Inlägg från: Anonym (nope) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nope)

Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(

Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2014-12-30 09:41:32 följande:
    Du ska göra precis likadant . Stämma honom för att få enskild vårdnad om barnen. Att han stämmer dig och på detta sätt vill hämnas på dig visar art han är olämplig som förälder. En kärleksfull förälder ser till att barnen har både mamma och pappa. Han visste att det fanns en stor risk med att du kunde bli dömd som en olämplig förälder utan umgängesrätt. Det var ju hans syfte med anmälan. Han kommer inte att förändras. Han tar inte hänsyn till sina egna barn. Det enda som är viktigt för honom är att hämnas. Det kommer han använda som ett rättesnöre för hela den här skilsmässan. Precis som han säger så funkar det bra för honom. Han vill få dig ur vägen genom att försvåra det för dig. Du är svag ekonomiskt , därför blir hans vapen mot dig just att knäcka dig ekonomiskt. Allt för att straffa dig , på så sätt blir barnen en börda för dig och du ger upp. Fick han inte rätt i tingsrätten, så ordnar han det själv på sitt sätt.

Nej , det är helt fel att det ska vara en bonus , att komma överens och samarbeta om barnen.

Det handlar om levande individer! Fast små. Självklart måste föräldrarna samarbeta för att barnen ska kunna fortsätta leva ett tryggt liv även om föräldrarna är skilda.

Har du varit i en rättssal , så är det just det som är det viktigaste i en vårdnadstvist att allt ska ske enligt "Barnets bästa ". I detta fallet är det pappans bästa som gynnas. Därför kan du nu vända dig till tingsrätten och ansöka om enskild vårdnad . Nu har du bevis på att pappan inte håller sig till sin del av överenskommelsen att samarbeta för "Barnens bästa." Du har en advokat, det är bra .Advokaten kan hjälpa dig att skriva en ansökan som du skickar till tingsrätten. Där ska det tydligt stå att pappan vägrar att samarbeta och att ni varit i kontakt med rätten tidigare. Detta är till fördel för dig att han krånglar. Som jag skrivit så sätter tingsrätten stort värde på samarbete mellan föräldrar .

Berätta inget för honom. Var tyst med det du gör, annars ger du honom tid att hitta på nya saker som han kan använda mot dig. Prata bara med dom du litar på och kan vara tysta. Det är viktigt för att du ska kunna hävda din rätt som mamma. Han har bestämt sig för att avlägsna dig som mamma. Hans beteende är inte sunt. Ta det på allvar. Du har ett försprång här , så ta vara på det..
    Helt fel. Man stämmer aldrig för att jävlas. Vill man inte ha barnen så stämmer man inte och riskerar att få barnen. Sunt förnuft. Att tro att man spelar så stor roll för sitt ex att de skulle lägga ner tid, energi och pengar visar bara att man tror lite för mycket om sig själv.
    Han fick lika rätt som Ts i tingsrätten... De valde att komma överens!
    Om Ts stämmer pappan riskerar hon att förlora barnen. Att han inte gör som hon säger är inte samarbetsproblem.
    På vilket sätt gynnas pappans bästa? När man läser ts så ser man att Ts vill att hennes privatekonomi ska gynnas. Men så fungerar det inte, hennes veckor= hennes kostnader.
    På vilket sätt får du något att verka som om pappan har bestämt sig för att avlägsna  Ts som mamma? Hur rättfärdigar du att Ts ska göra precis det, dvs avlägsna honom som pappa?

Barnen har rätt till båda föräldrarna!

• Anonym (nope)
    Anonym (minna) skrev 2014-12-29 22:17:29 följande:
    Vi skickade våra inlägg samtidigt :) Tack för svaret, då är jag inte helt ute och cyklar med mina känslor om att detta är så fel.  Har pratat med min familj om det också och dom har inställningen att det är vansinnigt att ha dubbla uppsättningar av allt, dåligt för barnen, och dyrt blir det oxå..

