• Anonym (oense)

Stanna hem från festligheter om partnern är sjuk?

Vi hade en ganska livlig debatt igår hemma. Fantastiskt egentligen hur olika vi tycker och tänker. Men ialla fall så pratade vi om vad som är rätt och fel gällande om man stannar hemma eller ej från middagar / fester osv om ens partner är sjuk. Alltså om den friska skall stanna hemma också.

I min värld finns det lite olika fall, alltså tycker jag olika beroende på olika omständigheter. Om vi två är bjudna på parmiddag, så ställer vi självklart in. Inget jag skulle gå på själv. Om min bästa vän fyller 40 och min partner inte kunde gå, skulle jag inte stanna hemma. Jag anser inte att jag behöver hålla partner i handen och jag anser heller inte om jag var sjuk, att min partner behövde stanna hemma med mig. Om vi var bjudna på nyårsfest och min partner inte kunde gå, skulle jag stanna hemma med honom för det skulle inte kännas bra att lämna honom ensam på nyår.
    Men min partner tycker att man alltid stannar hemma med sin sjuka partner. Som någon slags respekt och hänsyn. Att man var bjudna tillsammans och går då inte om man inte kan gå tillsammans.
    Jag är så paff över detta. Finns inte mina tankar att han skulle brista i respekt mot mig om han inte stannade hemma. Fast jag skulle tycka det var tråkigt om han lämnade mig ensam på tex nyår.

Hu resonerar ni? Kan man som jag tycka olika från fall till fall?

• Svar på tråden Stanna hem från festligheter om partnern är sjuk?
  • MaryM

Tycker exakt som du TS. TYcker det skulle vara jävligt respektlöst mot din bästa kompis om du inte gick på hennes 40-årsfest för att din kille var sjuk?!
    Samma med bröllop, kan bara den ena gå så gör den det, respektlöst att ingen går, stackars brudpar. Så klart med undantag om bara den som är sjuk känner brudparet.

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • MaryM

Tycker exakt som du TS. TYcker det skulle vara jävligt respektlöst mot din bästa kompis om du inte gick på hennes 40-årsfest för att din kille var sjuk?!
    Samma med bröllop, kan bara den ena gå så gör den det, respektlöst att ingen går, stackars brudpar. Så klart med undantag om bara den som är sjuk känner brudparet.

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Almina

Jag håller med dig om att det beror på. Om min man mådde så dåligt att han inte klarade sig själv så skulle jag så klart stanna hemma. Men annars skulle jag gå själv om det tex gällde min kompis eller någon i min familjs bröllop, jämnt födelsedagskalas, examensfest eller liknande.

Parmiddag eller nyårsfest skulle jag stanna hemma ifrån.

Om jag är sjuk är det helt ok för mig att min man går på fest om han vill, om jag inte är jättesjuk.

• Ingram

Jag tycker att man absolut kan gå utan sin sjuka partner och helt ärligt ser jag inte riktigt anledningen varför jag inte skulle gå på middag/ event om min partner vore sjuk.
    Jag gör inte alltid allting med min partner och det är inte så att vi sitter ihop utan vi är 2 individer som råkar bo ihop.
    Själv så skulle jag känna mig otroligt "låst" om det vore så att jag förväntades göra allt som min partner gör och i detta fall stanna hemma när han är sjuk.

• Anonym (oense)

Tack för era svar!

Kan man säga att man väljer bort den sjuka partnern för att själv kunna roa sig? Att det är egoistiskt att gå?

• MaryM
    Anonym (oense) skrev 2014-12-29 14:16:28 följande:

Tack för era svar!

Kan man säga att man väljer bort den sjuka partnern för att själv kunna roa sig? Att det är egoistiskt att gå?

Sunt egoistiskt om du frågar mig. Och som sagt, jag hade blivit skitsur om en kompis till mig inte kommit på min fest för att hens partner var sjuk. (Inte allvarligt sjuk då så klart). Man får ta hänsyn till den som har festen med. Vad säger din kille om det?
    Blä, detta låter som mitt ex, jävla tjat jämt om att jag inte älskade honom för allt möjligt, jag blev helt knäpp av det. Han ville kontrollera och trycka ner mig.
  • Anonym (e)

Jag vill vara ifred när jag är sjuk och det vet folk om. Så det har aldrig ens behövt diskuteras.

• Dixie
    Anonym (oense) skrev 2014-12-29 14:16:28 följande:

Tack för era svar!

det beror väl lite på vad partnern behöver för uppassning när den är sjuk - men oftast ligger man ju bara i soffan och sover/kollar på tv när man är sjuk och då finns det ju ingen anledning att den friska parterna ska sitta bredvid och titta på - bättre att det sjuk får vila i lugn och ro och den andra går på fest!!
  • Anonym (Gaby)

Jag går på fest även om min partner är sjuk (undantaget stora högtider som jul och nyår, det vill jag tillbringa med min man även om han är sjuk). Vi sitter ju inte ihop och det är lite respektlöst mot den som har festen om man stannar hemma bara för att ens respektive är sjuk. När vi gifte oss var det ett par som stannade hemma trots att bara den ena var förkyld (och de har inga barn). Det var lite trist tycker jag.

• rocker

Jag skulle helt klart gå och min partner skulle göra likadant.Skulle se till att allt fanns hemma som kunde behövas för min partner och att saker fanns bekvämt inom räckhåll. Om jag blir så sjuk så att jag inte orkar följa med någonstans så ligger jag i alla fall och sover den mesta tiden så varför ska min sambo missa en fest och sitta hemma och glo när jag ändå inte är vaken?

Svar på tråden Stanna hem från festligheter om partnern är sjuk?