Ettåring som somnar vid bröstet
Jag har en ettåring som aldrig sovit så mycket som de säger att barn gör. När hon var nyfödd sov hon ca 12-13 timmar per dygn, aldrig i ett svep.
Första gången jag ammade henne var direkt efter förlossningen och amningen har gått mycket bra. Under de första månaderna hade hon lite jobbigt med magen och jag ammade endast varannan timma, hon fick minifom och semperdroppar och jag åt inget som innehöll komjölk.
När hon var 8 månader så började jag jobba. Då ammades hon fortfarande mycket, men var också väldigt intresserad av mat. Tyvärr blev hon rejält sjuk den sista veckan jag var hemma och då hade vi ett bakslag på maten, hon ville i stort sett bara amma. Det var hennes första förkylning.
Hon visade tidigt intresse för mat, men fick smakisar först när hon var 4 månader och smakportioner när hon fyllde sex månader. Min man fick en lite jobbig start med maten (lite pga hennes förkylning), men det löste sig fint.
Hon har från början vägrat napp. När vi började ge henne mat så har hon hela tiden vägrat gröt. Vi har provat en hel del sorter som vi sedan skänkt bort på öppna förskolan. Hon kan äta gröt om man blandar den med mycket (70% eller mer) fruktpure, så att det bara smakar fruktpure. Hon vägrar välling, vi har provat alla möjliga sorter från färdigblandat på tetra till olika ersättningar.
Hon är nu 8 månader och min man har varit hemma med henne i 4 månader, han ska vara hemma några månader till. Jag får ofta höra av honom att han har det så jobbigt för att jag tog den enkla vägen ut och lät henne somna vid bröstet. Ibland när jag kommer hem från jobbet någon gång mellan 16.30-17.30 så har hon inte sovit på hela dagen. Hon har då varit trött i några timmar (brukar vakna vid 7 eller 8) men vägrar somna och min man har fått gå runt och bära och trösta henne i flera timmar, men hon somnar inte. Så kommer jag hem och efter en minuts amning slocknar hon. När han varit på babysim med henne så har hon ofta somnat efter det.
Jag samsover med henne och hon ammas fortfarande på nätterna, trots att hon är ett år nu. Jag trodde det skulle försvinna av sig själv, men det har det inte gjort. Jag skulle för övrigt gärna sova ensammen en hel natt.
Så här kan en dag se ut: (Jag är nu ledig över julen, så nu sover hon på dagen.) Igår vaknade hon strax efter 8 och sedan var det full rulle fram till strax efter 13 då hon sov extra länge (dryga 2 timmar). Vid 19.30 visade hon tecken på att vara trött. Jag försökte då få henne att somna. Vid 22 somnade hon. Vaknade vid 24 och somnade om ca 30 minuter senare. Skulle tro att hon vaknar vid 8 igen. Hon brukar amma i sömnen kanske 3 gånger på en natt.
Detta är mitt första barn. Har ni några tips till mig?