• lovislilly

Första barnet prematur, andra barnet ?

Jag fick mitt första barn för 8 månader sedan,hon kom i vecka 35 troligtvis pga sammandragningar från vecka 17 som påverkat livmodertappen. Låg inne i vecka 27 & fick då bricanyl & kortison, när dom släppte hem mig från sjukhuset var det typ sängläge som gällde, så jag gjorde inte mycket alls tills den dagen hon föddes.

Nu undrar jag, tror ni det är det stor risk att jag skulle få förtidigt igen om jag blev gravid ? Jag skulle egentligen vilja skaffa en till men är livrädd att jag skulle få förtidigt & få lov att spendera tid på sjukhus ifrån min familj!

• Svar på tråden Första barnet prematur, andra barnet ?
  • Baralillajag

Min sköterska som jag hade under förlossningen sade till mig att får man förtidigt en gång så kan det hända att dom senare förlossningarna oxå blir tidiga.

Min första föddes vecka 37 och min andra i vecka 27

• a no nym

Jag råder dig att tala med en förlossningsläkare eller läkaren på din mvc som kan svara på vad som gäller för just dig. 

Om det kommer hända igen beror till stor del varför din första bebis kom tidigare. Är det pga försvagad livmodertapp kan man på olika sätt försöka förhindra att det händer igen. 

Lycka till.

• Linnea H

Min första kom 32+ 5, min andra 37+0 (vilket räknas som normalt/fullgånget).
    Det finns ingen orsak såvitt läkarna vet varför första blev prematur men jag fick ändå extrakontroller med andra.

Jag håller med om "prata med läkare innan", om de vet varför och kan göra något för att förebygga prematurfödsel är det ju bra.

För min del gick det bra med första men vi fick tillbringa två veckor på neonatalavdelning. Det var jobbigt med första men ok för det var ju det ändå man hade att göra så att säga. Hade det blivit så med andra också hade det varit betydligt jobbigare.

Lycka till!

• Lizzie 83

Jag fick första dottern i v 36+0 utan förvarning och utan att man kunde säga varför. Andra graviditeten fick jag extra kontroller på spec mvc från v 20 då de mätte livmodertappen varannan vecka. I v 25 upptäcktes det att tappen minskat och börjat påverkas så jag blev inlagd med sängläge och lyckades stoppa förlossningen till v 33.

Du kommer säkert att få extra kontroller om du blir gravid igen, men det är ju alltid en risk att man får för tidigt igen.

• AnnaKaffekanna

hej! Mitt första barn föddes i v 35, mitt andra barn föddes också i v 35, tredje barnet föddes i v 40. Under min tredje graviditet gjorde jag en del extra undersökningar av bla livmodertappen och de följde upp till v 34. Sedan gick jag hela vägen. Hon föddes två dagar före beräknad datum
    Lycka till!

• Esoada

Det är så gulligt med små barn

• Mercurialis

Mitt första barn föddes i vecka 36+3 (tillväxthämmad) och mitt andra barn föddes i vecka 35+3 (också tillväxthämmad).

När jag väntade första barnet fick jag tidig vattenavgång i vecka 32+3 och när jag väntade andra barnet hade jag diffus preeklampsi.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hind95

Mitt första kom v 24 och andra v 36. Ingen vet varför jag föder tidigt

• Erli

Första kom v 33+6, påverkad tapp som jag gick på extra kontroller för och sammandragningar. Vattnet gick 33+2.

Väntar nr 2 nu och är i 34+1. Mycket mer besvär denna gången men än så länge ligger han kvar i magen :)

• Yrsoelle

Första kom v29+5 och nu är jag i v26+3

Blev inlagd i v 18+3 eftersom min livmodertapp var mycket påverkad. Fick ett akut cerklage insatt och nu är det sängläge som gäller.

Är hemma igen och hoppas verkligen att bebis håller sig i magen till 37 då de klipper cerklaget.

Så för mig är det nog stor risk för sena missfall eller tidigare födslar. Har haft otrolig tur båda mina graviditeter.

Svar på tråden Första barnet prematur, andra barnet ?