Jag har kontakt med familjerätten, och har försökt få med pappan dit igen nu efter vårdnadstvisten då vi varit där innan. Han svarar att familjerätten får ringa han. Vet hur det kommer bli. Dom ringer och berättar att jag har efterfrågat samarbetsamtal, och om han går med på det. Då kommer han att svara "Det behövs inte för mig, jag fixar allt för barnen på min vecka" Så nu får jag bara hoppas att han ändå går med på att gå dit. Det är ju inte rimligt i längden att den förälder med minst inkomst ska stå för alla utgifter som kommer när man har barn, tex. glasögon, försäkringar, kurser m.m. Vi är i ett väldigt stort behov av att enas om hur vi ska fördela  utgifterna.

Har familjerätten någon möjlighet att gå in och bestämma? Eller är dom bara med och försöker få oss att komma överens själva?

Kan försäkringskassan göra något? Låta mig få hela barnbidraget om han vägrar komma överens?
    Ts, du lägger väldigt stort fokus på ekonomin. Varför inte börja arbeta mer så att du får en bättre lön och kommer undan dina ekonomiska problem? Han har utgifter för barnen han med, så naturligtvis kan du inte få hela barnbidraget.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2014-12-30 12:50:24 följande:

Läs igen för att få en helhetsbild. Ts skriver själv här i samma rad som jag citerade henne.

2014-12-29 kl 23.06. 29.

Han ville försöka få henne ut ur barnens liv....

Detta handlar om deras skilsmässa inte om barnen!

Det ser märkligt ut det jag skriver , då det handlar om fel saker som driver pappan till att krångla.

Ts skriver i sitt första inlägg att han krånglar om det mesta. Han har pengar att köpa det han vill till barnen. Han vet dock att mamman är begränsad när är det gäller ekonomi. Det utnyttjar han mot henne. Som sagt hans tanke var att hämnas på henne när han stämde henne. Det kommer att fortsätta med problem tills han får som han vill. Han fick inte rätt där. Ts trodde att det skulle bli lugnt när han nu frivilligt skrev på pappren. Han fortsätter krångla med det mesta...ändå.

Då tänker man på dig själv och glömmer att man har barn som behöver lugn och ro efter en skilsmässa.

Jag har läst alla Ts inlägg och nej, det framgår inte alls att pappan vill ha barnen på heltid och att Ts ska bort ur barnens liv. Han ville däremot få ha sina barn lika mycket som Ts, vilket hon inte ville innan stämningen, så då fick han lov att stämma henne. På vilket sätt är det han som krånglar när Ts är den som har undanhållit barnen från växelvis boende? Ts privatekonomi är inte hans problem. Han verkar inte krångla alls, utan det verkar snarare vara Ts som står för krånglandet, om jag ska vara ärlig med vad jag uppfattar i tråden.

Din sista mening tycker jag att Ts ska tänka på. Fokusera på barnen och inte på ekonomin!
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2014-12-30 13:04:14 följande:

Jag skrev att man behöver Enskild vårdnad i VISSA fall. Det är det Ts behöver tänka igenom då HON känner pappan till barnen. Det går att vinna och få ensam vårdnad om man kan påvisa skäl som gynnar "Barnets Bästa". Givetvis är enskild vårdnad den sista utvägen. Ibland är det dock det enda som fungerar.

Läs igenom noga innan ni drar egna slutsatser.

Att stämma för att få ensam vårdnad är ingen garanti för att man får det. Är det verkligen helt kört så kan det behövas en stämning. Men då måste man även vara beredd på att man kan vara den förälder som inte får boendet för barnen.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2014-12-30 14:31:18 följande:

Det finns ingen garanti för att få ensam vårdnad. Det måste finnas starka skäl till det. Det är ur alla synvinklar en sista utväg.

Ibland kan det vara en utväg. Det är bara Ts här som vet vad det betyder att "han krånglar för det mesta ". Detta med ekonomi är kanske det som hon bäst kan peka på. Det är lättast för oss att förstå.

Det är så mycket mer som händer vid en skilsmässa. Tyvärr är barnen dom mest utsatta här.

När barnen mår dåligt som dottern här, hon blir orolig av föräldrarnas bråk .

