• Anonym (splittrad)

Barnet vill hit men får inte

Jag har ett problem som jag misstänker att jag inte är ensam om, så hoppas att någon kan hjälpa mig.

Eller det är ju egentligen inte jag som har problem. Min sambo har ett barn sen tidigare, det barnet bor hos sin mamma ungefär 30mil från oss.
    Nu har barnet fått börja komma och hälsa på oss, men max 1-2 dagar och endast om sambon hämtar och lämnar hen. Sambon brukar annars åka och hälsa på barnet ungefär varannan helg.

Barnet har nu själv uttryckt sin önskan om att få komma hit och stanna längre, till och med frågat om hen kan få flytta hit istället.

Mamman vill bestämma allt och hon har (tyvärr) ensam vårdnad. Gör inte sambon som hon vill så går det ut över barnet. Mamman har ny partner sen flera år tillbaka och även ett till barn tillsammans med denne.

Hur ska vi gå till väga? Vad kan vi göra för att barnet ska få komma till oss? Ska inte mamman stå för halva resan egentligen? 

Känner att vi måste göra något, tycker så synd om barnet som så gärna vill få vara hos sin pappa, men får inte för sin mamma. 

Barnet är 9 år (misstänker att det spelar roll)

• Svar på tråden Barnet vill hit men får inte
  • Inte jag

Det enda jag kan komma på är att gå till familjerätten och få gemensam vårdnad eller liknande. kan bli svårt när det är så långt men om barnet vill vara hos sin pappa mer så borde barnet få det tycker jag

• Anonym (splittrad)

Ja jag har funderat på familjerätten, men det vi är rädda för är att göra det ännu värre för barnet

• Inte jag
    Anonym (splittrad) skrev 2014-12-28 19:11:58 följande:

Ja jag har funderat på familjerätten, men det vi är rädda för är att göra det ännu värre för barnet

Finns det ingen du kan ringa för att få råd om detta? Någon som jobbar med sådana här saker?
  • Anonym (familjerätt)

Du kan ju alltid ringa till familjerätten iaf och prata med dem ang hur du kan gå tillväga.

• Milleman

Som svar på din fråga om mamman ska betala. Vem av föräldrarna har flyttat? Den som valt att flytta iväg är den som betalar resor. Här hämtar och lämnar vi, 10 mil enkel väg (alltså 40 mil att köra varannan helg) då det är min man som flyttade ifrån deras stad.

• Anonym (splittrad)

Finns ju ingen att ringa nu under julhelgerna, sen känns det lite lättare att fråga andra i väntan på att kunna ringa.

Har fått för mig att även om det är den ene som flyttar så ska man dela om det överstiger en viss sträcka, men det kanske inte är så. 

Sambon betalar underhåll plus att mamman kräver att han står för dyrare inköp ex vinterkläder. Han går med på det för att annars blir barnet utan. (och nej, mamman har råd, hon spenderar hellre pengar på annat)

• Anonym (L)

Umgänget: Barnet har rätt till umgänge med den föräldern som inte bor med barnet. Detta ska föräldrarna så långt som möjligt tillgodose. Om din sambo vill träffa sitt barn mer kan han i första hand så klart diskutera detta med mamman, de kan även avtala om barnets umgänge med föräldern. Detta ska göras skriftligt och godkännas av socialnämnden och får då samma juridiska effekt som en dom dvs den kan verkställas med hjälp av myndigheter om någon av föräldrarna sen skulle krångla. I sista hand får rätten besluta om umgänge efter att din sambo eller socialnämnden väckt talan om detta. Barnets bästa är utgångspunkt och, presumtion för barnets bästa är att barnet får ha en bra kontakt med båda sina föräldrar. Tidigare har jag för mig att 12 år var "åldersgränsen" för att själv få bestämma, idag finns ingen åldersgräns utan man ska ta hänsyn till barnets ålder och mognad så att en 9-åring själv får inverka på beslutet är inte omöjligt.

Kostnader: Den förälder som bor med barnet ska ta del av kostnader för att låta barnet träffa föräldern (här borde det vara resekostnader).Här får man göra en skälighetsbedömning efter föräldrarnas ekonomiska förmåga samt andra omständigheter, ex hur lång resan är och som någon annan skrev, vem som föranlett att resan krävs (den som valt att flytta). Huvudansvaret här ligger på din sambo, men mamman ska ta del i kostnaden utefter vad hon kan.

Boendet: När man skiljer sig/separerar ska barnet bo hos den förälder som man kommer överrens om. Kan man inte komma överrens kan rätten besluta i frågan. Man kan även avtala om detta, men det verkar inte modern villig till. Tyvärr så tror jag inte att er chans att få barnet boendes hos er med domstols hjälp är så stor, med tanke på att din sambo inte är vårdnadshavare. I paragrafen sägs det nämligen "Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna, får rätten på talan av en av dem eller båda besluta vem av föräldrarna barnet skall bo tillsammans med. " Han kan alltså, enligt vad jag kan utläsa inte ens väcka talan om detta. Detta hänger ihop med att det är vårdnadshavaren (alltså mamman) som bestämmer över barnets personliga angelägenheter som i allra högsta grad innebär var barnet ska bo.

Om din sambo får till gemensam vårdnad så är hans rättigheter mot barnet större, nu kan mamman i princip göra vad hon vill utan att han kan säga till om något. Det som kan bli svårt här är att det är ett relativt stort avstånd mellan föräldrarna och de kanske även har samarbetsproblem? Detta talar i regel mot gemensam vårdnad. Vill din sambo ha gemensam vårdnad får han väcka talan om detta i domstol om modern inte självmant går med på detta, då de istället kan avtala om detta.

• Anonym (splittrad)

Tack för bra information

• Anonym (splittrad)

Är det någon som varit i samma/liknade situation som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Svar på tråden Barnet vill hit men får inte