• Swagger

Ettåring som somnar vid bröstet

Jag har en ettåring som aldrig sovit så mycket som de säger att barn gör. När hon var nyfödd sov hon ca 12-13 timmar per dygn, aldrig i ett svep.

Första gången jag ammade henne var direkt efter förlossningen och amningen har gått mycket bra. Under de första månaderna hade hon lite jobbigt med magen och jag ammade endast varannan timma, hon fick minifom och semperdroppar och jag åt inget som innehöll komjölk.

När hon var 8 månader så började jag jobba. Då ammades hon fortfarande mycket, men var också väldigt intresserad av mat. Tyvärr blev hon rejält sjuk den sista veckan jag var hemma och då hade vi ett bakslag på maten, hon ville i stort sett bara amma. Det var hennes första förkylning.

Hon visade tidigt intresse för mat, men fick smakisar först när hon var 4 månader och smakportioner när hon fyllde sex månader. Min man fick en lite jobbig start med maten (lite pga hennes förkylning), men det löste sig fint.

Hon har från början vägrat napp. När vi började ge henne mat så har hon hela tiden vägrat gröt. Vi har provat en hel del sorter som vi sedan skänkt bort på öppna förskolan. Hon kan äta gröt om man blandar den med mycket (70% eller mer) fruktpure, så att det bara smakar fruktpure. Hon vägrar välling, vi har provat alla möjliga sorter från färdigblandat på tetra till olika ersättningar.

Hon är nu 8 månader och min man har varit hemma med henne i 4 månader, han ska vara hemma några månader till. Jag får ofta höra av honom att han har det så jobbigt för att jag tog den enkla vägen ut och lät henne somna vid bröstet. Ibland när jag kommer hem från jobbet någon gång mellan 16.30-17.30 så har hon inte sovit på hela dagen. Hon har då varit trött i några timmar (brukar vakna vid 7 eller 8) men vägrar somna och min man har fått gå runt och bära och trösta henne i flera timmar, men hon somnar inte. Så kommer jag hem och efter en minuts amning slocknar hon. När han varit på babysim med henne så har hon ofta somnat efter det.

Jag samsover med henne och hon ammas fortfarande på nätterna, trots att hon är ett år nu. Jag trodde det skulle försvinna av sig själv, men det har det inte gjort. Jag skulle för övrigt gärna sova ensammen en hel natt.

Så här kan en dag se ut: (Jag är nu ledig över julen, så nu sover hon på dagen.) Igår vaknade hon strax efter 8 och sedan var det full rulle fram till strax efter 13 då hon sov extra länge (dryga 2 timmar). Vid 19.30 visade hon tecken på att vara trött. Jag försökte då få henne att somna. Vid 22 somnade hon. Vaknade vid 24 och somnade om ca 30 minuter senare. Skulle tro att hon vaknar vid 8 igen. Hon brukar amma i sömnen kanske 3 gånger på en natt.

Detta är mitt första barn. Har ni några tips till mig?

• Svar på tråden Ettåring som somnar vid bröstet
  • Fian88

Låter jobbigt! Framförallt för din man. Min son ville knappt äta någon mat alls, tills han slutade amma! Då började han äta, sova hela natten (i egen säng ska tilläggas, superskönt för min rygg även om jag saknade att ha honom bredvid mig). Nu slutade ju min självmant en dag när han var 10,5 månad. Men är det något att överväga? Söver gör jag i selen på dagen och sambon söver i vagnen ute. Funkar fint!

Prata med BVC kanske om ni känner förtroende för dom? Hoppas det löser sig för er!

• Hanne

Alla barn är olika och du har inte gjort något fel. Jag blir ledsen när jag läser att din man beskyller dig för att ha tagit den enkla vägen ut, det är bullshit. En del barn har mindre sömnbehov än andra och har svårt att koppla av på kvällarna, och de allra flesta föräldrar gör allt de kan för att barnen ska må bra och sova gott. Om amning och att få somna vid bröstet fungerade i början så erbjuder man det som mamma och sedan får pappan hitta sina strategier under sin föräldraledighet. Ni kanske kan rådfråga BVC om ni inte redan gjort det?

• Swagger
    Fian88 skrev 2014-12-28 06:30:20 följande:
    Låter jobbigt! Framförallt för din man. Min son ville knappt äta någon mat alls, tills han slutade amma! Då började han äta, sova hela natten (i egen säng ska tilläggas, superskönt för min rygg även om jag saknade att ha honom bredvid mig). Nu slutade ju min självmant en dag när han var 10,5 månad. Men är det något att överväga? Söver gör jag i selen på dagen och sambon söver i vagnen ute. Funkar fint! Prata med BVC kanske om ni känner förtroende för dom? Hoppas det löser sig för er!

