• Älskadelillaliv

Ang SGI

Hej

Fick barn den 22 oktober 2013. Jobbade innan men studerar nu efter föräldraledigheten. Planerar barn nummer två nu men vad gäller ang SGI. Jag är färdig utbildad i juni -15. Men om jag blir gravid nu i januari har jag samma SGI som mitt första barn då eller hamnar jag på lägsta? För jag hinner bara jobba då juni och förhoppningsvis i september men de blir inte sex månader. Hur fungerar de?

• Svar på tråden Ang SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har fått studiemedel från CSN under din hela din studietid kommer din gamla SGI att vara skyddad. Du kommer då att ha en vilande SGI som gäller för föräldrapenning. Om du skulle börja arbeta direkt efter att dina studier har avslutats fram tills nästa barns födelse skulle du i så fall uppfylla 240-dagarsvillkoret och få föräldrapenning på sjukpenningnivå.

Om du inte skulle ha möjlighet att arbeta fram tills förlossning kan du även ta ut föräldrapenning för det kommande barnet för att undvika ett glapp. Du kan ta ut föräldrapenning för det kommande barnet tidigast 60 dagar före beräknat födelse.

Hälsningar

Ella, handläggare

Svar på tråden Ang SGI