Stanna hem från festligheter om partnern är sjuk?
Vi hade en ganska livlig debatt igår hemma. Fantastiskt egentligen hur olika vi tycker och tänker. Men ialla fall så pratade vi om vad som är rätt och fel gällande om man stannar hemma eller ej från middagar / fester osv om ens partner är sjuk. Alltså om den friska skall stanna hemma också.
I min värld finns det lite olika fall, alltså tycker jag olika beroende på olika omständigheter. Om vi två är bjudna på parmiddag, så ställer vi självklart in. Inget jag skulle gå på själv. Om min bästa vän fyller 40 och min partner inte kunde gå, skulle jag inte stanna hemma. Jag anser inte att jag behöver hålla partner i handen och jag anser heller inte om jag var sjuk, att min partner behövde stanna hemma med mig. Om vi var bjudna på nyårsfest och min partner inte kunde gå, skulle jag stanna hemma med honom för det skulle inte kännas bra att lämna honom ensam på nyår.
Men min partner tycker att man alltid stannar hemma med sin sjuka partner. Som någon slags respekt och hänsyn. Att man var bjudna tillsammans och går då inte om man inte kan gå tillsammans.
Jag är så paff över detta. Finns inte mina tankar att han skulle brista i respekt mot mig om han inte stannade hemma. Fast jag skulle tycka det var tråkigt om han lämnade mig ensam på tex nyår.
Hu resonerar ni? Kan man som jag tycka olika från fall till fall?