Vi vet för lite. Jag har läst Ts och där står inget om att pappan inte fått ha barnen. Det mesta handlar ekonomi. Föräldrarna måste båda se barnen i första hand för att detta ska lösa sig. Som förälder måste man ställa sig själv åt sidan. Kan inte båda göra det måste det till en lösning så att barnen kan känna sig trygga och få lugn och ro. Då kan det vara bättre med ensam vårdnad Vi får hoppas att dessa föräldrar gör vad dom kan för att barnen ska ha båda föräldrar. I ett inlägg av Ts som jag skrev tidigare, säger hon att han försökte få henne ut ur barnens liv. Det var hans syfte när han stämde henne. Han är arg och ville hämnas Ts. Det är vad hon skriver. Det har varit min utgångspunkt för det jag skrivit.

Talar Ts inte sanning då kanske det är hon som är problemet här. Det vet vi inget om. Jag har lyssnat på henne. Är detta sant allt hon skrivit , då är mina råd riktiga.

Tror du verkligen att han fick ha barnen som han ville, men ändå stämde henne för att få ha dem varannan vecka?
  • Anonym (nope)
    Anonym (ensam vårdnadshavare) skrev 2015-01-01 17:59:09 följande:
    ?

Vår familjerättssekreterare var noga med att förklara att stämningar som bara lett till muntlig förberedelse i tingsrätten  (efter sedvanliga utredningar gjorda av socialsekreterare)  INTE var att betrakta som vårdnadstvister.  Antar att det krävs huvudförhandling med åtföljande skriven dom för att kvalificera för begreppet vårdnadstvist.
    Jag blir inte förvånad. De där socialsekreterarna har dålig koll på fakta gällande juridik och lagar också. De hade fel kan jag tala om för dig. :)
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-01 23:10:43 följande:
    Ok, men VAD är det du ska tala om?

Vad är fel här?
    Man har en vårdnadstvist när man inte är överens om umgänge, boende och/eller vårdnad. När man inte kan komma överens frivilligt och det lämnas in en stämning, så har man en juridisk vårdnadstvist. En vårdnadstvist i domstol kan ha olika resultat. Antingen kommer man överens frivilligt under tvistens gång eller så får domstolen besluta om en dom. Både frivilliga överenskommelser och domstolens beslut blir dom.
  • Anonym (nope)
    Anonym (mamma) skrev 2015-01-02 10:08:26 följande:

I mitt fall så är Familjerätten på pappans sida. De ska vara på barnets sida.

Kan nån förklara för mig.

jag mailar pappan om saker och ting om vårt barn men det ignorerar han, tex när vårt barn haft maginfluensa o hen har precis börjat äta dagen innan hen skulle till pappan. Då tar pappan ut hen till Mcdonald´s och sen på kvällen får hon köttfärssås o pasta. Hur bra är det för barnet när precis kräkt och haft med magen.

Och när barnet inte tål klor så tar han ändå barnet till simhuset. Fast jag har sagt till.
    Familjerätten säger bara jaja dem bryr sig inte ett skit.

Ni som har varit med om samma kan skriva till mig.

att pappan vägra samarbeta. Det ska vara på hans villkor hela tiden.

Jag mailar pappan att är det inte bättre att vi 2 samarbeta istället för att ha myndigheterna sidan om. Men han svarar inte på det.

Han vill BARA ta ifrån mig mitt barn.

På hans sida? Vad vill du och vad vill han då?

Om barnet var frisk och ville äta McD eller köttfärssås så var ingen skada skedd. :)

Har ni fått diagnos på det och har pappan fått se läkarutlåtandet?

Man kan även uppfatta det som att du vägrar samarbeta om det är så att du försöker styra vad pappan gör och inte gör med och för barnet och det hela tiden ska vara på dina villkor.

Menar du att pappan har stämt dig om att få ha barnet på heltid eller hur menar du att han vill ta barnet ifrån dig?
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 11:20:32 följande:
    Fast om jag hade haft maginfluensa , så vill inte jag i alla fall äta något så tungt som McDonalds och köttfärssås med spagetti dagen efter när man precis börjat äta vanlig mat. Tror nog att dom flesta vill börja äta nåt lättare. Barn är ännu känsligare än vi vuxna. Det ska man ta hänsyn till. Sen visst är vi alla olika. I detta fallet så känner nog mamman sitt barn. Pappan klarar äta så väl , och tänkte att barnet klarar det. Man är ändå lite försiktig. Hade räckt med ETT tungt mål.
    Det är du det. Fast om jag haft maginfluensa och blivit bra igår så skulle jag kunna käka vad som helst idag. Alla är vi olika och barnet åt förmodligen inte mer än vad barnet klarade av och mådde bra av. :) Nej du barn är inte känsligare.

