• Anonym (boendeförälder)

Avdrag på underhåll

Jag har tre barn med min exman. De hälsar på honom varannan helg (torsdag kväll till måndag morgon). Jag betalar barnomsorg, försäkringar, alla fritidsaktiviteter, alla mediciner. Allt förutom vad de förbrukar hemma hos honom.

Jag får barnbidragen. Han betalar 1900 kr i underhåll för alla tre barnen tillsammans.  Minimum är ju annars 1273 per barn vilket alltså borde bli 3819 kr i månaden, inte 1900 kr. Jag har varit schysst och accepterat det alldeles för länge. Men nu känner jag att det inte funkar längre, barnen blir inte precis billigare heller när de blir äldre. Han tjatar om att han inte har råd och att han har rätt att göra avdrag.

Som jag har förstått det får man göra ett avdrag för varje helt dygn som barnen är hos umgängesföräldern om det är 6 dygn eller mer per månad. 1/40 av underhållsstödet. Han har barnen exakt 6 hela dygn per månad då de dagar han hämtar och lämnar inte räknas. Hur mycket får han då dra av? Knappast 2000 kr.

Vad betalar era umgängesföräldrar i underhåll? Hur mycket drar de av? Betalar de via fk eller direkt till er? Har ni behövt bråka om det?

Jag överväger att vända mig till fk, men jag vet att det kommer bli ett himla liv i så fall.

• Svar på tråden Avdrag på underhåll
  • Brumma
    Anonym (boendeförälder) skrev 2014-12-26 22:20:04 följande:

Vi har inte kommit överens om 1900 kr, HAN har kommit överens om det. Det första 1,5 året betalade han ingenting i underhåll så jag var tacksam för 1900 kr.

Han säger också att det är nätterna som räknas, men jag kan inte hitta något om det någonstans? När jag kollade på svenska domstolar stod det bara att det var hela dygn som räknas. Inte för att det spelar någon större roll om han drar av för 8 eller 6 dagar. Och att diskutera kring barnens utgifter är inte mycket lönt, han kommer inte betala en krona mer än vad han måste enligt lag. 

Kopierar in ett svar jag gav i en annan tråd för ett tag sedan.

Så här är det..

"Avdrag får göras för umgängeskostnader

7 kap. 4 § föräldrabalken

Om du betalar underhållsbidrag till ett barn, har du rätt att göra ett avdrag på underhållsbidraget varje gång du har haft barnet hos Dig minst fem hela dygn i sträck eller i minst sex hela dygn under en kalendermånad. Enligt huvudregeln är avdraget för varje helt dygn 1/40 av underhållsbidraget för den månad då barnet var hos dig. Med ett helt dygn menas tiden mellan kl. 0 och kl. 24. Normalt räknas alltså inte de dagar då du tog emot barnet. Det dygn då du lämnade ifrån dig barnet räknas emellertid som ett helt dygn om inte vistelsen började och upphörde samma dygn".

- See more at: www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/

Dvs att har han barnen torsdag till måndag så får han göra avdrag för hela fredag, hela lördag, hela söndag o hela måndag
  • Brumma
    Tutilure skrev 2014-12-26 22:34:53 följande:

Tillägg:

Pappan kom dragandes med papper för att göra avdrag vid ett tillfälle.

Jag nekade honom med hänvisning till att jag har alla kostnader för barnen och jag vägrade skriva på.

Efter det har han inte tagit upp det igen.

Jag har uppfattat det som att den som får underhållsstödet måste godkänna avdrag, någon som vet om det stämmer?

Fel. Man har rätt enligt lagen att göra avdrag - liket innebär att DU bröt mot den lagen genom ditt agerande. .
  • Brumma
    Anonym (boendeförälder) skrev 2014-12-26 22:55:03 följande:

Tack, Tutilure. Då är det inte så komplicerat att göra det i alla fall. Får kanske sluta vara schysst på den punkten.

Det är INTE upp till dig att godkänna avdrag. Avdragen är reglerade enligt lag.

Vad som händer om ni går genom försäkringskassan är att umgängesföräldern varje månad anger till försäkringskassan hur många dygn det skall göras avdrag för.
  • Brumma
    Mytime skrev 2014-12-26 23:03:03 följande:

Är du säker på att dagarna de hämtas resp. Lämnas inte räknas?

