avfärda det som sexårstrots.. Däremot det i kombination med att du börjar bli "vardag". Dels så testar hon antagligen sin pappas kärlek -kan han älska er båda? Han måste visa att hon fortfarande har plats i hans liv, men även att hon inte får tränga bort dig. Det är en balansgång...

    Sedan så testar hon antagligen dig. Hon känner sig bekväm med dig - tillräckligt bekväm för att våGa testa dig.. kommer du fortfarande vara kvar om hon är jobbig?

    Min bonus "bråkade" med mig efter ungevär lika lång tid. Jag tog det som att hon äntligen kände sig tillräckligt trygg med mig för att testa mig ;)

    Fortsätt visa att du finns där. Ni måste även visa att det INTE är ok att behandla dig illa. Pappan måste vara tydlig med det.

    Sedan skulle jag se till att pappa o barn får lite egentid men även att DU och barnet gör saker bara ni två. Bilda ett band som inte är avhängigt pappan utan ditt och barnets egna.


    Tusen tack för din svar. Va skönt att höra ditt synsätt... känns på något sätt lite bättre nu :) {#emotions_dlg.flower}
  • Brumma
    mcflurry skrev 2014-12-27 17:09:57 följande:

    Tusen tack för din svar. Va skönt att höra ditt synsätt... känns på något sätt lite bättre nu :)


    Vad skönt :)

    Det är bara att höra av dig om du skulle vilja skriva av dig ngn gång - har varit bonusmamma i nästan 15 år nu - och gjort mkt "fel" enligt många här på FL, men det passade oss :D
  • mcflurry
    Brumma skrev 2014-12-27 19:40:36 följande:
    Vad skönt :)

    Det är bara att höra av dig om du skulle vilja skriva av dig ngn gång - har varit bonusmamma i nästan 15 år nu - och gjort mkt "fel" enligt många här på FL, men det passade oss :D

    Tack tack... :)

    Varje gång hon kommer från sin mamma vid bytet i veckan så är hon jätteanti mig.. men sen när det gått ett par dagar så är hon hur go som helst..

Svar på tråden Det här med att vara "bonusmamma"/killen jag träffar har en dotter sedan tidigare