• Ebbagr

Namn till en tik?

Ska troligen skaffa hund till sommaren och jag vill ha en tik, ras vet jag ännu inte men vill ha en liten papillon. Jag vill ha ett ovanligt och betydelsefullt namn. Har sneglat på några namn och fastnat för Akila,Daisy,Aliki och freya men vill ha mer förslag. så Har du några fina men ovanliga namn så kom med tips. Vill också ha namn som betyder något så har du sådana tips bring it :D

• Svar på tråden Namn till en tik?
  • Lillmajsan
    Idun- Asagudinna som i en korg förvararde gyllene äpplena, som ger evig ungdom åt gudarna. Hon är Brages maka och ungdom, kärlek och fruktbarhet är vad Idun representerar. 

Saga-
    Asagudinna. Sökkvabäck är hennes hem och här dricker hon och Oden härliga drycker ur gyllene kärl då han kommer på besök. Saga är berättandets och historiernas gudinna. 

Luna- Mångudinna i 
    romersk mytologi. Namnet betyder även måne på latin.

Alectrona- Grekisk gudinna som var solens dotter.

Hera-
    Hera är enligt grekisk mytologi gift med sin bror Zeus. Hon var äktenskapets och barnafödelsens beskyddarinna, och gav därför även skydd åt kon och dennas mjölk. Det var mest kvinnor som tillbad Hera. Heras romerska motsvarighet är Juno.

Pandora
    I den grekiska mytologin var Pandora den första kvinnan, skapad av Hefaistos (smideskonstens gud) som en del av ett straff för Prometheus för att han hade avslöjat eldens hemlighet för människorna.

Electra

Iris-  Regnbågens gudinna

Nyx- Gudinna av natten

• Nenne666
    Ebbagr skrev 2014-12-27 15:30:49 följande:

Ska troligen skaffa hund till sommaren och jag vill ha en tik, ras vet jag ännu inte men vill ha en liten papillon. Jag vill ha ett ovanligt och betydelsefullt namn. Har sneglat på några namn och fastnat för Akila,Daisy,Aliki och freya men vill ha mer förslag. så Har du några fina men ovanliga namn så kom med tips. Vill också ha namn som betyder något så har du sådana tips bring it :D

Jag är en sån som älskar gamla tantnamn. Hjördis, Anna-Greta , Astrid osv..
  • Abbe83

Alea- tärning
    Ava- melodi, önskad, himmelsk
    Cora- hjärta
    Dahlia- en blomma
    Edda- anmoder/urmoder
    Eira- den lindrande, snöflinga
    Fiona- sann, ren
    Gro- växa
    Juno- betecknar i den romerska mytologin den livgivande och fortplantande kraften hos kvinnan.
    Lilja
    Malva- växtsläkte
    Mira- beundransvärd, prinsessa
    Salma- frisk
    Smilla- leende
    Stella- stjärna
    Uma- lugn, den dånande på fornnordiska
    Zelda- tur

• Ebbagr
    Abbe83 skrev 2014-12-27 18:19:29 följande:

Alea- tärning
    Ava- melodi, önskad, himmelsk
    Cora- hjärta
    Dahlia- en blomma
    Edda- anmoder/urmoder
    Eira- den lindrande, snöflinga
    Fiona- sann, ren
    Gro- växa
    Juno- betecknar i den romerska mytologin den livgivande och fortplantande kraften hos kvinnan.
    Lilja
    Malva- växtsläkte
    Mira- beundransvärd, prinsessa
    Salma- frisk
    Smilla- leende
    Stella- stjärna
    Uma- lugn, den dånande på fornnordiska
    Zelda- tur

Jag gillar Mira,stella och zelda :D
  • MrFahrenheit

Papillon får mig att minnas mina unga år med min pappas dåvarande tjej. Hans tjej hade sju papillons(ar?!), eller vad nu pluralformen på dessa egentligen är.

Hur som helst, det fanns en tik ibland dessa som hette kort och gott Therese. Hon terroriserade allt och alla och pappa kallade henne snabbt för Terrorese, eller kort och gott "Terror"(!).

Att hunden även lyssnade på det tilltalet har inte med saken att göra, poängen är den att Terror är ett bra namn på en livlig Papillon.

• Hundbloggerskan

Kanske inte är så betydelsefulla. Men jag har döpt mina efter ädelstenar. Tycker det är rätt kul att ha tre hundar med namn som lite hänger ihop.
    Sapphire (Saffi)
    Amethyst (Ami)
    Onyx (Onny)

Kanske inte är något men jag tänkte jag säger det iallafall!

Svar på tråden Namn till en tik?