• Iam

Varför känns det så fel

880215 skrev 2014-12-28 10:50:26 följande:

Inte nödvändigtvis. Inte om man kan göra som vi gjort, då finns där enbart fördelar.

Fast när man träffar någon ny och det blir seriöst skapar man ju en ny egen familj. Kanske fler barn. Ditt ex kanske kommer ha nya traditioner där dom har julen hos sig med sina föräldrar och alla barn. Där är du inte alls en självklar del. Det kan nog vara bra att förbereda dig på så att du inte blir den där bittra biomamman som ständigt försöker pressa sig in i exets familj.
  • Iam
    880215 skrev 2014-12-28 12:24:55 följande:

Haha, nej, inga fler barn lär det bli för hans del. Han har hunnit bli lite till åren. ;) För övrigt så ser inte jag mig själv som en självklar del i detta, utan jag ser barnet med en självklar rätt att kunna få dela större stunder med båda sina föräldrar samtidigt. Den åsikten delar jag och pappan och jag har väldigt svårt att se att han skulle välja en flickvän som är av en annan åsikt. Lika barn leka bäst. Ingen av oss skulle passa ihop med en trångsynt, egotrippad eller svartsjuk partner.

Men OM hans nuvarande, eller framtida, flickvän skulle sätta sig emot vår tradition, så är det väl så. Synd för barnet, kan jag tycka. Dock har jag även där svårt att se att exet skulle acceptera det. Det skulle nog inte bli ett särskilt långvarigt förhållande då.

Det du sägerär alltså att om man inte tänker som du är man trångsynt? Inser du att du själv just nu personifierar ordet trångsynt?

Jag är vare sig trångsynt, egotrippad eller svartsjuk. Däremot vill jag ha en relation bestående av två vuxna och bygga en familj tillsammans vi två. (Och eftersom vi är på fl får jag ju tillägga att blodsband inte har med ordet familj att göra för mig)

Jag vill att vi skapar traditioner tillsammans, bygger vårt liv och vår vardag. Vill barnen åka på semester gör vi det som familj, vill barnen gå på stan gör vi det som familj. Likadant är det med traditionella firanden som julafton, påsk, midsommar eller vad det nu kan vara. Det är vi, han och jag tillsammans, som bygger upp det. Och där har inget ex att göra.

Hon är däremot varmt välkommen om vi har ett födelesdagskalas för hennes barn ex, men det är som gäst i vårt hem och vår familj - inte som en del i den.

Som tur är har jag valt en man som tänker som jag. Och det är ju tur att du har ett ex som tänker som du. Men att kalla alla som inte tänker som du för trångsynta egoister säger mer om dig än den du uttalar dig om.

Hade ni på allvar satt barnet först och inte velat förneka barnet båda sina föräldrar hade ni ju fortsatt leva tillsammans. Men riktigt så icke egotrippad kunde ni inte vara.
  • Iam
    Anonym skrev 2014-12-29 10:55:35 följande:

Har man skaffat barn med någon får man ta konsekvenserna av det och göra vad som är bäst för barnen. Jag vet många som firar jul i storfamiljer med ny partner, ex, föräldrar, nya partnerns föräldrar osv. För att barnen skall få vara med SIN familj på jul. Är man inte svartSJUK och grymt osäker funkar det utmärkt.

Att inte vilja ha storfamilj med alla ex behöver inte ha med svartsjuka eller osäkerhet att göra. Det blir inte ett faktum bara för att det upprepas.

Tänk dig en familj där han har barn med två andra kvinnor, hon har barn med en annan man, tillsammans har dom ett barn.

Deras ex har i sin tur barn med kvinnor som i sin tur har barn med andra män. Ovanpå detta är några av mor/farföräldrarna skilda och har nya partners som i sin tur har bsrn sen innan.

And on and on it goes.

Vi är en familj. Jag min sambo och hans barn. Vi har våra familjegrejer. Sen har barnen sin mamma och den familjen och deras familjegrejer. Det funkar hur bra som helst.
  • Iam
    Ess skrev 2014-12-29 11:25:33 följande:

Det är alltid lättare att ge andra skulden när nackdelarna med ens egna beslut börjar drabba en.

Det är ju självklart hans nyas fel att hon hellre vill fira jul med sin familj än med hans gamla ex. 

Då plötsligt blir det lätt att stå och yla om barnets bästa. Vart fanns den insikten när snygga killen på jobbet viftade med sin oemotståndliga k*k?

Brutal ärlighet är ibland oerhört roande :D
  • Iam
    880215 skrev 2014-12-29 16:31:16 följande:

Det bästa för alla, var att vi gick isär när vi gjorde, och på så vis kunde fortsätta att vara goda vänner.

Var det allt du hade som svar?
  • Iam
    Jonasson skrev 2014-12-29 17:45:34 följande:

Det är ju faktiskt helt fantastiskt att nästan allt du skriver tycker jag är oerhört provocerande. Jag har fått känslan att du förmodligen är en hyfsat påläst/allmänbildad/bildad person men ändå så finner jag större kontaktytor med lågutbildade personer som har en välutvecklad empatisk sida.

Ess>>

Du fattar inte det där. Att kunna umgås med sitt ex gör att man får möjlighet till mer tid med sitt/sina barn. Många har varannan vecka och saknaden är stor för de allra flesta föräldrar. Tror t o m du förstår att alla separationer inte beror på att någon snubblat över någon kollegas kuk. Och även om det hänt så är väl den andra föräldern oskyldig.

Inget fel på min empatiska sida. Men är nyfiken på varför du anser det?

Att du inte ser några kontaktytor och blir provocerad av allt jag skriver är information jag undrar vad du vill jag ska göra med?
  • Iam
    Anonym (.....) skrev 2014-12-31 00:48:58 följande:
    Jag har läst dina inlägg i flera år och du har NOLL empati så jag blir glad när någon annan nämner det. Du har säkert andra kvaliteer men du är helt empatillös tyvärr.

Varför vågar du inte stå för din åsikt? 

Att du uppfattar mig som empatilös innebär inte att det är så, och eftersom jag har gott om helt underbara människor i mitt liv är det inget jag behöver ta åt mig av.

Men det är intressant att du tycker så.. så om du vågar ta diskussionen får du gärna klargöra vad jag skriver som ger dig denna åsikt 

Svar på tråden Varför känns det så fel