Varför skulle mamman känna barnet bättre än pappan? Barnet var kanske hungrig och ville ha köttfärssås också?
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 11:37:54 följande:
    Det är du det som kan äta så. Vi vet inte hur barnet mådde, eller har jag missat nåt?

Sen ÄR barn mycket känsligare .Det kan också bero på ålder , men också barnet självt hur det mår då , innan eller efter. "Förmodligen klarade av" är inget resultat av mat intaget eller hur?
    Och den här kommentaren som du skrev handlar om dig: "Fast om jag hade haft maginfluensa , så vill inte jag i alla fall äta något så tungt som McDonalds och köttfärssås med spagetti dagen efter när man precis börjat äta vanlig mat." Eller har jag missat något? Flört Som sagt så tror jag inte att barnet åt saker som barnet inte ville ha. Barn brukar vara svåra att tvinga i mat....

Barn är inte känsligare efter en magsjuka. Alla är olika. Du måste förstå det. Varför förutsätter du att Ts barn äter allt som serveras med en ofantlig aptit oavsett hur barnet mår?
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 12:38:19 följande:
    Du är rolig du. Du vrider och vänder på allt. Tyvärr blir det inte bättre för det; ) Jag har inte heller sagt nåt om ts barn? !

Om du hade haft ett barn med svår magsjuka hade du förstått det jag skriver. Skönt att sluppit ta hand om det. Det räcker inte med en person som hjälper barnet då. Som jag skrev är alla olika. Dom flesta har lättare magsjuka. Aptiten är inte på topp efter ändå...Som förälder måste man ha ett sunt omdöme när det gäller allt runt sina barn. Det finns föräldrar som inte ser sina barn som dom borde

Det låter ofattbart. Det är ändå många barns verklighet idag , oavsett vad vi här tycker.
    Det gör jag inte. Däremot finns det fler sätt att se på saken än vad du gör. :) Precis, du talar om dig själv.

Varför tror du inte att jag har haft det? Förklara.

Har de flesta "lättare" magsjuka? Okej. Mitt mellanbarn var 13 månader när hen fick magsjuka som varade i 8 dagar och det resulterade i att hen gick ner 2.5 kilo! Det första barnet kunde äta var rå potatis! Efter det ville hen inte ha annat än min köttgryta. Så nej, ditt sätt är inte enda sättet. :)

Jag vet mitt barns bästa och pappan vet förmodligen sitt barns bästa, eftersom han var den som var med barnet efter magsjukan!
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 13:42:24 följande:
    Det du skriver nu är ett hån mot dom som faktiskt har allvarliga problem. På ts lyssnar du inte och tydligen inte på ( "ensam vårdnadshavare" ) som skriver här om att dessa problem angående stämning och misskötsel av barn finns. Läs hennes kommentarer igen. Jag är imponerad av denna mamma som vågar ta sig hit igen när det är så negativt tillmötesgående här.

Sen är jag bara en människa som alla andra. Jag har dock lärt mig att inte döma andra . Skriver ts så och dessa utsatta som råkar vara kvinnor , om deras situation kan jag lyssna först, så får vi se vad som kommer fram efter hand. Jag förutsätter att alla talar sanning. Det är en början...

Om jag hade vetat allt hade jag nog inte skrivit här när jag uppfattas som dum och besserwisser.

I min vardag är jag ju omtyckt. Kanske har jag lärt mig något ändå. Nu kallar plikten... Har inte råd med städerska.... och det är fredag , så jag får städa själv....;)
    Att Ts inte tycker att pappan tar hand om barnet lika bra som hon gör betyder inte att barnet är misskött! Du måste lära dig skilja på saker.

Det finns mängder av utsatta pappor men det tänker du inte på.