Min dotter är varannan helg hos sin pappa men åker dit fre kl 17 o hämtas sön kl 18, räknas detta alltså som endast två dagar i månaden? El räknas de som 6dagar i månaden?

Det räknas som fyra dagar. Fredagen får inye räknas med, däremot hela söndagen (och naturligtvis lördagen).
  • Anonym (s)
    Brumma skrev 2014-12-26 23:51:52 följande:

Jan får dra av för dygnet han lämnar. Han får räkna totsdag från kl 00 till fredag kl 00 (dygn ett). Fredag kl 00 till lördag kl 00 (dygn två), lördag kl 00 till söndag kl 00 (dygn tre) samt söndag kl 00 till måndag kl 00 (dygn fyra). Fyra dygn två gånger i månaden - alltså åtta dygn. Regeln för avdrag är att man har barnen fem dygn i sträck eller sex dygn på en månad.

Avdraget är 1/40 av underhållet per dygn. Skulle ni gå genom försäkringskassan (vilket jag absolut tycker du skall anmäla att du vill) så blir det, som ovanstående säger, 254 kr per barn (ören räknas inte).

Det avdraget gäller inte om man får via fk. Då gäller var barnet har varit kl 00.00.
  • Anonym (s)
    Anonym (s) skrev 2014-12-27 00:16:14 följande:
    Det avdraget gäller inte om man får via fk. Då gäller var barnet har varit kl 00.00.
    Läste galet och ber om ursäkt.
  • Anonym (fk)

Gällande avdraget.
    Har man en dom via tingsrätten eller ett avtal via familjerätten som är godkänt så kan pappan lämna in den lappen till fk, så gör de avdragen direkt. Vilket såklart är lättast.

Tutilure skrev 2014-12-26 22:34:53 följande:

Tillägg:

Pappan kom dragandes med papper för att göra avdrag vid ett tillfälle.

Jag nekade honom med hänvisning till att jag har alla kostnader för barnen och jag vägrade skriva på.

Efter det har han inte tagit upp det igen.

Jag har uppfattat det som att den som får underhållsstödet måste godkänna avdrag, någon som vet om det stämmer?

Avdraget gäller ju de dagar pappan har barnen då han har kostnader för barnet. pappan ska ju inte betala dubbelt för de dagarna.

Om ni inte har en dom eller godkänt avtal så måste boendeföräldern godkänna avdragen. Dock kan pappan övertala om det är så att han på annat vis kan bevisa att han haft barnen och då har ju boendeföräldern gjort fel som nekat.

• Anonym (plutt)

Det absolut bästa du kan göra är att ta allt genom försäkringskassan. Det är det bästa sättet för att säkerställa att allt går rätt till. Att barnen får det underhåll som de har rätt till.

• Tutilure
    Brumma skrev 2014-12-26 23:58:48 följande:
    Fel. Man har rätt enligt lagen att göra avdrag - liket innebär att DU bröt mot den lagen genom ditt agerande. .
    Jag skiter fullständigt i om det är ett lagbrott eller ej, lagen har fel.

Det är ju löjligt att göra avdrag när man betalar så lite från början, och den enda kostnaden som minskar när jag inte har barnen är maten och det är väl det minsta av allt som kostar.

Dessutom måste jag hela tiden kompensera barnen för allt de går miste om när de är där vilket gör att jag får extra kostnader.
  • Brumma
    Tutilure skrev 2014-12-27 04:33:21 följande:

Jag skiter fullständigt i om det är ett lagbrott eller ej, lagen har fel.

Det är ju löjligt att göra avdrag när man betalar så lite från början, och den enda kostnaden som minskar när jag inte har barnen är maten och det är väl det minsta av allt som kostar.

Dessutom måste jag hela tiden kompensera barnen för allt de går miste om när de är där vilket gör att jag får extra kostnader.

Betalar lite? 1273 från umgängesföräldern, barnbidrag samt din egen del bör täcka kostnaderna för ett barn gott o väl. Varför är dina barn dyrare än andra?

Du frågade vad dom gällde - om ngn visste vad som gällde och jag svarade - du hade fel. Vad du TYCKER om det är oväsentligt. Det gör det inye mer rätt att agera som du gjorde för det. Får hoppas pappan får information om sina rättigheter snarast.
Svar på tråden Avdrag på underhåll