• monn

    Insemination våren 2015? Någon?

    Vi har nyss fått reda på att vi troligtvis skall genomgå insemination inom det närmsta, mina sköldkörtelvärden skulle dock ner först, mannens spermier vart toppen tydligen! Jag har PCO också. Googlade lyckandefrekvensen och den låg tydligen ändå rätt lågt... Någon i denna grupp som blivit gravid än med insemination?

  • monn

    Wow! Det låterhoppfullt :) jag känner mig bara så himla glad att vi är påväg nu! Vart fick du inseminationen gjord?


    Ninni02 skrev 2015-02-27 06:34:55 följande:

    Hej!

    Jag blev faktiskt gravid på första försöket. Trots att det inte riktigt kändes så.

    Stort lycka till!


  • monn

    Där ser man! Håller tummarna för er! :)


    Lillajagmedpco skrev 2015-02-27 22:03:54 följande:

    Vi har precis provat insemination för första gången, och har BIM på onsdag. Har kämpat i 2 år med pergotime och Puregon. Har mycket ägg, men inga andra problem. Ingen egen ägglossning utan hjälp.


  • monn

    Nej aldrig tidigare. Jag tror jag hade 3,7. Och läkaren pratade om att man skulle ha under 2,5. Vet du mycket om detta? Jag har försökt googla, men det är svårt :)


    hatten skrev 2015-03-02 19:09:57 följande:

    Har du ätit medicin för sköldkörtelvärdena tidigare? Vad hade du för värden nu?


  • monn

    Spännande! Gör ni det i danmark för att det inte erbjuds här eller?


    Diskmedel skrev 2015-03-03 15:49:24 följande:

    Jag o min sambo ska göra en insemination med donerade spermier nu i mars månad i Danmark. Det är lite nervigt...


  • monn

    Okej! Tack för bra svar! Det låter ju som samma information jag fått. Att värdet skall ligga under 2,5. Äter du levaxin eller någon annan medicin? Har du några biverkningar? Hoppas värdet sjunker snart:)! Jag sitter och vämtar på svar på mina prover som jag tog förra veckan!


    hatten skrev 2015-03-04 10:12:53 följande:

    Nej det är inte så lätt att hitta info.. Jag har ätit medicin i flera år, har alltså hypotyreos.

    Gynekologen jag gick hos tidigare trodde inte att sköldkörtelvärdena kan ha något med infertiliteten att göra så länge de är under 4 (vilket jag visste att var fel efter att ha googlat ;) ).

    Min nuvarande gyn sa däremot att värdena måste vara under 2,5 för att bli gravid. Vid blodprovet jag tog nyligen visade det sig dock att mina värden var på 6 nu.. alltså allt för höga. Har nu höjt på dosen och ska på blodprov igen om någon vecka. Hoppas på att mina värden är bra då så vi kan boka tid för insemination.


  • monn

    Usch! Hoppas det tar sig snart:) 1-2års väntetid låter mycket! Vi fick komma till på en månad, och kunde säkert börja direkt om det inte vore för mina sköldkörtelvärden som tydligen måste ner!


    Diskmedel skrev 2015-03-04 19:41:54 följande:

    Det är rätt lång kö här i Sverige, 1-2 år kö. Så vi kontaktade Storkkliniken i Danmark. Kom intill rätt snabbt, så vi tar Danmark istället. Men innan vi bestämde oss för o göra en insemination med donerade spermier så har vi gjort 4 st IVF försök i Göteborg, men ingen lycka :(


  • monn

    Nej det förstår jag! Bor ni i göteborg? Långa resor isådanafall.

    Jag tror man får äta levaxin :) fick info idag att de skickar remisa, så vi får se hur lång tid det tar innan man får komma till där! Tydligen kunde det ta minst 6 veckor innan medicinen gav effekt, så det lär väl bli ett plus på stickan någon gång i framtiden förhoppningsvis ;)


    Diskmedel skrev 2015-03-04 19:53:17 följande:

    Ja, jag tyckte oxå det lät lång tid. Men inget vi kan göra åt de. Så vi kör Danmark. Efter 5 års försök att skaffa barn så vill man inte vänta ytterligare 2 år för att försöka.

    Jaha, vad gör man för att få ner sköldkörtelvärdena?


  • monn

    Grattis till graviditeten!!


    Ninni02 skrev 2015-03-05 12:58:10 följande:

    Jag gravid 5+3. Helt otroligt, lyckades på första försöket. Har haft lite tuffa dagar med mycket magont och trodde jag skulle få MF men det var nog tarmen. Glad men ändå dämpad, orolig för MF. Aldrig får man bara njuta liksom :-/


  • monn

    Okej! Nej, inget direkt. Eller trött är man väl alltid, gått upp i vilkt tror jag inte jag har gjort. Vi får se hur det blir, har läkartid 19/3 :)


    hatten skrev 2015-03-07 12:49:01 följande:

    Jag tar thyroxin, men jag gissar det är ungefär samma medicin (bor i Finland). Av medicinen har jag inga biverkningar. Då mina värden var för höga var jag däremot ganska trött, tror även jag gått ner lite i vikt efter att jag höjde på dosen. Trötthet och viktuppgång är ju några av symptomen på underfunktion i sköldkörteln.. Har du märkt av något?