Jag tänker att varje berättelse som rör två föräldrars kommunicering har två versioner. Sen kan båda uppleva att just deras version är den enda sanna.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 18:02:18 följande:
    Visst kan det vara så. Det var mest att du antog att mamman inte hade rätt att vara orolig. Pappan kanske gjorde rätt , vi vet inte och vi vill givetvis tro och hoppas på att pappan tittade på sitt barn och såg hur det mådde efter maten ..Jag menar bara att man också kan lyssna på mamman . Varför var hon orolig? Pappan är inte här så vi kan inte fråga honom. Det betyder inte att mamman har rätt , man kan ändå lyssna utan att säga på en gång att det gick bra att äta så mycket efter en magsjuka. Trots allt så känner även mamman sitt barn och har sett just det barnet efter en magsjuka.

Allt är inte på mitt sätt , jag försöker bara se och lyssna på det dessa mammor med problem vill säga. Kanhända att vissa överdriver, det får vi inte veta om vi inte lyssnar på dom. Det är min avsikt att vara öppen för deras historia.

Sen när det gäller magsjuka så måste jag utgå från mig själv. Det betyder bara det. Det gjorde du också... Givetvis kan jag inte veta hur andra mår. Man brukar dock ha sämre aptit om det inte var längesedan man kräktes. Som också mamman här skriver. Har svårt att tänka mig köttgryta direkt efter , kanske lite senare. .. Vet du , jag har städat och tvättat och emellan har jag skrivit här och glömt att äta. Så nu mår jag illa. Får se hur mycket jag kan äta nu...;)
    Nej det antog jag inte. Men kanske är pappan orolig när barnet är med Ts. Är hans oro befogad bara för att han känner oro?

Förhoppningen är att pappan lyssnar mer till sitt barns behov än mammans åsikter. Sen får du önska annorlunda.

Visst kan man det men man kan också önska att en mamma kan låta pappan ta hand om barnet och ha förtroende för att han klarar av det minst lika bra som henne, även om han gör saker annorlunda än vad hon gör. Mamman såg inte barnet hemma hos pappa så man får väl förutsätta att pappan gjorde rätt bedömningar utifrån hur barnet mådde hos honom kan jag tycka.

Du missar ännu en gång att det finns mängder med pappor som också har problem, med mammor som inte lyssnar eller låter dem ta ansvar över sitt barn utan att sätta regler och gränser och komma med pekpinnar.

Eftersom barnet verkar ha ätit med god aptit får man förutsätta att barnet inte är som dig.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Enskild vårdnad) skrev 2015-01-02 18:41:16 följande:
    Ja , min önskan är att mammor och pappor ser sina barn som individer och respekterar dom. Tyvärr är det en misär för många barn. Här har det tagits pappor som exempel då det lyfts fram här av naturliga skäl. Självklart finns det många pappor därute som är kuvade och får inget förtroende. Jag känner till en som är det nu och min bästa kompis är en pappa som förlorat sina 2 barn pga en elak mamma. Så jag ser det på nära håll.

Men man kan inte utgå från att ts ljuger om sina problem. Klart att man måste se två sidor. Tyvärr har vi bara en sida här. Skriver en person så som ts gjort får man ändå lyssna på henne utan att säga att det inte stämmer. Hennes barn kanske mår bra hos pappan. Vi vet ingenting om det. Det hon skrev tycker jag , är oroväckande. Vi ser det på olika sätt , man måste ge folk en chans att få berätta. Sen väljer vi att tro på henne eller inte. För mig låter det inte bra när hon skriver; " han ville få mig ut ur barnens liv". Det hoppar dom flesta över som kommenterar här.

Många har istället sett det som handlar om ekonomi. Det är också viktigt. Viktigast är ändå att barn har dina båda föräldrar.
    Ingen utgår väl från att Ts ljuger? Däremot har Ts sin version och pappan sin. Sanningen brukar ligga ungefär mittemellan de två olika versionerna.

Jag ser inget oroväckande mer än att Ts oroar sig för sin ekonomi. Mer arbete kan lösa det problemet.
Svar på tråden Ledsen, råd kring motsträvig pappa=(