Tack för ditt svar. Vad är det du föreslår att jag ska överväga? Jag förstår att det inte är att hon ska sluta amma sjävmant. Hon äter bra och vanlig mat på dagarna.
  • Swagger
    Hanne skrev 2014-12-28 06:36:48 följande:
    Alla barn är olika och du har inte gjort något fel. Jag blir ledsen när jag läser att din man beskyller dig för att ha tagit den enkla vägen ut, det är bullshit. En del barn har mindre sömnbehov än andra och har svårt att koppla av på kvällarna, och de allra flesta föräldrar gör allt de kan för att barnen ska må bra och sova gott. Om amning och att få somna vid bröstet fungerade i början så erbjuder man det som mamma och sedan får pappan hitta sina strategier under sin föräldraledighet. Ni kanske kan rådfråga BVC om ni inte redan gjort det?

Tack! Lite känns det som om man aldrig gör helt rätt som mor... alltid dåligt samvete för nåt... Bra tips med BVC, jag ska kolle med dem efter helgerna.
  • Swagger
    Swagger skrev 2014-12-28 06:47:53 följande:
    Tack för ditt svar. Vad är det du föreslår att jag ska överväga? Jag förstår att det inte är att hon ska sluta amma sjävmant. Hon äter bra och vanlig mat på dagarna.

Att jag skrev att hon vägrar välling, napp (och faktiskt även nappflaska) var för att det är alternativ till sövning via amning som vi provat. Vi har inte provat att ge henne bröstmjölk på flaska då min man inte velat prova det.
  • Fian88
    Swagger skrev 2014-12-28 06:47:53 följande:

Tack för ditt svar. Vad är det du föreslår att jag ska överväga? Jag förstår att det inte är att hon ska sluta amma sjävmant. smile5.gif Hon äter bra och vanlig mat på dagarna.
    Ah förlåt, läste nog slarvigt! Tyckte du skrev att ni hade problem med maten. Förlåt

Kom på nu en sak med sömnen. Kan det vara så att din man är lite fantasilös när det kommer till att prova olika saker? Att han inte testar olika "sövningssätt"? Tycker också att det är fel att skylla på dig, jag sövde också bara vid bröstet när han ammade men sambon fick ju också honom att sova på dagen. I vagnen eller famnen. Han måste prova sig fram helt enkelt!
  • Hanne

Att prova att pumpa jeöstmjölk och ge på flaska tycker jag absolut att ni ska,prova, varför är din man emot det?

• daimstrut

Säger som ovanstående, vagnen på dagtid! Bära runt på en ettåring och få dem att somna är inte lätt, de är nyfikna och kan ha svårt att slappna av. Men att halvligga och titta på saker och himlen brukar till sist få dem att sova. Rekommenderar en sovstund per dag, mitt på dagen, runt 12 då ert barn inte verkar ha så stort sömnbehov.

• Fian88

Bärsele är faktiskt väldigt smidigt också. Men alla barn är ju olika Min son somnar i den på ca 5-10 min och sen lägger jag över honom i spjälsängen. Vi har en ergo-baby så är inte tungt och då väger han ändå strax över 11 kg (han är 15 månader). Går fram och tillbaka med gungande steg i köket, inget spännande för honom att titta på då

Men sele funkar inte för min sambo så man måste helt enkelt hitta sin egna grej

• Swagger

Oj, vad många svar. Tack! Det där med barnvagn är ett kapitel för sig. Hon vägrade barnvagn fram till hon var ca 5,5 månader och fick sitta upp i den. Om vi gick på barnvagnspromenad innan det så slutade det alltid med att jag fick ta upp henne i bärselen och bära henne under promenadden. När hon var 6-7 månader köpte vi en bättre sittvagn än den som man tog ur liggdelen ur. Selen har alltid funkat bra för mig. När jag började jobba somnade hon ofta i den. Av någon anledning så gillar min man inte selen. Visst kan hon somna i sittvagnen, men då får man gå rktigt länge med henne. När man försöker lyfta över henne från vagnen till sängen så vaknar hon ofta till och även om hon bara sovit fem minuter så kan det räcka som powernap för henne. Gångerna jag har lyckats lyfta över henne kan jag räkna på en hand, min man säger att han lyckats fler gånger.

• Swagger
    Hanne skrev 2014-12-28 07:15:35 följande:
    Att prova att pumpa jeöstmjölk och ge på flaska tycker jag absolut att ni ska,prova, varför är din man emot det?

