• Anonym (tq)

Viktuppgång under jul och nyår?!

Min fråga är hur kommer det sig att det verkar vara så vanligt att man under jul och nyår går upp i vikt?

Helt ärligt så kan jag inte minnas att jag själv gjort det på flera år trots god mat och en hel del godis.
    Finns det godis så har jag svårt för att låta bli det så det blir lätt att man äter tills det nästan är slut.

• Svar på tråden Viktuppgång under jul och nyår?!
  • Anonym (Tina)

Brukar inte gå upp i vikt under jul och nyår. Men nu har jag gått upp 2 kg för jag har  tröstätit pga att jag blivit arbetslös och även fått två jobbiga besked. 

• Flisan79

Jag har lagt på mig 2 kg.

Varför? Dels för att jag själv suger på att laga mat och därför överäter när vi blir bjudna hos mamma och pappa. Vilket vi blir ca 3 dagar runt jul.

Jag är en godisråtta och unnar mig mer, lyxigt godis a la after eight och Ferrero Roche i stora lass fram tom nyår. Sen blir det skärpning och kilona går tillbaka.

• LaFontaine

Jag har nog lagt på mig drygt två kilo. Tyvärr lär de inte stanna kvar så länge

Och hur har jag gått upp i vikt? Jag har helt enkelt tryckt i mig mat så långt det varit möjligt och försökt småäta med lite fika däremellan. Det verkar ha funkat!

• En PantherTant

Jag brukar inte gå upp under jul, snarare ner eftersom jag inte gillar julmat. Men i år har jag i december gått upp hela 3 kg (normalviktig annars). Förklaringen heter glöggfester, julmiddagar, long weekendresa med mycket champagne, pepparkaksbak * 3 med barnen, mindre träning än vanligt och den största orsaken är väl alla konfekter vi tryckt i oss på kvällarna när vi tittat på tv.

Men i januari är allt gott uppätet, dagis upp igen = mera tid för träning, så då ryker nog kilona igen.

Men nu i december unnar jag mig faktiskt med gott samvete, just för att jag tycker det är värt det. För mig hör jul ihop med choklad, kryddkakor, pepparkakor med blåmögelost och glögg. Ja, och tidiga löprundor i vintermörkret också, så helt förstörd är jag väl ändå inte

• sandlilja

De flesta lagar extra god mat på jul och nyår , bjuder och bjuds på mat och glöggmingel , bakar sina favoritkakor och älsklingsgodis. Många är lediga och passar på att sitta och läsa eller spela spel och årstiden med kyla och mörker håller oss inne mer än på sommaren.

Det är väl inte alls svårt att gissa?

Vi ska frysa häcken av oss i två månader till så det är nog ingen större fara. Det är inte maten mellan jul och nyår som spelar störst roll utan maten mellan nyår och jul...

Svar på tråden Viktuppgång under jul och nyår?!