  • monn

    Lycka till!

    Jag har fått höra att lyckandefrekvensen är 15% per menscykel, stod det i informationen från RMC. Efter tre försök så minskar chansen.


    nittondemars skrev 2015-03-19 10:58:27 följande:

    Hej. Jag har följt tråden ett tag utan att vara särskilt aktiv.

    Jag gjorde min första insemination i fredags. Fre 13e är väl en turdag, eller hur var det

    Jag inseminerades med min mans spermier i naturlig menscykel, alltså inga hormoner eller mediciner. Vi ska också göra tre försök, tar det sig inte så blir det ivf. Vad har läkarna sagt till er om hur stora chanserna att bli gravid är? Försökt googla men får så mycket olika svar.

    Jag fick med ett gravtest från sjukhuset som jag ska ta 29/3. Men det är ju evigheter till dess :-/ Hur länge efter inseminationen/ägglossningen brukar ni vänta?


  • monn

    Tyckte också det lät lågt.. Men men man får väl lita på proffsens val av metod åt oss :)


    nittondemars skrev 2015-03-21 00:55:35 följande:

    Tack. 15% är ju ändå ganska liten chans :-/ Men antagligen därför de ofta verkar erbjuda tre försök och inte mer.

    Spännande att så många i tråden är på gång! Håller tummarna och hoppas på många plus under våren!


  • monn

    www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Reproduktionsmedicinskt-centrum/Fertilitetsmottagningar/Inseminationsverksamheten/Makeinsemination/Hur_manga_blir_gravida/

    Jag litar på vetenskap ;) arbetar själv inom vården och har svårt att tänka mig att de ljuger...


    Biet skrev 2015-03-21 07:55:16 följande:

    Hej, tänk efter, varför skulle chansen gå ned efter ett antal försök?

    Det är fel, det är samma chans på första som på 10 försöket. Kroppen blir ju inte imun eller på annat sätt börjar stöta bort spermierna efter ett antal försök.

    Antagligen bottnar det i att även sjukhusen vill ha resultat och då föreslår att byta metod. Kanske för att IVF ger lite högre chans att lyckas.

    Men sannolikheten att lyckas vid insemination minskar iallafall inte.


  • monn

    De centrifugerar fram de bästa spermierna, och för sedan in dem, så att det blir de bäata spermierna direkt på plats ;) lycka till!


    Sefone skrev 2015-05-18 14:56:28 följande:

    Vi skulle göra två inseminationsförsök och om inte det lyckas så går vi vidare med IVF i höst. Nu vet jag inte hur de räknar den här gången eftersom jag inte fick komma på insemination denna månad. Jag skulle höra av mig så fort mensen sätter igång.

    Kan inte låta bli att gå och fundera på om det ändå skulle kunna lyckas denna månad efter nya mediciner och pregnylsprutan trots att vi inte kommit till insemination.. Det är ju liksom samma spermier även om de inte valts ut de bästa.

    Vet någon av er som gör makeinsemination hur spermierna prepareras innan inseminationen? Varför är det liksom bättre än vanligt samlag?


  • monn

    Inseminerar de på helgen?!


    mttp skrev 2015-05-25 19:49:41 följande:

    Du gör  insem på naturlig cykel, och jag gör med hormonbehandling. det jag fortfarande undrar är vad som avgör vilka behandlingar vi få..

    åker ni in till kliniken när du få en smiley gubbe på stickan och insemineras direkt? kollar dem ingenting på dig innnan?

    oj redan till helgen? snabba ryck ju.. hehe lycka till


  • monn

    Tänkte väl! Lät för bra för att vara sant ;)


    mttp skrev 2015-05-25 21:06:47 följande:

    nää inte i malmö iaf. men de sa att det fanns undantag :S


  • monn

    Vår skall också vara gratis tror jag, eller sjukvårdstaxa per besök antar jag!


    Decibel84 skrev 2015-08-31 20:11:54 följande:

    Hej, länge sen jag var aktiv

    Hörde från en tjej i ett annat forum att hon får inseminering gratis

    Vad betalar ni för eran??


  • monn

    Där ser man! Får väl vänta och se vad det blir för information vid starten!


    Decibel84 skrev 2015-09-01 18:31:08 följande:

    Jag betalar 1500 kronor


Svar på tråden Insemination våren 2015? Någon?