Jag tror han inte vill att hon ska få bröstmjölk om dagarna. Han hade ju också lite jobbigt med maten i början så på ett vis kan jag förstå honom. Å andra sidan kanske hon hade börjat gilla nappflaskan om vi försökt det. Första två veckorna jag jobbade så pumpade jag minst en gång om dagen för annars gjorde mina bröst för ont, men min man ville som sagt inte prova det. Han måste ju också få göra som han vill under sin föräldraledighet tycker jag, så jag har inte tjatat om det direkt.
  • Hagis76

Våra små troll verkar vara rätt lika! Saga blir ett idag och har heller aldrig varit en långsovare eller tagit flaskan. Nattamning har varit fantastisk skönt för då har jag ju själv kunnat sova. Jag börjar jobba nästa vecka så vi bestämde oss för att vänja av henne vid bröstet häromdan och efter två skrikande nätter med pappa tar hon nu flaskan! Eftersom hon aldrig gillat flaskan fick jag tipset om tommie tippee flaskan där nappen är format mer som ett bröst vilket är kanonbra så skaffa en sån. Jag själv gillar ju att gå promenader vilket varit svårt då Saga inte gillat vagnen, tills vi upptäckte att resesulkyn var ok så köpte vi en annan vagn och nu är livet lite enklare. Kl 10 går vi ut och går och oftast tar det två min sen sover hon 1-2 h. Sen orkar hon med många timmar innan det är dags för en lur igen runt 16 1-2 h. Nu har hon äntligen lärt sig att somna på min axel. Problemet vi har är att hon är

Såå mammig. Är pappa själv med henne så somnar hon med honom men inte när jag är med. Så några enkla tips till er: köp en ny flaska och testa vagnen barn sover bättre utomhus. Ni behöver väl inte lyfta ur henne ur vagnen? Lika bra att hon får sova :) din man måste lära sig vad som funkar för de två, låter lätt jag vet att det inte är det men det är så det funkar man får testa sig fram helt enkelt. När det gäller maten har ni testat lägga bitar av tex pasta å köttbullar som hon kan äta med händerna? Som sagt alla

Sätt är bra utom de dåliga;)

• Swagger
    Hagis76 skrev 2014-12-29 08:58:42 följande:
    Våra små troll verkar vara rätt lika! Saga blir ett idag och har heller aldrig varit en långsovare eller tagit flaskan. Nattamning har varit fantastisk skönt för då har jag ju själv kunnat sova. Jag börjar jobba nästa vecka så vi bestämde oss för att vänja av henne vid bröstet häromdan och efter två skrikande nätter med pappa tar hon nu flaskan! Eftersom hon aldrig gillat flaskan fick jag tipset om tommie tippee flaskan där nappen är format mer som ett bröst vilket är kanonbra så skaffa en sån. Jag själv gillar ju att gå promenader vilket varit svårt då Saga inte gillat vagnen, tills vi upptäckte att resesulkyn var ok så köpte vi en annan vagn och nu är livet lite enklare. Kl 10 går vi ut och går och oftast tar det två min sen sover hon 1-2 h. Sen orkar hon med många timmar innan det är dags för en lur igen runt 16 1-2 h. Nu har hon äntligen lärt sig att somna på min axel. Problemet vi har är att hon är
    Såå mammig. Är pappa själv med henne så somnar hon med honom men inte när jag är med. Så några enkla tips till er: köp en ny flaska och testa vagnen barn sover bättre utomhus. Ni behöver väl inte lyfta ur henne ur vagnen? Lika bra att hon får sova :) din man måste lära sig vad som funkar för de två, låter lätt jag vet att det inte är det men det är så det funkar man får testa sig fram helt enkelt. När det gäller maten har ni testat lägga bitar av tex pasta å köttbullar som hon kan äta med händerna? Som sagt alla
    Sätt är bra utom de dåliga;)
    Tack för ditt svar! Det skiljer bara någon dag på födelsedatum på våra små. Saga var faktiskt också ett namn som fanns på vår lista... Jag ska kolla upp den där nappflaskan. Vi har provat några olika sorter, men gillar ingen. Hon tar heller inte napp så det verkar vara något med det där som hon verkligen inte gillar. Vi har sedan ganska länge en Chicci liteway och den funkar kanon för vår dotter. Men sova 2 ggr på dagtid finns inte på kartan för vår dotter. Idag vaknade hon 8.15 och någon gång mellan 14 och 15 idag så somnade hon på vår en-timmaspromenad, sedan sov hon ca 1,5 timmar i vagnen. Sen somnade hon tidigt för kvällen, skulle tro att det var strax efter 21. När det gäller maten så funkar det bra. Hon vägrar gröt och välling, men annars äter hon det mesta. Ibland funkar det bara om hon får äta själv med fingrarna, ibland vill hon bara äta själv med sked och ibland får vi mata henne. Det är lite olika. Det var bara den första veckan när jag började jobba som min man hade lite jobbigt med maten, men det är ju rätt så länge sedan nu. Han har varit föräldraledig i dryga 4 månader nu. Gillar ditt barn välling/ersättning, eller har ni annat i flaskan? Gillade erat barn det även när det inte tog flaskan. Våran vägrar som sagt välling/ersättning även om hon får det i ett glas (vilket hon älskar att dricka ur, men behöver då vår hjälp). Pipmugg kan hon ju dricka ur själv sedan i somras och den åker i golvet med en rejäl smäll om den innehåller välling.
Svar på tråden Ettåring som somnar vid bröstet